Asi nikoho nepoteší, keď počas cestovania narazí na zdržanie či kolónu. Najmä v prípade, že sa niekde skutočne ponáhľa. Bežnému vodičovi nezostáva nič iné, než nájsť inú trasu alebo jednoducho zdržanie strpieť. Nájdu sa však aj tí, ktorí si myslia, že pre nich zákon neplatí a skúšajú "systém" oklamať.
Napríklad aj vynútením si prednostnej jazdy v preplnených úsekoch za pomoci nelegálneho využitia zvláštnych výstražných znamení (majákov). Podobným prípadom sa nedávno zaoberala hliadka bratislavskej dopravnej polície počas jazdy na diaľnici D1 v smere do Trnavy.
Každé vozidlo, označené majákom má totiž podla zákona prednosť na križovatkách, čerpacích staniciach, nemusí dodržiavať viacero dopravných predpisov a povinnosťou ostatných účastníkov cestnej premávky je vyhnúť sa takémuto vozidlu, zabezpečiť plynulý a bezpečný prejazd a pokiaľ je potrebné, tak aj zastaviť vozidlo.
Polícia spozorovala na D1 vozidlo Škoda Superb, ktoré malo za čelným sklom umiestnené tri stroboskopické majáky. Policajti sa rozhodli vodiča predpísaným spôsobom zastaviť a podrobiť kontrole - aj dokladov, potrebných pre používanie majákov.
Keďže počas nej sa vodič nevedel preukázať platným povolením na používanie zvláštnych výstražných znamení na vozidle, bol mu zadržaný vodičský preukaz a následne bude riešený v správnom konaní.
"Za takýto priestupok hrozí vodičovi pokuta až do 300 eur a zákaz činnosti viesť motorové vozidlá do dvoch rokov," informuje na svojej facebookovej stránke Polícia Slovenskej republiky so zameraním na Bratislavský kraj.
Okrem toho bolo vodičovi z dôvodu neplatnej emisnej a technickej kontroly vozidla zadržané osvedčenie o evidencii vozidla a tabuľky s evidenčným číslom.
Na používanie takýchto špeciálnych výstražných znamení je potrebné mať povolenie, ktoré musí schváliť Ministerstvo vnútra a to len v prípade, ak je to potrebné na ochranu zdravia, života alebo majetku a taktiež určí rozsah a podmienky kedy "maják" možno použiť. Taktiež musí mať vodič minimálne 21 rokov a dvojročnú prax vo vedení motorového vozidla danej skupiny.
Využívajú sa rôzne farby, ktoré sa delia medzi záchranné zložky a ďalších oprávnených užívateľov. Modrý maják používajú zdravotníci, hasiči a ostatné autá, ktoré majú pre využívanie povolenie. Červený, respektíve červeno-modrý maják smie používať iba polícia a oranžový maják používajú motorové vozidlá či prípojné vozidlá, ktoré vykonávajú práce na pozemných komunikáciách.
Oranžová farba majáku je však určená aj pre pracovné vozidlá a vozidlá, ktoré presahujú najväčšie prípustné rozmery a hmotnosť podľa ustanovení na cestnú premávku a mohli by tak ohroziť jej bezpečnosť a plynulosť.
Ak teda nechcete riskovať mastnú pokutu a zástup ďalších možných problémov, neoprávnenému využívaniu modrého, červeného alebo červeno-modrého majáku sa vyvarujte. Oranžovú farbu špeciálnych výstražných znamení možno u "bežných vodičov" využívať, no taktiež len s platným povolením.