Tlak bruselských úradníkov, ktorý sa bude už len zvyšovať, ženie automobilky k vývoju a produkcii čoraz väčšieho počtu elektrifikovaných či plne elektrických vozidiel. A či už kvôli ich výraznejšiemu presadzovaniu na trhu z pohľadu značiek, alebo objavenia ich benefitov samotnými zákazníkmi, začína postupne stúpať ich popularita.
Je pochopiteľné, že na nové veci si musí verejnosť jednoducho zvyknúť až časom a prvotné skúsenosti tak budú mnohí brať s rezervou či dokonca odporom. Ak sa však hlbšie ponoria do sveta plne batériových áut, zistia, že prevádzka a celkovo život po boku elektromobilu nemusí byť vôbec taký zlý. A ani reálne nie je.
Medzi veľmi schopných adeptov pri výbere elektromobilu patrí aj Enyaq iV, ktorý už sme už testovali aj my
Elektromobily sú v zásade posledným stupňom v elektrifikácii vozidiel. V tomto type automobilu sa už vôbec nenachádza spaľovací motor a pre pohon je využívaná kombinácia elektromotoru a veľkej vysokonapäťovej/trakčnej batérie. A vďaka takémuto riešeniu majú e-autá voči svojim súrodencom so spaľovacím motorom hneď niekoľko nemalých výhod.
Pohľad na ekológiu
Elektromobily sú výrazne efektívnejšie ako vozidlá s konvenčným pohonom - zatiaľ čo účinnosť elektromobilov je približne 80 až 90 percent, účinnosť áut so "spaľovákom" je iba niekde na úrovni okolo 30 až 40 percent. Netreba pritom zabúdať ani na to, že ťažba, preprava a rafinácia ropy je energeticky náročný proces. Vo výsledku sú potom nafta či benzín len čiastočne využité na pohon automobilu. Z litra nafty sa asi 400 ml použije na pohyb vozidla a zvyšných 600 ml sa premení na teplo.
Áno, dá sa namietať, že výroba elektromobilov má na životné prostredie vyššiu záťaž ako výroba klasických áut, no dôvodom je najmä batéria a jej zloženie. To je však súčasný stav a aj napriek tomu sa tento rozdiel vyrovná už po niekoľkých desiatkach tisíc kilometrov.
Vývoj batérií pritom prirodzene napreduje a ich zloženie sa výrobcovia snažia čo najviac upraviť tak, aby boli pre životné prostredie stále menej problematické a zároveň dokázali priniesť lepšie parametre. Už teraz je možná a využívaná ich recyklácia a ešte predtým môžu poslúžiť ako úložisko energie pre solárne či veterné elektrárne.
Nehovoriac o tom, že veľakrát stačí v aute výmena článkov, nie kompletnej batérie. Ak sa potom na prevádzku pozrieme z pohľadu Slovenska s jedným z najlepších energetických mixov (vďaka využívaniu najmä atómových elektrární), ani tu nie sú zásadné problémy.
Elektrárne využívajúce jadro sú lokálne bezemisné, hoci vedľajším produktom je rádioaktívny odpad. Elektrická energia sa dá však vyrábať aj z obnoviteľných zdrojov, teda z vetra, vody alebo zo slnka, kedy je prevádzka elektromobilu najčistejšia. Prispieť k tomu viete i vy, zaobstaraním si solárnych panelov na strechu rodinných domov.
Benzín vs elektrina?
Primárnym zdrojom "paliva" by pre elektrické vozidlá mal byť práve váš domov. Je to totiž najjednoduchší a najmenej obmedzujúci spôsob, akým batériový model dobíjať. Počas dňa využívate jeho benefity a po príchode domov ho napojíte do siete, aby ste mohli na ďalší deň opäť tento proces zopakovať.
Dojazd dnešných väčších a lepšie vybavených elektromobilov potom siaha aj na niekoľko stoviek kilometrov, takže v prípade kratších jázd (napríklad po meste) nemusíte samotné nabíjanie realizovať každý deň. K dispozícii sú dva druhy nabíjania - pomalé AC a rýchle DC dobíjanie. Čas pomalého AC nabíjania je závislý od parametrov ako kapacita batérie, výkon palubnej nabíjačky a kapacity zdroja.
Povedzme, že máte elektromobil s batériou, ktorá má kapacitu 30 kWh a palubná nabíjačka zvláda výkon 11 kW cez tri fázy. Časy nabíjania z nuly na sto percent by vtedy zabrali z domácej nabíjačky s výkonom 2,3 kW 13 hodín, z Wallboxu s výkonom 11 kW či verejnej nabíjačky iba necelé tri hodiny. Zároveň dodávame, že pomalšie nabíjanie šetrí batériu viac a zároveň v noci viete využiť nočnú tarifu.
