Ide zväčša o cudzincov s autami, ktoré majú fólie vpredu či napríklad tiež dorobené xenóny. A prechádza im to. Prečo? Odpoveď je jednoduchá.
Nižšie spomenuté pojmy sú odborne známe aj ako dodatočne nainštalované komponenty, zariadenia a iné. Všetko sú to veci, za ktoré by vám, ako domácim, zobrali príslušníci aj rodný list, ak od nich nemáte certifikát, alebo ich nemáte zapísané v technickom preukaze. Idú po nich ako pes po údenom.
Xenóny, doplnky a tuning
Ak na cestách východného Slovenska v noci stretnete auto s dorobenými xenónmi, ktoré svietia až do vesmíru, môžete si byť takmer istí, že ide o Ukrajincov, zväčša na starších Mercedesoch Sprinter a Vito, ktorí vezú tovar alebo „lacnú pracovnú silu“ a Slovenskom len prechádzajú.
Policajt je pri kontrole oprávnený zadržať doklad o evidencii vydaný v cudzine a tiež aj evidenčné čísla za zlý technický stav. Rovnako, ako pri slovenskom aute. Cudzincom to však robia len vtedy, keď je vozidlo doslova v takom stave, že bezprostredne vytvára hrozbu pre bezpečnosť a plynulosť premávky.
Všetky ostatné prehrešky týkajúce sa dodatočne inštalovaných zariadení a komponentov sa zvyčajne riešia pokutou a posudzujú sa individuálne. Tým, že sa pravidelné TK a EK vykonávajú len v štátoch, kde je auto registrované, policajt nemôže vedieť, aké výnimky v tej-ktorej krajine majú.
Policajt to s určením technickej nespôsobilosti niektorých komponentov teda na ceste také ľahké nemá. Ak ide o domáce, ale aj cudzie nákladné autá, dodávky, autobusy, policajti môžu využiť aj takzvané mobilné stanice technických kontrol. Ale tam platia prísne pravidlá.
Ako to je s fóliami vpredu na bočných oknách?
Zatiaľ čo u nás je vpredu zakázaná akákoľvek zatmavovacia fólia, sú štáty, kde ich môžete mať úplne bez problémov. A nemusia to byť striktne len štáty mimo EÚ. Policajti už ako tak vedia, ktorá krajina fólie povoľuje a ktorá nie. Jednou z nich je napríklad aj susedné Česko.
Záver
Dôvodov, nad ktorými prižmurujú policajti po celom svete oči, je veľa. Prečo? Jedným z nich je aj zložitý a zdĺhavý proces navrátenia dokladov orgánu, ktorý vozidlo eviduje. Zadržané papiere posielajú naši policajti až po 15 dňoch. A predstavte si, že ste cudzinec a auto vás živí. Tak radšej zaplatíte pokutu a ide sa ďalej.
Výnimka bola, a možno ešte stále aj je, keď sa zahraničný vodič s vozidlom nachádza na Slovensku viac ako 185 dní. Vtedy ho musí (musel) prispôsobiť naším podmienkam. Tu nastáva problém, ako to dokázať? V celej EÚ neexistujú hranice, pasy a víza sú len na východ od nás. V podstate to je nedokázateľné.
Odpoveď na otázku, prečo tu beztrestne jazdia autá s fóliami vpredu, je teda jednoduchá. Technický stav áut sa posudzuje podľa pravidiel štátu registrácie, ktoré sú s našimi podobné, no nie úplne rovnaké.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.