Nákupom totiž platenie ešte len začína. Máte tu povinné zmluvné poistenie, diaľničnú známku a ešte ďalšie množstvo vecí, ktoré vám dokážu utratiť úspory. Pri výbere auta je teda potrebné potlačiť emócie a aj cez lákavú akčnú cenu, či krásny vzhľad myslieť aj na to, koľko vás bude stáť jeho servis.
Koľko bude stáť poistka, zistíte v poisťovni ľahko. Vypátrať však ďalšie veci, kvôli ktorým sa vaše peniaze rozpŕchnu preč, je už zložitejšie.
Vo firmách, ktoré majú flotilu áut, sa veľmi dôkladne sledujú celkové náklady prevádzky vozidla. V „jazyku“ správcov parkov o nich budete počuť ako o takzvaných TCO – Total Cost of Ownership. „Hodnoty TCO sú kľúčové hlavne pre firemnú klientelu,“ potvrdzuje Lukáš Popelka z Porsche Česká republika.
Je potrebné sa sústrediť na to, čo skutočne ovplyvňuje náklady ako zostatková hodnota vozidla, alebo u firiem administratívne náklady. Keď potrebujete auto ku práci, sústreďte sa tiež na dostupnosť servisu a ďalších služieb.
„Vozidlo si vyžaduje náklady vždy, aj vtedy keď stojí a nejazdí,“ vysvetľuje Zdeněk Svoboda, tvorca unikátneho systému ohodnocujúceho náklady na prevádzku auta JiTiS. „Výdavky na prevádzku automobilu sú pritom ihneď na druhom mieste za bývaním,“ dodáva.
„O vyčíslenie nákladov na prevádzku je u nás veľký záujem, každý deň zaznamenávame niekoľko požiadaviek od klientov, ktorí si vyberajú auto a chcú vedieť, aké sú náklady na vlastníctvo a prípadné opravy,“ dodáva Tomáš Kučera z obchodného domu s automobilky Automodul.cz.
Spotreba a výber motoru
Obecne sa udáva, že pri firemných autách je 30 až 50 percent všetkého platenia okolo vozidla predstavujú náklady na palivo a ďalších 30 až 50 percent strata pri následnom predaji automobilu. Poistenie je na úrovni osem percent, servis sedem percent a pneumatiky jedno percento.
Veľmi silno vnímaným parametrom je podľa Lukáša Popelku z Porsche Česká republika napríklad dĺžka servisného intervalu. Značky koncernu Volkswagen ho pri osobných autách majú v niektorých prípadoch natiahnutý až na 2 roky, či 30-tisíc kilometrov.
Aj na spotrebu sa Česi, či Slováci, zameriavajú veľmi silno. Súvisí s ňou aj voľba motora. Obecne sa dá povedať, že „nafťák“ sa oplatí ľudom, ktorí chcú ročne najazdiť aspoň 15 až 20 tisíc kilometrov. So stále sa zvyšujúcou komplikovanosťou a náchylnosťou moderných naftových motorov, pri ktorých môžu servisné náklady dosahovať astronomické sumy, sa táto hranica ešte viac posúva.
Uvažovanie – Mám jazdiť za osem litrov benzínu, alebo šesť litrov nafty? – ľahko prebije servis turbodieselu, pri ktorom bude potrebné meniť vstrekovače a čerpadlo nafty a k tomu dvojhmotný zotrvačník (spojku) a filter pevných častíc.
Rozhodne stojí za to preštudovať si, koľko vôbec servis auta konkrétnej značky stojí. Ušetrené stovky za nákup auta s výhodnejšou cenou vie z peňaženky vytiahnuť banálna výmena brzdových kotúčov a doštičiek.
Ešte menej si kupec uvedomuje, ako výraznou čiastkou sa na celkovej bilancii peňazí za vlastníctvo auta podieľa cena jazdeného auta pri predaji. Práve predajnosť ojazdeného automobilu a predovšetkým jeho zostatková cena, ktorú za neho pri následnom predaji dostanete, má vplyv na celkovú bilanciu toho, koľko automobil a jeho prevádzky stáli.
Aká je situácia na trhu s „jazdenkami“ a ako si jednotlivé značky držia cenu, sa dá ľahko zistiť v inzerátoch. Všeobecne platí, že extrémne vysokú zostatkovú hodnotu si držia škodovky a nemecké autá, za nimi sú potom japonské. Naopak napríklad pri francúzskych a talianskych vozidlách padá cena na trhu jazdených áut výraznejšie.