Koláž HN
StoryEditor

Na emisnej kontrole vás môžu čakať problémy. Pozrite, čo všetko sa mení

22.05.2019, 14:40
Aké a kedy môžu majiteľov čakať problémy na STK či EK?

Nie je tajomstvom, že emisná kontrola v minulosti prebiehala všelijako. Keď sa chcelo, auto dokázalo prejsť. Tomu by však mal byť teraz už koniec. Jedným z opatrení, ktoré boli nedávno zavedené, je totiž aj zmena snímania či nahrávania vozidiel, ktoré sa podrobujú takejto kontrole. Tiež sa sprísnili aj samotné emisné limity vozidiel. Na nový spôsob majú prejsť všetky stanice technickej a emisnej kontroly v celej Slovenskej republike najneskôr do júna 2019.

Viaceré tak už urobili a to od pondelka 20. mája 2019. Zaujímavým a nepotešujúcim je však fakt, ktorý môže negatívne ovplyvniť skupinu benzínových modelov s rokom výroby od 2005 a naftové motory vyrobené od roku 2017.

​V prvom prípade totiž došlo pre zážihové (benzínové) motory k sprísneniu maximálne povoleného množstva uhľovodíkov pre autá vyrobené/registrované po 01. januári 2005, teda tie, ktoré už používajú OBD II pripojenie pre diagnostiku.

Pôvodná hodnota 100 ppm je od teraz prísnejšia až o 40 percent. Po novom tak nesmie mať motor viac než hodnotu 60 ppm. Podobne sú na tom moderné naftové motory, vyrobené podľa normy Euro5/Euro6 po 01. januári 2017, ktoré získali nový korigovaný súčiniteľ absorpcie (ľudovo dymivosť) na úrovni 0,3 m-1.

Samozrejme, tieto autá majú za povinnosť prísť na kontrolu emisií až v roku 2021, teda štyri roky od svojho uvedenia do prevádzky. Taxíkov, autoškôl, sanitiek, či ťahačov sa to však týka už tento rok, pretože tieto autá majú zákonnú povinnosť absolvovať emisnú kontrolu každoročne. Otázka teda znie: Hrozí majiteľom moderných a občas takmer celkom nových automobilov problém? Majú totiž úroveň dymivosti na úrovni vtedy platnej homologizácie/emisnej normy.

Všetko je to spôsobené tým, že kompetentní si dali námahu a pripravili metodický pokyn, ktorý by mal zamedziť teoreticky nespôsobilým vozidlám premávať sa po cestných komunikáciách. Slovo teoreticky uvádzame preto, lebo problémy absolvovať emisnú kontrolu na prvýkrát môžu mať aj v podstate mladé vozidlá alebo aj staršie, 10 - 15-ročné autá.

Okrem sprísnenia meraní sú stanice technickej a emisnej kontroly podstatne viac snímané a rovnako tak aj samotné vozidlá, ktoré na kontrolu prichádzajú/odchádzajú. Aj to môže byť dôvodom, prečo množstvo vodičov cez kontrolu TK/EK nemusí prejsť. Netolerujú sa totiž ani menej vážne veci, ktoré sa pred rokmi "s prižmúrením očí" prehliadli. Teraz na technikov striehne väčší počet kamier, avšak samotné zmeny v legislatíve prebehli už v máji minulého roka. Viac sa dočítate aj v dávnejšom článku o meraní emisií.

Aký je teda záver problematiky? Ak je ich vozidlo, respektíve motorická a výfuková časť, v zlom technickom stave, môže nastať problém a na emisnej kontrole môžu teraz skutočne technici "ľahšie" namerať vyššie hodnoty než je stanovený nový prísnejší limit. Rezerva v meraní je totiž o niečo nižšia. Ak však má majiteľ auto v absolútnom poriadku, emisnou kontrolou by mal prejsť bez väčších problémov. Zvyčajne sú totiž ich hodnoty na úrovni približne polovice (30 ppm, respektíve 0,1 m-1) novo schváleného limitu.

Je teda veľmi dôležité dbať na pravidelný servis či správnu funkciu motora, jeho častí a tiež na dobrý stav výfukového systému (napríklad filter pevných častíc, jeho absencia. katalyzátor či ďalšie často nelegálne úpravy vozidla). Vtedy je hrozba z neabsolvovania emisnej a technickej kontroly vysoká. Rovnako netreba zabúdať, že na vozidle sa nesmú nachádzať veci, ktoré tam nemajú čo hľadať - neoficiálne fólie na oknách a podobne.

Po novom je tu možnosť udelenia dočasnej spôsobilosti majiteľovi vozidla na 60 dní, kedy si môžete dať auto do poriadku a kontrolu znova s vozidlom absolvovať po jeho servise/opravení. V horších prípadoch, kedy má vozidlo vážnejší technický problém, to však môže byť finančná hodnota, ktorá dokonca prevyšuje cenu samotného vozidla. 

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-11-06 19:27:42 - Feat.: - Title: Cesty ako ľad aj bez mrazov. Na vodičov striehne nenápadný a nebezpečný jav jesene 02 - Modified: 2024-11-06 12:37:49 - Feat.: - Title: Raši: Slovensko bude organizovať jedno z najväčších podujatí Programu OSN pre ľudské sídla 03 - Modified: 2024-11-06 10:37:31 - Feat.: - Title: Záhadné čierne bodky na oknách áut: Ich význam môže mnohých poriadne prekvapiť​ 04 - Modified: 2024-11-06 10:31:40 - Feat.: - Title: Deficit verejných financií vlani výrazne vzrástol. Medziročne sa zvýšil o vyše štyri a pol miliardy eur 05 - Modified: 2024-11-05 14:00:00 - Feat.: - Title: Šetrite na palive, nie na mobilite. Spôsobov, ako rozumne nastaviť palivovú politiku, je viac
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
07. november 2024 07:07