StoryEditor

Ľudia ešte stále veria mýtom. Aké výhody prinášajú hybridy či elektromobily?

10.11.2020, 23:00
Niet pochýb o tom, že elektrifikované autá sa pomaly stávajú neodmysliteľnou súčasťou našich životov.

Väčšina výrobcov už má vo svojej ponuke hneď niekoľko takýchto modelov - či už ide o najjednoduchšie mild-hybridné automobily, hybridy, plug-in hybridy nabíjané zo zásuviek či dokonca čisté elektromobily. Naplno vstúpila do éry elektromobility aj značka ŠKODA, ktorá len nedávno na celosvetovej premiére predstavila prvé  čisto elektrické SUV ŠKODA ENYAQ iV. 

Elektrifikácia vozového parku tejto automobilky má hneď niekoľko podôb, ktoré zákazníci môžu poznať pod označením iV alebo e-TEC. Tieto emblémy na vozidlách ŠKODA sú synonymom ekologickej a elektrifikovanej mobility. Prinášajú pohodlie, bezpečnosť a tak isto skvelý pomer ceny a úžitkovej hodnoty.

​Rozmach hybridov či elektromobilov priamo podporili prísne emisné limity stanovené Európskou úniou, ktorých nesplnenie znamená pre značky riziko obrovských výdavkov za hroziace pokuty. Elektrifikované autá však nie sú len "nútenou" alternatívou, ale môžu byť v mnohých prípadoch skvelou voľbou, vďaka ktorej ušetríte a zvýšite komfort cestovania.

V mysliach veľkej časti populácie sú však ešte stále zakorenené mnohé mýty, ktoré už v súčasnosti neplatia alebo sú úplne nezmyselné. Tie najčastejšie sa teraz pokúsime v nasledujúcich riadkoch vyvrátiť. Možno totiž práve kvôli nim prichádzate o benefity, ktoré hybridné či elektrické autá ponúkajú.

Na začiatok je však potrebné vedieť si správne vybrať, pretože každý druh elektrifikácie je vhodný pre určitý druh klientov. Nemyslíme tým teraz voľbu do firemnej flotily alebo k súkromným zákazníkom, ale skôr výber vzhľadom na plánované využitie.

Hybrid, plug-in či elektromobil?

Mild-hybridy predstavujú najjednoduchšiu formu. Benefitom pre užívateľa je častejšie  vypínanie motora (napríklad pri dojazde ku križovatke) a s tým spojená úspora paliva či zníženie množstva vypúšťaných emisií. Spolu s osadením 48V štartér-generátora, ktorý je súčasťou mild-hybridného systému aj novej Octavie, je aj samotný štart agregátu príjemný, hladší, rýchlejší a bez sprievodných vibrácií. Treba však myslieť na to, že pri mild-hybridoch nie je možné jazdiť len na elektrickú energiu.

Viac o technológii E-TEC na ŠKODA Storyboarde 
 
Hybridy - sú následne ďalším stupňom elektrifikácie. Sú schopné i krátkej jazdy na čisto elektrickú energiu, no nedosahujú tak veľký akčný dojazd ako plug-in hybridy či elektromobily. Spaľovací motor je kombinovaný s elektromotorom, čím sa dokáže spotreba vozidla oproti mild-hybridom výraznejšie znížiť, no pritom stále odpadá nutnosť nabíjania auta z externého zdroja. Automobil sa vďaka osadenému systému dokáže sám rozhodovať medzi využívaním elektrického motora, spaľovacieho motora a rovnako samostatne pracuje s rekuperáciou brzdnej energie a jej ukladaním do akumulátora.  
 
Plug-in hybridy - poskytujú už výrazne viac ekonomických výhod, nakoľko pri častej jazde v meste a vzdialenostiach niekoľko desiatok kilometrov za deň je možné vozidlo využívať i čisto na elektrickú energiu, a tak výrazne znížiť prevádzkové náklady. Stále však máte v zálohe spaľovací motor, ktorý naskočí vtedy, keď si to prajete, keď si to jazdná situácia vyžaduje (prudká akcelerácia) alebo keď vám v akumulátore dôjde energia. Plug-in hybridy, ako to už vyplýva z ich názvu, využívajú pre dobíjanie okrem rekuperácie brzdnej energie i externé zdroje. Toto prevedenie je najideálnejšie pre ľudí, ktorí majú najmä počas noci prístup k dobíjaniu (pokojne i z domácej siete) alebo majú takúto možnosť v práci. Behom niekoľkých hodín si tak auto nabijete, cez deň čerpáte z benefitov elektrickej jazdy a večer či počas pracovnej doby opäť dočerpáte energiu. 

