Auto si vyžaduje množstvo starostlivosti a financií, avšak nemyslíme tým len servisné úkony. Veľmi dôležitou položkou, bez ktorej by auto jednoducho nemohlo fungovať, je palivo. Či už na čerpacej stanici tankujete benzín alebo naftu, ani jedna z položiek nie je v súčasnosti práve najlacnejšia - najmä na Slovensku.
Cenu paliva šofér jednoducho ovplyvniť nedokáže, jeho spotrebu však do istej miery áno. Nižšie nájdete niekoľko spoľahlivých rád, ako ju možno minimalizovať a tým pádom výrazne ušetriť. Ide aj o jednoduché odporúčania, ktoré zrejme „každý z vodičov pozná“, ale nie každý sa nimi aj v skutočnosti aj riadi. Tak schválne, čo všetko z tohto zoznamu zvyknete počas jazdy dodržiavať vy?
V aute si spravte poriadok
"To sa mi ešte určite zíde, pre istotu to tu nechám". Áno, aj tak znejú vety, keď v batožinovom priestore svojho štvorkolesového "kolegu" nechávate mnohé drobnosti, ktoré sa vám podľa vášho úsudku môžu v budúcnosti na cestách hodiť. Položte si však otázku, koľkokrát ste ich za uplynulé dlhšie obdobie využili?Nenarážame teraz na to, aby ste z kufra vyhodili rezervu, zdvihák, lekárničku a ďalšie dôležité predmety.
Možno však budete prekvapení, koľko zbytočností v aute vozíte. Nielen v kufri, ale aj pod sedačkami alebo v odkladacích priehradkách. Váha vozidla je pre spotrebu totiž kľúčová a každý kilogram naviac je na hodnote poznať. Nie je nutné voziť v aute množstvo náradia ako pojazdná autodielňa. Určite pomôže aj vypnutie nepoužívaných spotrebičov ako je vyhrievanie zrkadiel či zadného okna alebo vypnutie klimatizácie, keď ju práve nutne nepotrebujete.
Kontrolujte správny tlak v pneumatikách
Moderné automobily už dnes majú zabudované takzvané snímače tlaku v pneumatikách, ktoré vás pomocou kontrolky na palubnej doske upozornia v prípade, že tlak v kolese klesol. Pokiaľ autom jazdíte často (najmä ak ide o staršie vozidlo) kontrolujte tlak v pneumatikách pri každom tankovaní a v prípade potreby ich rovno i dofúkajte. Ak sa radíte skôr k sviatočným šoférom, odporúčame skontrolovať pneumatiky pred každou cestou.
Pamätajte, že čím sú gumy mäkšie, tým väčší je valivý odpor a rovnako aj spotreba vozidla. „Na každej pneumatike je dnes uvedený index valivého odporu, podľa ktorého by sme sa mali riadiť. Rozdiel v spotrebe môže byť totiž dosť významný. Málo nafúknuté pneumatiky dokážu zvýšiť spotrebu až o liter na sto kilometrov. Naviac sa vozidlo oveľa horšie ovláda a jazda sa stáva nebezpečnou,“ uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA Auto. Taktiež nedostatočne nahustené pneumatiky môžete pri jazde oveľa skôr zničiť.
Odpor vzduchu?
Technici pri vývoji vozidla dbali na to, aby priniesli čo možno najlepšiu aerodynamiku. V prípade, že vozíte strešný nosič len tak pre okrasu, jazdíte s oknami otvorenými dokorán alebo máte automobil ozdobený úplne zbytočným "krídlom", potom sa nemôžete čudovať, že si vaše auto berie o liter viac, než by bežne muselo. Väčší odpor vzduchu sa na spotrebe najviac prejaví pri dlhších cestách a vyššom rýchlostnom stupni, predovšetkým teda pri jazde na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách.
Agresívna jazda nie je na mieste
Nenechajte sa vytočiť dianím na ceste, hoci je to niekedy poriadne ťažké a situácie v cestnej premávke k tomu mnohých navádzajú. Agresívnou jazdou si totiž koledujete minimálne o mastnú pokutu od policajných príslušníkov a okrem toho môžete ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky. Rozbiehanie bez „gumovania“ asfaltu, plynulé radenie, „plachtenie“ na neutrál, brzdenie motorom a vypínanie motoru pri dlhšom státí (pokojne aj s pomocou štart-stop systému) spoločne výrazne skorigujú spotrebu paliva. Ak však jazdíte v meste, štart-stop systém je dobré radšej vypnúť - časté krátke státie a opakované štartovanie auta spotrebu skôr zvýši, než aby ju stlačilo dole.
