Sledujete pred kúpou automobilu úroveň jeho bezpečnosti? K nehode totiž stačí málo a počet airbagov či pevnosť jednotlivých modelov môže byť rozhodujúca. Pomôcť vám môžu testy rôznych organizácii, ako Euro NCAP či amerického inštitútu IIHS - Insurance Institute for Highway Safety. Oproti organizácii Euro NCAP, ktorá sa zameriava zväčša na čelné nárazy s celým prekrytím prednej časti, či s prekrytím 40 percent, IIHS od roku 2012 testuje aj čelné nárazy 25 percent šírky vozidla u vodiča. Teraz však prichádza aj s takýmto testovaním strany spolujazdca.
Práve oni zverejnili nedávno výsledky ich rozsiahlych nárazových testov, pričom zostavili Top Safety Pick+ rebríček 15 najbezpečnejších modelov. Víťazi teda dosiahli najlepšie výsledky nielen pri čelnom náraze 40 percent šírky vozidla, ale tiež pri testovaní pevnosti strechy, pri bočnom náraze, či dokonca pri čelnom náraze - avšak pri prekrytí 25 percent prednej časti na strane spolujazdca.
Pozornosť upriamili aj na asistenčné bezpečnostné systémy a na svetlomety vozidiel. "Každý z celkom 62 ocenených je k dispozícii so svetlometmi, ktoré sú prinajmenšom prijateľné," tvrdí riaditeľ IIHS Adrian Lund. Testy IIHS teda zvládlo viac ako 60 modelov, no len 15 z nich sa dostalo do užšieho výberu najbezpečnejších vozidiel. Práve tie obstáli aj pri spomínanom 25 percentnom čelnom náraze na strane spolujazdca, ktoré od októbra praktizuje zámorská organizácia IIHS.
"Vodiči očakávajú, že ich spolucestujúci, ktorí sú často rodinní príslušníci, budú chránení rovnako ako oni," hovorí Lund. Je pravdou, že v reálnej premávke sa nehody nestávajú "podľa vzorca" a teda nemusia byť výsledky takýchto výskumov úplne smerodajné. Sú však minimálne pre mnohých zaujímavé, na zváženie a v tomto prípade aj celkom prekvapivé.