Teploty klesajú a zima už začína predvádzať svoju silu, čím potrápi nielen ľudí, ale aj ich automobily. Odhliadnuc od nepríjemnej námrazy na sklách vozidiel, upriamime teraz svoju pozornosť trochu hlbšie do útrob auta - na motor. Podobne ako je tomu u ľudí, aj automobily pracujú najlepšie pri ideálnych podmienkach.
Medzi ne patrí pri vozidlách takzvaná prevádzková teplota, kedy dosahuje motor najväčšiu efektivitu. Počas letných horúčav sa agregát zohreje pomerne rýchlo, no počas zimného obdobia je to podstatne ťažšie.
To najhoršie, čo môžete urobiť
Nech je ktorýkoľvek mesiac, motor potrebuje na dosiahnutie ideálnej prevádzkovej teploty (80 až 90 stupňov Celzia) určitý čas. Počas zimných mesiacov sa však vzhľadom na mrazivé vonkajšie teploty táto doba predlžuje a taktiež rozhoduje, či ide o benzínový alebo naftový motor. Benzínový totiž dosiahne ideálnu teplotu podstatne rýchlejšie, než je tomu pri dieselovom motore.
To najhoršie, čo môžete svojmu autu spraviť, je nepochybne ostrá jazda ihneď po štarte. Takýmto štýlom jazdy nielen že spálite neskutočné množstvo paliva - studený motor má vyššiu spotrebu, ale tiež škodíte väčšine komponentov auta. Častým zlozvykom je taktiež naštartovanie motora a "kým sa zohreje" vodič si ide oškrabať námrazu z okna či odhrabať sneh z karosérie.
Na voľnobehu nedochádza k práve ideálnemu ohrevu agregátu a okrem toho, ostatné časti (napríklad prevodovka) zostávajú naďalej stuhnuté. Rovnako nedochádza k správnemu mazaniu a komponenty sa tak nadmerne opotrebúvajú. S citom jazdite predovšetkým v prípade, že vaše auto je vybavené turbodúchadlom. Určite ho netlačte k extrémnym výkonom bez zahriatia motora, mohlo by dôjsť k jeho výraznému poškodeniu.
Ako na to?
Vo všeobecnosti sa tiež neodporúčajú opakované studené štarty a teda jazdy na príliš krátke trasy, kedy sa motor nestihne zahriať na správnu teplotu. Motor vozidla sa najrýchlejšie zohreje pod záťažou, avšak nie priveľkou. Najideálnejším riešením je naštartovanie vozidla a po niekoľkých sekundách (vyzlečiete si bundu, zapnete bezpečnostný pás, nastavíte obľúbenú rádiostanicu,...) vyrazíte na cestu.
Pozrite si tiež naše dávnejšie video o najlepšom spôsobe dopravy do Bratislavy:
Motor auta nevytáčajte do vysokých otáčok a nadmerne nezaťažujte. Je dobré vyhnúť sa tiež úsekom, kedy je potrebné využiť veľkú silu motora (strmé kopce). Urýchliť zohriatie motora však môže jazda na nižších prevodových stupňoch či deaktivácia kúrenia v kabíne, čím sa bude teplo hromadiť práve v motorovom priestore.
Klimatizácia v zime
Veľa moderných áut však má dnes systém chladenia dovybavený odporovými ohrievačmi, takže sa doba nástupu teplého vzduchu či komfortných prvkov (vyhrievanie volantu, sedadiel,...) oproti starším autám podstatne skracuje. Nič z toho však neurýchlite volením vyššieho stupňa fúkania alebo vyhrievania - na konečný nástup to totiž nemá vplyv.
Omylom mnohých vodičov je aj (ne)využívanie klimatizácie v zimných obdobiach. Jedna z jej vlastností pritom je, že dokáže vysúšať vzduch a teda efektívne pomáhať pri zahmlených oknách počas sychravých dní. Je tak výborným spoločníkom a nezáleží, či kúrite alebo chladíte.
Vyhnúť by ste sa pri vykurovaní interiéru vozidla mali aj príliš vysokým teplotám, ktoré zvyšujú riziko šoku a prechladnutia organizmu po vystúpení z auta. Ideálna teplota v kabíne je v rozmedzí od 18 do 21 stupňov Celzia.