Motorka je v pomere k hmotnosti oveľa výkonnejšia ako auto a potrebuje preto adekvátnu starostlivosť. Predpísané servisné intervaly pre výmenu oleja a olejových filtrov sa odlišujú, ale vždy platí, že by olej nemal v motorke zostávať cez zimu a mal by byť vymenený aspoň raz za sezónu. S výmenou oleja ide samozrejme ruka v ruke výmena olejového filtra.
Skontrolujte hladinu brzdovej kvapaliny. Expert na servis motocyklov značky BMW Michal Dvořák pripomína, že nie je dobré, keď máte za studena jej hladinu na ryske maxima. "Preliatie je nebezpečné v tom, že po zahriatí pri prevádzke kvapalina expanduje a motorka potom môže samovoľne pribrzďovať," varuje.
Pozornosť venujte tiež vzduchovému filtru. Pri zanesení môže urobiť veľké problémy, takže jeho dôkladná kontrola, vyčistenie, poprípade výmena je rozhodne na mieste. Ďalej by motor mal mať nastavené ventilové vôle podľa pravidelných servisných prehliadok. Ale to už sa bavíme o štandardnom servise, nie o predsezónnej príprave.
Samostatnou kategóriou je batéria, tú väčšina z nás cez zimu zanedbá a na jar je potom zrelá na vyhodenie. Ak ste teda na jeseň nezabudli dať baterku na teplé miesto alebo pripojiť na udržiavaciu nabíjačku, stačí skontrolovať hladinu elektrolytu v klasickej batérii, skontrolovať a očistiť kontakty a batériu namontovať.
V opačnom prípade je to zložitejšie. Ak batéria zimu v motorke prežila, skontrolujte hladinu elektrolytu a predpísanou nabíjačkou batériu dobite. Pokiaľ je akumulátor v poriadku, mala by mať približne 12,5-13 V podľa typu batérie. Samozrejme ju dôkladne očistite vrátane kontaktov a namontujte.
Veľké problémy bývajú na jar s pneumatikami. Pri dlhom státí strácajú tlak a treba ich starostlivo dofúkať a preskúmať vzorku. Michal Dvořák radí skontrolovať tiež ich starobu: "Ak sú staršie ako šesť rokov, sú zrelé na výmenu," hovorí.
Starostlivosť si zaslúžia taktiež brzdy, skontrolujte brzdové doštičky a keď nemajú dostatok materiálu, je potrebné ich vymeniť. Brzdové kotúče je vhodné odmastiť, občas je samozrejme potrebné aj doplniť brzdovú kvapalinu, prípadne odvzdušniť brzdový systém.
Tlmiče zimnou odstávkou nijako netrpia, ale rozhodne nie je od veci skontrolovať ich tesnosť. S podvozkom súvisí aj kontrola reťaze, ktorá nesmie byť príliš vyťahaná, ani veľmi napnutá. Správny preves pre svoj stroj nájdete v servisnej príručke. Reťaz zároveň musíte vyčistiť a namazať. Ak je už veľmi vyťahaná, vykazuje veľké vôle a za jazdy hrkoce, vymeňte ju. Michal Dvořák ešte pripomína kontrolu platnosti STK.
Starostlivosť, samozrejme, vyžaduje aj výbava jazdcov, najmä kožené oblečenie a obuv. Tú treba predovšetkým vyčistiť od hmyzu a iných nečistôt, najlepšie špeciálnymi prípravkami alebo vlažnou vodou. Po vysušení kožu ošetrite impregnáciou, ktorá je k dostatiu špeciálne pre moto-oblečenie. S textilom je to vlastne podobné, len namiesto impregnácie na kožu použijete sprej na textil.