Zima je obdobie, keď sa stav na cestách nedá nazvať pohodou, ale nečasom. Počasie sa rýchlo mení a je dôležitý byť videný. Mali by ste vedieť, že hmlové svetlá by sa mali používať len za hmly, sneženia a hustého dažďa.
To vás určite učili už v autoškole, no i napriek tomu to vodiči nevedia a robia to často nesprávne. Zabúdajú či úmyselne ich nechávajú zapnuté aj v prípade pomerne priaznivého počasia. Ako to však je?
Stručné tipy, ako používať celkovo svetlá automobilu, sme vám priniesli už v dávnejšom článku či galérii nižšie:
Predné hmlovky
Sú biele, ale môžu mať aj selektívnu žltú farbu. Rôzne fólie na krytie hmlových svetiel však neodporúčame. Sú zakázané a polícia vám na ich základe môže zadržať papiere od vozidla. Predné hmlovky sú zvyčajne umiestnené v nárazníku pre staršie a jednoduchšie autá.
Tie novšie ich majú v združenom svetlomete. Osvetľujú lepšie cestu, jej nedokonalosti, ale aj nástrahy. Tým, že sú väčšinou umiestnené nízko, vytvárajú zvyčajne priaznivejšie podmienky na jazdu za zhoršenej viditeľnosti.
Zadné hmlovky
Ide o silné červené svetlo – po novom zvyčajne jeden, niekedy aj dva kusy. Ich najväčšou podstatou je, aby ste boli pre za vami idúcich vodičov včasne a lepšie viditeľní. Hmlovky sú, prosto povedané, silnejšie svetlá, stretávacie či obrysové.
Vzhľadom na umiestnenie a tvar svetelného lúča sú prispôsobené na to, aby ste boli za nepriaznivého počasia predovšetkým lepšie videní a s prednými aj o trochu lepšie videli. Predné hmlovky zvyčajne (nie je to pravidlo) širšie osvetľujú aj miesta mimo vozovky, čiže krajnice.
To sa niekedy hodí aj za obyčajnej tmy na prázdnej ceste. Môže vám to pomôcť predísť zrážke so zverou. Keď však ide oproti auto, v takej chvíli ich vypnite.
Ako na to?
Možno zbytočnosť, no pre kompletnosť informácií si môžeme zhrnúť tiež aktiváciu hmlových svetiel. Predné hmlovky sa dajú zapnúť už s obrysovými (parkovacími) svetlami. Predné a zadné hmlovky môžu mať spínače osobitne alebo spolu.
Keď sú spolu, tak v 99 percentách prípadoch pracujú v dvoch polohách. Svietia iba predné alebo aj predné a zadné. Ak máte nastavenie osvetlenia vozidla v polohe AUTO (automaticky), hmlovky sa zvyčajne nedajú zapnúť. Môžu však existovať výnimky.
V minulosti sa so zapnutím diaľkových svetiel museli (zadné) hmlovky vypnúť. Aj vtedy však už existovali výnimky uvedené v technickom preukaze. Uvádzame to len preto, aby ste neboli prekvapení, že vám nefungujú hmlovky na vašom staršom aute.
Vypnutie hmloviek
Použitie hmlových svetiel je za nepriaznivých podmienok vždy na zvážení vodiča a zákon neudáva povinnosť využívať ich. Je ním len stanovené, že „predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa“. Ak ich teda auto má, využívajte ich. No ak ich raz zapnete, nezabudnite ich tiež včas vypnúť. Kedy ich používať, sme si teda rýchlo povedali.
Kedy ich vypnúť? Samozrejme, práve vtedy, keď sa rozhľadové pomery zlepšili, čiže už len mrholí, hmla je veľmi riedka a podobne. Taktiež ich vypnite pri vjazde do tunela. Hmlovky tiež deaktivujte, ak ste v súvislej kolóne.
Avšak až vtedy, ak sa za vami objaví ďalšie auto, a ste teda viditeľní. Kým za vami nikto nie je, ponechajte ich zapnuté. Hmlovky v obci za nepriaznivého počasia nie sú zakázané. Tým, že sú obce a mestá zvyčajne osvetlené, je v nich väčší počet vozidiel, nemusíte ich mať zapnuté.
Len vy sami sa musíte naučiť vyhodnotiť situáciu, kedy už áno a kedy ešte nie. Pozor však na zákon a bezvýznamné využívanie hmloviek obmedzte. Môže vás to vyjsť draho – pokuta do výšky 30 eur.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.