Stretli sa s ňou mnohí majitelia moderných automobilov. Elektronické parkovacie brzdy sa čoraz častejšie vyskytujú v interiéroch dnešných áut, kde elegantne nahrádzajú esteticky nie príliš peknú páku ručnej brzdy.
Okrem toho, takéto riešenie v podobe tlačidla prináša tiež ušetrenie miesta, ktoré vie výrobca lepšie využiť - napríklad pre predĺženie odkladacieho boxu či vytvorenie malej priehradky na kľúče.
Pozrite si tiež niekoľko tipov, ako jednoducho šetriť palivo:
Najväčším dôvodom čoraz častejšieho osádzania elektronických parkovacích bŕzd je jednoduchšie používanie, väčšie pohodlie a tiež bezpečnosť.
Len málokto napríklad vie, že takáto "tlačidlová brzda" má funkciu aj núdzovej brzdy v prípade dlhého zatiahnutia pri jazde. Bezpečne zastaviť vozidlo tak dokáže aj spolujazdec - ak vodičovi zostalo zle.
Výhod je mnoho
Samozrejme, okrem podstatne krajšieho dizajnu, ktorý prispieva k celkovému pocitu z interiéru vozidla, prináša elektronická parkovacia brzda aj úsporu miesta. Je ľahko ovládateľná (nestane sa, že by žena po mužovi nevedela povoliť zatiahnutú ručnú páku) a pri zastavení sa dotiahne na práve potrebnú úroveň.
Pri rozjazde sa automaticky uvoľní, čiže vám vie pomôcť aj pri rozbiehaní sa do strmého kopca a mnohých prípadoch je k dispozícii aj takzvaný Auto Hold (nemusíte na križovatke stáť na brzde, automaticky si aktivuje brzda a uvoľní pri rozjazde).
Elektronická parkovacia brzda dbá aj na bezpečnosť a ak vypnete motor (alebo máte vyradený neutrál a otvoríte dvere) automaticky sa zatiahne a zablokuje pohyb vozidla.
Má nevýhody?
Hoci ide o elegantné a funkčné riešenie, nie každému je práve takýto prvok pochuti. A nejde len o dizajn, ale i jeho funkčnosť. Každopádne, aj elektronická parkovacia brzda má isté nevýhody.
Medzi najväčšie patrí zrejme podstatne náročnejší servis zložitej elektroniky, náročnejšie opravy a tiež vyššie riziko vzniku poruchy. Problémom sa môže stať aj vybitá batéria, kvôli ktorej nepracuje elektrický okruh a vy tak nebudete môcť povoliť ručnú brzdu. Niektoré z áut je možné odbrzdiť manuálne, avšak ostatné si vyžadujú zásah do softvéru.
Aj napriek drahšiemu servisu a zložitejšiemu systému neponúka elektronická parkovacia brzda všetko, čo vám v starších autách ponúkne klasická ručná brzda. Nie je možné napríklad ponechať automobil výhradne so zaradenou rýchlosťou a neaktivovanou parkovacou brzdou.
Mnohých tiež nepoteší, že elektronická parkovacia brzda dáva zbohom radovánkam, ale v niektorých situáciách aj nevyhnutným manévrom so zatiahnutím ručnej brzdy na snehu alebo ľade.