Na rýchlonabíjacích DC staniciach, ktoré sú ideálnou voľbou v "časovej tiesni" alebo na dlhých cestách, potom viete využiť závisle od podpory konkrétneho modelu a stanice výkony okolo hodnôt 50, 100, 150 alebo dokonca až 350 kW. Aj pri väčších kapacitách batérii je potom čas dobíjania otázkou nanajvýš niekoľkých desiatok minút. Jednoducho vypijete kávu a idete ďalej. Infraštruktúra je pritom dnes už celkom rozsiahla a ďalšie nabíjacie miesta postupne pribúdajú.
Prevádzka elektromobilu je z dlhodobého hľadiska menej nákladná ako prevádzka vozidla so spaľovacím motorom. Dôvodom sú nižšie náklady na údržbu, servis a aj nabíjanie elektromobilu. Elektromobil môžete nabíjať doma s nízkou cenou za 1 kWh. Nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach môže byť drahšie, no nie je to pravidlo. Vďaka paušálom existuje možnosť, že nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach vás vyjde i lacnejšie ako doma.
Spotreba povedzme Škody Enyaq iV 80 s výkonom 150 kW je na papieri od 16,6 do 18,1 kWh na sto kilometrov. Porovnateľné benzínové vozidlo Škoda Kodiaq s výkonom 140 kW má udávanú spotrebu okolo 8-8,4 litra na sto kilometrov (WLTP). Ak by ste Enyaq nabíjali doma s tarifou 0,15 eur za jeden kWh, náklady na sto kilometrov by boli od 2,5 do 2,7 eur.
Keby ste nabíjali na verejných nabíjacích staniciach ZSE Drive a používali by výhradne ultra-rýchle stojany, stálo by vás to od 8,1 do 8,9 eur. V prípade spaľovacieho Kodiaqu vo výpočte použijeme priemernú cenu benzínu v 45. týždni roku 2021. 95 oktánový benzín stál 1,500 eur a teda sto kilometrov jazdy by vás stálo od 12 do 12,6 eur.
Nabíjanie by vás teda vyšlo menej ako tankovanie, a to aj za predpokladu, že by ste nabíjali výhradne na ultra-rýchlych nabíjacích stojanoch, ktoré bývajú zvyčajne najdrahšou možnosťou. Automobilky vám pritom vedia poskytnúť zvýhodnené služby, ako je napríklad karta/aplikácia Škoda Powerpass s paušálmi na nabíjanie auta na Slovensku či vyše 260-tisíc staniciach v rámci celej Európy.
Ak dávate prednosť najmä domácemu nabíjaniu, ideálom je zaobstaranie si Wallboxu. Základný stojí okolo 680 eur a je vhodný pre nenáročných užívateľov, bez doplnkových smart riešení. Všetky tri ponúkané verzie je možné objednať u autorizovaných partnerov Škoda, kde zákazník získa komplexné služby s možnosťou objednať si i úvodnú obhliadku priamo na mieste montáže - tzv. Home-Check, ako aj následnú inštaláciu certifikovanou spoločnosťou.
Proces začína prvotným overením vhodnosti riešenia, výberom nabíjacej stanice cez nezáväznú konzultáciu a až potom nasleduje obhliadka priamo na mieste inštalácie, kedy sa kontrolujú rozvody, ističe a navrhne sa konkrétne riešenie.
„Chceme zákazníkom čo najviac zjednodušiť využívanie našich plug-in hybridných či čisto elektrických modelov. Preto v spolupráci s kvalifikovanými externými dodávateľmi a našou autorizovanou obchodnou sieťou ponúkame možnosť vybudovania nabíjacej infraštruktúry. Práve tak je používanie našich modelov najefektívnejšie a cenovo najvýhodnejšie,” hovorí v súvislosti s ponúkanými komplexnými balíkmi služieb eMobility Robert Barta, koordinátor projektu eMobility v Škoda Auto Slovensko.
Balíček S je určený pre človeka s možnosťou domáceho nabíjania - teda v podstate pre väčšinu majiteľov elektrifikovaných vozidiel, ktorí nechcú siahať po wallboxe, ale stačí im iba univerzálny kábel a žiadajú preverenie schopností siete doma či v práci.