Nebojte sa akcelerácie
Nevýrazná akcelerácia s miernym zošliapnutím plynového pedálu nie je až tak úsporná, ako sa môže na prvý pohľad alebo počutie zdať. Výhodnejšie je totiž využívať pole otáčok s najvyšším krútiacim momentom motora a plynový pedál teda zošliapnuť na 60 až 80 percent. V prípade akcelerácie je vždy lepšie sa v čo možno najkratšom čase dostať na rýchlosť, ktorou sa máme v pláne pohybovať a následne ju už len udržiavať.
Má riadiaci systém motora pustiť do valcov určitú dávku paliva na dlhšiu dobu alebo radšej dvojnásobnú dávku paliva na polovičnú dobu? „V podstate na tom nezáleží. Keď totiž zrýchľujete pomaly, zrýchľujete síce s nižšou spotrebou, ale zato podstatne dlhšie, čím sa rozdiel zmazáva. Moderné motory vybavené elektrickými škrtiacimi klapkami naviac nedovolia, aby do motora prúdilo viac benzínu než je treba. Jediné, čoho sa treba pri dynamickom zrýchlení vyvarovať, sú zbytočne vysoké otáčky motora,“ upozorňuje Vaněček.
Majte radi vysoké rýchlostné stupne
Snažte sa čo najviac využívať najvyšší prevodový stupeň. Pokiaľ to nie je možné (napríklad v prudkom kopci), podraďte, pridajte prudko plyn a snažte sa čo najskôr zaradiť vyššiu rýchlosť. Motor však nepodtáčajte, snažte sa porozumieť hodnote otáčok a zvuku motora - tým pádom následne prispôsobiť zvolenie prevodového stupňa. Podtáčanie motora, teda jazda na veľmi nízkych otáčkach, môže spôsobiť oveľa väčšie problémy, než je len vyššia a teda drahšia spotreba. Pri výmene dôležitých súčiastok vozidla potom v servise "zaplačete". Ustálené a nižšie otáčky agregátu sú, najmä na rovinkách, kľúčom k nízkej spotrebe.
Ideálna rýchlosť aj hudba
Auto sa najlepšie cíti pri rýchlosti okolo 90 kilometrov za hodinu, kedy je spotreba pri diaľkových jazdách v podstate najnižšia. Každé ďalšie zvýšenie rýchlosti je na spotrebe už okamžite poznať. Vedeli ste, že rozdiel medzi rýchlosťou 110 a 130 kilometrov za hodinu môže byť až liter paliva na sto kilometrov? Vedecké pokusy taktiež preukázali, že upokojujúca hudba má na šoférov pozitívny vplyv a vďaka nej jazdia plynulejšie a teda tiež s nižšou spotrebou. Pokiaľ jazdíte so spotrebou desať a viac litrov, je najvyšší čas vymeniť AC/DC za Coldplay.
Snažte sa na ceste predvídať
Po zime na cestách často stretnete poľnohospodárske stroje, ktoré vás môžu na určitom úseku výrazne spomaliť. Pokiaľ kúsok pred sebou vidíte farmu je pravdepodobné, že tam takéto vozidlo odbočí a nie je nutné ho v neprehľadných miestach nebezpečne predchádzať. Podobná situácia nastane, ak je pred vami nákladné auto a viete, že ho na najbližšom úseku nemôžete obísť. Je zbytočné sa ponáhľať a následne v každej odbočke spomaľovať na jeho rýchlosť.
V prípade, že sa blížite k priechodu pre chodcov, môžete chodcom už z väčšej vzdialenosti dať znamenie, že o nich viete a pribrzdiť. Aj pomalá jazda je pre spotrebu paliva rozhodne výhodnejšia než úplne zastavenie.
Brzdenie motorom
S predchádzajúcim bodom súvisí aj posledný - takzvané brzdenie motorom. Najmä ak sa blížite ku križovatke, kde aktuálne naskakuje červená, využite na spomalenie brzdenie pomocou nižších prevodových stupňov. Hodí sa to tiež pri jazde z kopca, keď vďaka brzdeniu motorom šetríte i samotné brzdy vozidla.