Téma stočených a skutočných kilometrov pri ojazdenom aute je stále horúca či ide o Slovensko alebo iné okolité štáty. A zdá sa, že vždy aj bude. Organizácie, ktoré tieto informácie zhromažďovali vycítili príležitosť, a z dôvodu istého príjmu ich začali poskytovať za poplatok.
Argumentovali tento úkon tým, že kým boli verejne prístupné, začali sa množiť rôzne podvody a stáčali sa približne na rovnakú úroveň, ako tomu bolo v poslednom zázname o vozidle.
Pripájame aj našu nedávnu galériu, kde si môžete pozrieť rady, na čo si dať pozor pri kúpe jazdenky:
Takže už nejaký ten mesiac si na internetovej databáze neoveríte stav kilometrov svojho auta. Ako si však môžete pred kúpou jazdenky pomôcť? Hneď na úvod môžeme povedať, že jednoduchá a jednoznačná cesta nie je. Niekedy, pri niektorých autách sa to dá, inokedy nie. Vo všeobecnosti však platí, že ani extrémne nízky a ani extrémne vysoký nájazd sa nedá ľahko zistiť.
Boli časy, kedy sa dal nájazd auta ohodnotiť aj podľa stavu interiéru. Povedzme ošúchané pedále, potrhané bočnice sedadiel a ďalšie "prezrádzajúce" detaily. Dnes to je prežitok. Pozrite si, za aké smiešne peniaze sa dá zohnať kompletný interiér do auta v zachovalom stave, alebo koľko stojí prečálunenie volantu. Rádovo sa jedná len o stovky eur. Určité modeli sa dajú "omladiť" aj za menej.
Navyše, materiály v novších autách už dávno nie sú tak kvalitné, ako boli pred desiatkami rokov. Umelé kože, či iné časti, nesú znaky opotrebenia už aj pri nájazde pod 50-tisíc kilometrov. Rovnako inak bude vyzerať interiér firemného auta, ktoré využíva jeden vodič, ako pri rovnakom nájazde totožné auto, ktoré využívala celá rodina.
Pri aute z dovozu
Pri nákupe auta z dovozu to môže byť o trochu jednoduchšie, ako u nás. Stačí si totiž dávať pozor na dokumenty. Zvyčajne je k ním početná dokumentácia. Povedzme, že si pozriete protokol z STK, alebo z poisťovne, kde sa uvádza aj stav kilometrov vozidla. Pýtate sa, a čo servisná knižka? Vážení, taktiež je to už prežitok. Samotná servisná knižka je už totiž roky mimoriadne často falšovaná. Navyše v tlačenej podobe pomaly ale isto mizne.
Auto s pohonom na LPG má v tomto smere tiež výhodu. V zahraničí si dielne vedú záznamy a pri kontaktovaní montážnej dielne sa zvyčajne dopátrate aj po reálnom stave kilometrov konkrétneho auta. Netvrdíme však, že to je vždy možné.
Kontrola auta podľa dokumentácie tiež nie je nikdy stopercentná. Všetko sa dnes dá upraviť a sfalšovať. Množstvo povedzme faktúr a protokolov sa jednoducho nedbalostne alebo úmyselne stratí. A čo platené databázy? Samozrejme, nejaké údaje zhromažďujú. Aj tu však nemôžeme povedať, že by sme im v prípade kúpy vozidla stopercentne verili. Rovnako, nie každá spoločnosť ponúka rovnaký rozsah informácii o konkrétnom automobile.
Ako z toho von?
Jednoznačne najlepšou metódou, za ktorú si však musíte zvyčajne zaplatiť, je podrobná autodiagnostika. Samozrejme, pri aute za pár tisíc eur sa zaobídete aj bez nej, pri aute za 10 a viac tisíc by sme však už zvážili aj ja túto možnosť.
Riadiace jednotky moderných áut v sebe nesú množstvo rôznorodých informácii, na základe ktorých sa dajú určiť či najazdené kilometre na odometri sú autentické, alebo sa s nimi niekto hral. Ide napríklad o informácie, ktoré sa týkajú intervalov výmeny oleja, vypaľovania DPF filtra a podobne. Rovnako sa pri tejto operácii môžete dozvedieť aj niektoré chyby uložené v riadiacej jednotke a predísť tak "prekvapeniu" z technických problémov po kúpe.
Samozrejme, kvalitný program autodiagnostiky nestačí. Jednoznačne je potrebné nájsť si majstra, ktorí vie kde, a ako v systéme prvky hľadať. Samozrejme, poplatky, ktoré si za to vyúčtujú sa často blížia aj k sto eurám, avšak ako posledná kontrola auta pred nákupom sa to rozhodne oplatí.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.