Škoda

​Elektromobily - sú vrcholom elektrifikácie, kedy sa o pohon stará výhradne elektromotor. Jedným z posledných prírastkov je už spomínané prvé čisto elektrické SUV českého výrobcu Enyaq iV. Elektromobily majú množstvo výhod. Okrem nižšieho ťažiska vďaka osadeným batériám v podlahe, tichej prevádzky a okamžitej dostupnosti plného výkonu, je to i ekonomická prevádzka. Dnes už dosahujú takmer porovnateľný dojazd ako vozidlá so spaľovacím motorom, mnohé disponujú i rýchlonabíjaním a ponuka je už naprieč segmentmi pomerne bohatá. Opäť platí, že ideálnym majiteľom budú užívatelia bývajúci v rodinných domoch s možnosťou čerpania energie z domáceho wallboxu či bežnej zásuvky počas noci alebo v práci.

Sú drahé? 

Začiatkom "životnej cesty" s hybridom či elektromobilom je nepochybne jeho zaobstaranie. Mnohých však odrádza mýtus, že oproti bežným vozidlám zaplatia pri kúpe podstatne väčšie množstvo peňazí. Nie je to pravda - dnes sú už v ponuke elektrifikované vozidlá za porovnateľné ceny ako ich spaľovacie ekvivalenty.

Napríklad nová mild-hybridná Škoda Octavia je k dispozícii v strednej výbave Ambition s litrovým trojvalcom a sedemstupňovým automatom DSG za ešte lacnejšiu sumu, než výkonnostne porovnateľná verzia s výhradne naftovým motorom a dokonca šesťstupňovým manuálom. Najvýkonnejší dvojlitrový diesel je potom u Octavie lacnejší len o zhruba tisíc eur v porovnaní s plug-in hybridnou verziou iV.

Treba však myslieť aj na to, že počiatočná investícia do elektrifikovaného auta sa vám dokáže postupne vrátiť vďaka ekonomickejšej prevádzke - nižšej spotrebe či jazde na elektrickú energiu. Plne elektrický Enyaq iV je následne len o päťtisíc eur drahší než priestorovo porovnateľné SUV Škoda Kodiaq, avšak ponúkne o približne 20 kW vyšší výkon, jednoduchšiu techniku na údržbu (aj na financie) a vďaka jazde na elektrinu sa vám opäť investícia čoskoro vráti.

Nabíjanie trvá príliš dlho? 

V prvom rade je potrebné uvedomiť si, pre koho sú elektrické autá a plug-in hybridy primárne určené. S mild-hybridmi a hybridmi nemusíte riešiť nabíjanie, avšak na elektrickú energiu jazdíte len naozaj minimálne alebo malé vzdialenosti. S plug-inom či elektromobilom sa tieto trasy predlžujú, no neodmysliteľnou súčasťou je dobíjanie.

HN/Radoslav Petrík

​Využívanie nabíjacích staníc v nákupných centrách či iných parkoviskách by malo slúžiť v takpovediac "krajnej" núdzi, primárnym zdrojom by malo byť dobíjanie doma prostredníctvom wallboxu. Ide totiž z dlhodobého hľadiska o finančne najlepšiu voľbu a je vám potom prakticky jedno, koľko auto na nabíjačke strávi času. Po príchode domov ho zapojíte, pri rannom odchode odpojíte a užívate si "zelenú" jazdu.

Napríklad pri plug-in Octavii a výkone 3,6 kW trvá dobitie na 80 percent kapacity len vyše dve a pol hodiny a z bežnej domácej zásuvky tri a trištvrte hodiny. Plne elektrický Enyaq iV to potom zvláda s wallboxovým výkonom 11 kW na plnú batériu za 6-8 hodín, čiže to zvládate opäť počas noci. Predpokladaný pomer nabíjania je 80 percent doma alebo v práci (prípadne v hoteli), kde máte vozidlo zaparkované na dlhší čas, a 20 percent na verejnej infraštruktúre.

Dajú sa využívať iba v meste? 

Voči plug-in hybridom a elektromobilom majú mnohí výhrady, že sa s nimi dá fungovať výhradne v mestskej premávke. Priznávame, že najväčší benefit prinášajú práve v meste, kde je u bežných áut s výhradne spaľovacím motorom spotreba najvyššia. No to neznamená, že sa mimo mesta stratia.

Plug-in hybridy zaistia bežne dojazd na elektrickú energiu zhruba 50 kilometrov, čo je na príjazd a dojazd do mesta z okolitých obcí postačujúce. Ak by sa vám náhodou zásoba minula, máte po ruke klasický spaľovací motor.

V prípade elektromobilov sa už bavíme o dojazde na stovky kilometrov - napríklad spomínaná elektrická Škoda Enyaq iV sa aj v najzákladnejšej konfigurácii môže pochváliť dojazdom na nabitie až 390 kilometrov (podľa WLTP) a v prípade vyššej verzie 80 iV je to až 510 kilometrov. Takže ani dlhšie trasy naprieč krajinou nie sú problémom.

Sú hybridy či elektromobily dostatočne výkonné? 

Je to síce trochu netradičné, no úspora nemusí hneď znamenať, že prídete o dynamiku za volantom. Plug-in hybridné, ale aj elektrické autá, dokážu svojím výkonom skutočne prekvapiť a poskytnúť i športový zážitok. Veď sa len pozrite, koľko vozidiel s ostrým charakterom dostalo pod kapotu práve určitú hybridnú techniku.

