S príchodom neskorej jesene a zimy majú vodiči tendenciu zapínať svetlá do hmly čoraz častejšie. Na tom by nebolo nič zlé, ak by ich niekedy nezapínali úplne zbytočne a kontraproduktívne.
Aj v zlom počasí by sme si používanie hmloviek mali poriadne premyslieť. Niekedy nimi môžeme narobiť oveľa viac škody ako úžitku.
Nech pomáhajú, ale neoslepujú
Nenabádam, aby ste ich vôbec nepoužívali, to nie. Sám ich používam a občas dokonca zbožňujem. Vtedy, keď sú potrebné a sčasti tiež nevyhnutné.
Je však úplne normálne, ak je vonku jedine tma, idem cez obec (možno nie príliš osvetlenú) a oproti mne sa vyrúti auto, ktoré bez štipky porozumenia pre ostatných vodičov drzo oslepuje? Stane sa, že ich vodič zabudne vypnúť. Ale vo väčšine prípadov ich niektorí nechávajú zapnuté vedome a „na drzovku“.
Sú to len svetlá? Sú, avšak oveľa silnejšie, ako stretávacie svetlomety. Protiidúcich menej zdatných vodičov môžu oslepiť tak, že spôsobia dokonca nehodu. A to myslím úplne vážne. Ak ich potrebujete mať zapnuté v čase, keď spadnú dve dažďové kvapky alebo je minimálna hmla, vypnite ich aspoň v prípade, že oproti vám niekto ide.
Niekto ich zapína len tak, aby „podporil“ stretávacie svetlá, pritom vie, že ich používať nesmie. Argumentom je zvyčajne veta: „Mám slabé svetlá“. To však rozhodne nie je riešenie a odôvodnenie.
„Poslaním“ predných hmloviek je hlavne osvetliť vaše auto a tiež cestu tesne pred vozidlom - vodič tak skôr uvidí výtlky, či prípadnú zver.
Zadná hmlovka ako laserová zbraň
So zadnou hmlovkou je to ešte o čosi zaujímavejšie. Dokáže „do hlavy vypáliť“ takú dieru, že ešte niekoľko desiatok minút majú oči problém adaptovať sa.
Niekto necháva zapnutú zadnú hmlovku aj potom, kedy nasledujúce auto jazdí tesne v závese za prvým a vidí ho úplne zreteľne. Žiadne nebezpečenstvo zrážky kvôli viditeľnosti už nehrozí, no je to pomerne častý jav.
Táto situácia nedopaľuje len oči, ale tiež nervy vodičov. Niekedy môžete bliknúť koľkokrát chcete, ten pred vami to zrejme nepochopí a ešte sa rozčuľuje. Snažíte sa mu po úspešnom predbiehacom manévri „vysvetliť“ situáciu blikaním vašej zadnej hmlovky?
Bez šance, budete za nezodpovedného majiteľa s funkčným jedným brzdovým svetlom. Ľudia jednoducho niekedy nechcú chápať.
Zadné hmlové svetlá hlavne chránia vodiča a zvýrazňujú jeho vozidlo pred inými, ktorí jazdia vyššou rýchlosťou, vďaka čomu takéto vozidlo skôr uvidia. Využitie nájdu hlavne pri hustej hmle/snežení na diaľniciach, čím môžu zabrániť napríklad havárii.
Čo vraví zákon?
Nikto používanie hmlových svetiel neprikazuje, rovnako ako ani zákon. Ten ich použitie len obmedzuje. Znenie zákona 8/2009 Z. z. o cestnej premávke § 32, odsek (3) znie: Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.
Ak niekto považuje jemný dážď, úplne ľahkú hmlu alebo dokonca len tmu za nepriaznivé podmienky, tak nech si ich zapne. Ale len v čase, keď tým neotravujú ostatných vodičov. Za neoprávnené používanie hmlových svetiel vám vie polícia udeliť blokovú pokutu vo výške 30 eur.
Nebavme sa teraz o polícii a o tom, že to nie je veľmi fér ani z pohľadu zákona. V premávke taktiež nelietame ako blázni, nejazdíme v ľavom jazdnom pruhu, ak oproti nám niekto ide.
Preto by malo byť brané nepatričné použitie hmlových svetiel ako obmedzovanie a dokonca ohrozovanie, tak ako ostatné „neduhy“ mnohých šoférov. Použitie hmloviek si teda poriadne premyslite a uistite sa, že nikoho na okolí ich aktiváciou výrazne neoslepujete.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.