Balíček M s wallboxom môže využiť náročnejšia buď súkromná osoba, ktorá chce komplexné riešenie, alebo menšia firma s niekoľkými elektromobilmi. Balíček L potom využijú predovšetkým vlastníci domov či väčšie firmy. Ideálny je pre všetkých, ktorí uvažujú o energetickej efektivite, či dokonca sebestačnosti.
Takýto zákazník pravdepodobne má zámer vybudovať systém nabíjačiek, vlastnú fotovoltaickú elektráreň a batériové úložiska. Architektúra balíčka L je preto založená na energetickom úložisku, ktoré zhromažďuje energiu pre dobu, kedy bude potrebné jej efektívne využitie. Cez noc sa nabíja lacnejším prúdom a následne cez deň sa takto naakumulovaná energia používa na vykrytie odberu v špičkách.
Na benefity si rýchlo zvyknete
Pozrime sa však na život s elektromobilom z užívateľského hľadiska. S výhradne elektricky poháňanými vozidlami sme už strávili nejeden týždeň a vieme tak pomerne objektívne posúdiť ich praktické výhody. S prichádzajúcou zimou je to napríklad okamžitá dostupnosť kúrenia alebo predhriatia/predklimatizovania interiéru.
Vo vozidle alebo cez aplikáciu si nastavíte čas, kedy chcete z domu vyraziť, pričom auto sa vám na túto hodinu pripraví a bude čakať teplé i rozmrazené. Samozrejme, odporúčame túto možnosť využívať pri napojení na nabíjačku, keď si zbytočne neuberáte z dojazdu.
Nezabúdajte ani na vyhrievanie sedačiek, ktorým môžete šetriť energiu - spotrebuje jej totiž menej ako kompletné interiérové vyhrievanie. Zároveň odpadá voči vozidlu so spaľovacím motorom nutnosť zohrievania motora, ktorá môže v niektorých prípadoch (najmä u dieselov) trvať aj vyše 10 kilometrov. K efektivite následne prispieva možnosť rekuperácie brzdnej energie a tak nedochádza k tak veľkým stratám, ako u "spaľovákov". Časť z minutej energie totiž viete získať späť a predĺžiť si dojazd.
Navyše, využívaním rekuperácie sa šetrí brzdové obloženie, takže vo výsledku šetríte tiež náklady na servisné úkony. Tie sú však aj zo všeobecného pohľadu u elektromobilov o poznanie nižšie a taktiež hrozba porúch je menšia. Elektrické autá sú konštrukciou pohonu výrazne jednoduchšie a z toho jednoducho vyplýva: menej dielov znamená menej vecí, ktoré sa môžu pokaziť.
Odpadá i výmena oleja v motore či prevodovke, nie je prítomný žiadny katalyzátor, palivové čerpadlo, sviečky, spojka, štartér, piesty, ventily a mnoho ďalších drahých komponentov. Nehovoriac o možnosti riešiť niektoré menšie problémy aj na diaľku - často totiž môže ísť len o softvérový problém konkrétneho modelu.
Veľkým benefitom, ktorý mnohých záujemcov láka, je dynamika elektromobilov. Na rozdiel od konvenčných áut je top krútiaci moment k dispozícii okamžite a kedykoľvek, čo v kombinácii s plynulým záťahom dokáže vzbudiť pocity ako v oveľa výkonnejších autách. Prispieva to tiež k bezpečnosti, kedy je na predbiehací manéver potreba menej času. Pri dynamickej jazde však treba počítať so skoršou výmenou pneumatík, vzhľadom na okamžitý výkon maximálny elektromobilov a vyššiu hmotnosť auta.
Aj vzhľad elektromobilov sa postupne zatraktívňuje, Škoda napríklad čoskoro ponúkne štýlovú kupé verziu Enyaqu iV
Pre mnohých je však stále elektromobil víziou vzdialenej budúcnosti a to najmä kvôli vyššej kúpnej cene. Ani to však nemusí byť zas tak veľký problém. "Naša vízia dostupného moderného elektromobilu pre celú rodinu sa stáva skutočnosťou. Vďaka flexibilnému financovaniu je náš Enyaq iV reálne dosiahnuteľný pre čoraz väčší okruh motoristov," uvádza Jaroslav Hercog, riaditeľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko.
Vďaka jedinečnému systému financovania prostredníctvom VW Finančné služby s názvom Na mieru sa absolútne prispôsobuje možnostiam zákazníkov a nezabúda ani na povinné, havarijné poistenie či poistenie finančnej straty. Český model je tak dostupný aj za 335 eur mesačne, či menej.