Patrí medzi ne napríklad aj najvýkonnejšia Octavia RS iV, ktorá kombinuje úspornú jazdu s možnosťou vyšantiť sa pri víkendových výjazdoch na kľukaté cesty. Pracuje s benzínovým motorom 1.4 TSI a 85 kW elektromotorom, ktorí poskytujú novinke systémový výkon až 180 kW (245 koní).

HN/Radoslav Petrík

​Prídavný elektromotor zaistí lepšie reakcie, záťah od nižších otáčok či jazdu na čisto elektrickú energiu. V prípade elektromobilov je potom maximálny výkon i krútiaci moment užívateľovi k dispozícii takmer okamžite. Hybridnú techniku pred rokmi využila aj prémiová automobilka BMW, ktorá ňou vybavila športový model i8. Takže nie, neplatí, že spolu s hybridným/plug-in hybridným či plne elektrickým vozidlom sa nedá zabaviť a nedisponuje dostatočným výkonom. Majú ho totiž často viac než dosť.

Kvôli batériám nemajú batožinový priestor?

Hrby a podivné tvary batožinových priestorov sú už minulosťou. Batérie v hybridoch dnes už zaberajú skutočne iba malý objem a výrobcovia ich dokážu naozaj šikovne umiestniť do vozidla tak, aby si zobrali minimum či dokonca žiadny batožinový priestor. Využívajú nové platformy a vďaka pokroku technológií sa už o výrazné zmenšenie objemu alebo obmedzenie plochy batožinového priestoru (rôzne hrby v kufri) nemusíte báť.

V prípade plug-in hybridnej Octavie sa možno tešiť na stále špičkový objem 450 (liftback) alebo 490 (combi) litrov, pričom upravené boli najmä priestory pod dnom kufra, takže reálne sa praktickosť vozidla vôbec neznížila. V praxi ukrojenie pár litrov miesta vôbec nezabolí, a to najmä ak ide o výmenu za hybridnú technológiu.

Ako sa vyrába batéria?

Ako je to so životnosťou batérií?

Mnohí sa pri kúpe obávajú toho, že už po dvoch či troch rokoch bude batéria v ich vozidlách strácať kapacitu a bude nutné ju meniť. Myslia si tiež, že táto výmena bude finančne náročná. To sa však mýlia, čo potvrdzujú i záruky samotných výrobcov. Škoda ponúka záruku na batériu osem rokov/160-tisíc kilometrov, avšak ani to neznamená, že je následne batéria súca na výmenu.

Po tomto čase sa môžu vzhľadom na používanie vozidla znižovať kapacity akumulátora, no postačí premeranie a výmena iba konkrétnych "slabších" článkov, takže batéria ako taká zostáva v aute i naďalej.

Škoda Auto

​​Nie sú opravy drahé a zložité?

Ak teraz odhliadneme od batérií, na ktoré výrobcovia poskytujú dlhú záruku rovnako ako na auto, v prípade hybridných áut sú náklady na servis rovnaké alebo dokonca menšie. U elektromobilov je  benefitom ešte výraznejšie zníženie nákladov na servis.

Pohonná elektrická technika je totiž "bezúdržbová", brzdy sa vďaka rekuperácii brzdnej energie opotrebúvajú pri elektromobiloch aj hybridoch menej a u elektrických áut odpadá tiež množstvo povinností, ktoré trápia majiteľov áut s konvenčným pohonom (výmena oleja v motore, výmena jeho dôležitých častí, ...). Navyše, údržba mechanických častí spaľovacej sústavy by mala byť u hybridov menej častá práve vďaka tomu, že pohon zabezpečuje aj batéria, a klasický motor sa tak ku slovu dostáva menej často.

A čo recyklácia?

Ak batéria stále funguje, no po rokoch a stovkách kilometrov sa už výrazne znížila jej kapacita, môže poslúžiť ako úložisko energie v aplikáciách, kde na veľkosti a hmotnosti nezáleží. Ide o takzvaný "second life" – teda druhý život batérií. Takéto akumulátory môžu byť použité napríklad pri optimalizácii spotreby elektrickej energie v domácnostiach, ale aj v podstatne väčších projektoch.

Po takomto druhom využití batérie sa batérie recyklujú rovnako ako iné odpady. Samozrejme, podmienkou je dostatočný objem materiálu, ktorý treba recyklovať, a ten je zatiaľ prirodzene stále obmedzený. Z materiálov v batériách sa dá extrahovať najmä hliník, meď či lítium kobalt oxid (LiCoO2).

Článok sme pripravili v spolupráci so ŠKODA AUTO Slovensko.

01 - Modified: 2024-11-05 10:17:45 - Feat.: - Title: Kvíz, ktorý vyškolí nejedného motoristu. Ak ho nezvládnete, radšej odovzdajte vodičák 02 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 03 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 04 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 05 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 11:49