Počasie sa mení, ochladzuje sa a pre vodičov to znamená už akúsi povinnú výmenu letných pneumatík za tie zimné. Všeobecné odporúčanie je "prezuť" auto v momente, keď priemerná denná teplota po dobu niekoľkých dní klesne pod hranicu sedem stupňov Celzia. My by sme však prezúvali skôr.
Hoci zákon neprikazuje vodičom osobných áut mať od určitého dátumu počas zimného obdobia na autách zimné pneumatiky, ak sa na cestách sneh či poľadovica objaví a sú nepripravení, majú na výber len dve možnosti - nechať auto doma, alebo svojpomocne vymeniť letné pneumatiky za zimné ešte pred jazdou.
V opačnom prípade im hrozí nielen nebezpečenstvo v podoby šmyku, ale taktiež pomerne vysoká pokuta pri policajnej kontrole (pokuta 30-50 eur) či dokonca zákaz pokračovať v jazde, pričom náklady na odťah vozidla hradíte priamo vy (auto totiž nie je technicky spôsobilé na jazdu). Pozor si treba dať aj na výnimky u vodičov autobusov, mikrobusov či dodávok a nákladných áut (pokuta 50 eur).
Zákon totiž hovorí, že "Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S", prípadne symbolom horského štítu so snehovou vločkou alebo symbolom vločky v horskom štíte s tromi vrcholmi; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou".
Ustanovenie neplatí jedine:
- pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd,
- pre terénne motorové vozidlo,
- pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.
V jednoduchosti povedané, vodiči osobných áut môžu počas zimy vyraziť na cestu aj na letných pneumatikách. Ak vás však počas jazdy zastihne zlé počasie spojené so snežením či poľadovicou, mastnej pokute sa nevyhnete.
Okrem toho riskujete šmyk, čím ohrozujete nielen seba, ale tiež ostatných účastníkov cestnej premávky. Aby toho nebolo málo, pri prípadnej nehode môžete mať následne problémy s krátením plnenia povinnej zmluvnej poistky.
Rovnaká pokuta, do výšky 50 eur, hrozí tiež vodičom s ojazdenými pneumatikami. Zákonom stanovené minimum výšky dezénu je na hranici troch milimetrov, odporúčanie však znie, meniť pneumatiky už pri dezéne s výškou štyri milimetre.
Pneumatiky totiž už následne neposkytujú dokonalé jazdné vlastnosti a môžu vás zradiť pri snehovej pokrývke, poľadovici či hustom daždi (aquaplaning). Je teda dobré už v priebehu novembra prezuť letné pneumatiky na zimné a nespoliehať sa na priaznivé počasie. To sa môže veľmi rýchlo zmeniť a vám tak spôsobí nemalé nepríjemnosti.
Starosť s prezúvaním pneumatík odpadá jedine vodičom, ktorí využívajú celoročné pneumatiky. Aj na nich sa však vzťahuje podmienka s dostatočným dezénom, no platí tiež, že celoročné pneumatiky neposkytujú dokonalé vlastnosti v letnom/zimnom období. Ide o kompromis, ktorý síce nájde uplatnenie aj u slovenských vodičov, no je potrebné počítať s istými nedostatkami.
Šetriť pri kúpe nových pneumatík, používať staré či úplne zanedbať výmenu pneumatík sa rozhodne neodporúča, ide totiž o komponent, ktorý vás priamo spája s vozovkou a pri jazde plní jednu z najdôležitejších úloh.
Zimné pneumatiky následne ponechajte na vozidle aspoň do konca marca. Výmena letných za zimné je dôležitejšia a akútnejšia (riziko šmyku), než následná jarná výmena zimných za letné.