Potenciálni kupci ojazdených áut majú čím ďalej, tým väčšie povedomie, znalosti a stále viac vyžadujú, aby získali aj jazdené auto v čo najlepšom možnom stave, odborne servisované a s podrobnou históriou jeho doterajších opráv. Tento trend zaznamenávajú aj samotní automechanici.
„Stále častejšie sa v našich servisoch stretávame s vodičmi, ktorí k nám chodia s tým, aby sme im pomohli a poradili, ako správne nachystať auto na predaj,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku. „Na druhej strane, ak majitelia svoje vozidlá zanedbávali a pravidelne neservisovali, tak im jednorazová oprava a kontrola pred predajom z ich vozidla „predajný hit“ neurobí,“ dopĺňa Krejčí.
Pozrite si tiež niekoľko tipov, na čo sa zamerať pri následnej kúpe jazdeného vozidla:
Najväčšia chyba
Majitelia áut robia najčastejšiu chybu v tom, že sa v dostatočnej miere nevenujú servisovaniu svojho vozidla, pretože nie následné opravy, ale práve pravidelný servis a starostlivosť o ich auto z neho urobí atraktívnu ponuku pre kupujúcich. Pri predaji robia majitelia tiež chybu v tom, že nemajú kompletnú servisnú históriu vozidla, čo môže pre potenciálneho zákazníka znamenať, že by mohlo byť niečo v neporiadku.
Jednoducho povedané, že sa majiteľ o auto príkladne nestaral. Takisto na aute neriešia poruchy, ktoré sú veľmi viditeľné a je možné ich lacno a rýchlo opraviť. Tiež si často nedajú majitelia áut pred ich predajom prácu s prípravou predajného inzerátu, hlavne s fotografiami vozidla, ktoré sú často tmavé a rozmazané. Zabúdajú pritom, že práve fotografie sú jedným z hlavných pútačov pri prezentácii ich predávaného vozidla.
Základom každého predaja je i čistota vozidla. Špinavé auto môže indikovať ďalšie problémy, otázku, či sa majiteľ o auto dostatočne staral a poskytoval mu potrebnú servisnú starostlivosť. Veď ak je vozidlo zanedbávaná v kabíne, nič iné nemožno čakať ani pri jeho technickom stave. Je tak potrebné umyť karosériu a dôkladne vyčistiť interiér vrátane batožinového priestoru, vymeniť prasknuté plastové prvky, dôkladne povysávať všetky "zákutia" a odstrániť škvrny. Dobré je tiež skontrolovať všetky úložné priestory a kapsy.
Najdôležitejšie je ... všetko
Samotný motor musí dobre štartovať ako za tepla, tak i za studena, rovnako ako nemôže vydávať žiadne nežiaduce zvuky. Čerstvý lak môže vzbudzovať otázky ohľadne rýchlej opravy po nejakej nehode či škodovej udalosti. A napríklad také tesnenie vo dverách je prvá vec, ktorú zákazník uvidí po vstupe do vozidla pred skúšobnou jazdou. Plastové alebo hliníkové kryty na podvozku musia byť kompletné a tiež správne držať.
Napríklad výmena ešte neopotrebovaných prevádzkových dielov však nie je nutná. To platí i pre pneumatiky. Ani výmena prevádzkových kvapalín, filtra alebo rozvodov zrejme nebude investíciou, ktorá by predajnú cenu auta v konečnom dôsledku zvýšila. „Je samozrejme veľmi dôležité, aby bol zákazník o všetkom informovaný, v akom stave je auto, čo je potrebné v blízkej dobe vymeniť a podobne,“ hovorí Lukáš Czauderna, poradca pre rozvoj autoservisov ProfiAuto.
Ako predávať?
Je lepší priamy predaj od majiteľa k majiteľovi alebo je výhodnejšie zaviezť auto do autobazáru, kde sa o všetko postarajú? Oba varianty majú svoje výhody i nevýhody.
Ak chce majiteľ predať svoje auto priamo koncovému zákazníkovi, môže získať lepšiu cenu, ale musí sa pripraviť na to, že celý proces zaberie podstatne viac času a niekedy tiež financií (realizovanie obhliadok a podobne). Predaj cez autobazár je rýchlejší, ale tiež je to služba, ktorú bude musieť predávajúci zaplatiť, takže za svoje auto dostane často oveľa menej.
V každom prípade, ak vozidlo nie je v sto percentom stave, je potrebné zohľadniť to aj na konečnej požadovanej sume. Záujemcovi o automobil žiadne technické, či iné problémy nezamlčte a trvajte tiež na uzavretí kúpno-predajnej zmluvy. Prihliadajte tiež na najazdené kilometre, celkový servis, stav vozidla a jeho vek. Odporúčame si stanoviť cenu o malú časť vyššiu, aby ste mali väčšie priestor pre zjednávanie.