William Foster mohol ďalej žiť svoj frustrovaný život, keby mu neskrížila cestu kolóna na diaľničnom obchvate Los Angeles. V neznesiteľnej horúčave mu povolili nervy, vzal z auta kufrík a odkráčal. Ak ste videli film Voľný pád, asi si vybavíte, že Fosterovú cestu domov potom už lemovali len trosky, desiatky zranených a nakoniec aj mŕtvoly.
Iste, americký snímok bol natočený s umeleckou licenciou, vedzte však, že psychicky narušený hrdina mal reálny predobraz. V zápche istému šoférovi „preskočilo“, a tak brokovnicou vystrieľal posádku iného vozidla. Oba príbehy dopadli samozrejme zle. A na to myslite, keď budete trčať v kolóne, žilka na spánku vám bude nahnevane pulzovať a vy zatúžite niekoho fyzicky odstaviť. "Veď aj cesta je súčasťou dovolenky, tak si ju nenechajte zbytočne otráviť," nabáda vodičov k pokoju Roman Budský z Tímu cestnej bezpečnosti.
Lenže to sa ľahšie povie, ako urobí v dusne, pod náporom slnka, zápachu z výfukových plynov a kriku detí na zadnom sedadle. "Univerzálna rada, ako taký stres zvládnuť, neexistuje. Okrem toho, že je potrebné vyrážať s dostatočnou časovou rezervou," podotýka dopravná psychologička Pavla Rymešová. Priznajme si, to je trochu všeobecný pojem. Ak vám ide teda napríklad o nalodenie na trajekt k jadranským ostrovom, počítajte minimálne s dvoma hodinami navyše.
Nechajte si pár metrov odstup
Avšak nakoniec vám ani niekoľkohodinový náskok nemusí byť príliš platný. Stačí uviaznuť na sedem hodín medzi nemeckými turistami v Chorvátsku. Dôkladní štatistici z nemeckého autoklubu ADAC totiž spočítali, že v priebehu vlaňajška sa po ich diaľniciach ťahal had vozidiel dlhý celkom 1,4 milióna kilometrov.
A ani v Česku počas prázdnin nepripomínajú diaľnice práve pretekársky okruh. Takže ak sa už rútite do zápchy, čo potom?
Určite zapnite výstražné svetlá. To aby aj tí za vami tušili, že sa cesta upcháva. "Ešte než úplne zastavíte, vytvorte pruh pre záchranné vozidlá. A tiež si nechajte dostatok miesta pred svojím autom, približne dva až tri metre, pretože v kolóne sa často stáva, že do seba vodiči narazia práve kvôli nedodržanej bezpečnej vzdialenosti. Dôležité je tiež zabezpečiť vozidlo proti pohybu,“ zhrnul to najdôležitejšie Martin Farář, ktorý vedie oddelenie BESIP.
Aj keď vám bude státie v kolóne pridlhé, z auta nevystupujte a zbytočne nepátrajte, čo sa to pred vami vlastne deje. Je to veľmi nebezpečné - medzi autami prechádzajú motorkári, záchranári, autá sa môžu nečakane dať do pohybu. "V Nemecku vám dokonca hrozí pokuta 10 eur, ak v kolóne opustíte auto," varuje neposedných vodičov Roman Budský.
Chce to pokoj a niečo pod zub
Samozrejme ani v Nemecku vás nebude polícia naháňať s bločkom v ruke, keď si po hodinovom státí pretiahnete nohy. Samozrejme buďte obozretní, neprekážajte medzi autami a nechoďte ďaleko od vozidla. To skôr zo svojej batožiny vytiahnite nápoje, pustite na seba čerstvý vzduch, osviežte sa uterákom namočeným vo vode alebo vlhkou servítkou a dajte si niečo na zahryznutie.
S prázdnym žalúdkom budete na vyčerpanie a stres reagovať podobne ako medveď - nepredvídateľne a nijako pozitívne. "Zvlášť ženy majú tendenciu v takej chvíli spotrebovať rýchle cukry. Potrebujú doplniť energiu - a k tomu sa hodí napríklad ovocie pokrájané na kúsky. Je osviežujúce a ľahko sa je," odporúča psychologička Pavla Rymešová zdravú alternatívu čokolády, ktorá v horúcom lete urobí za volantom viac škody ako úžitku.
Skrátiť čakanie na rozhýbanie kolóny môže tiež zelenina, toast, deťom napríklad oplátka. Tie mimochodom bývajú v takej zápche niekedy skutočne k zblázneniu. Akonáhle začnú opakovať mimoriadne protivnú vetu "A kedy tam už budeme?" hádkami a bitkami, hrozí, že kabína exploduje.
"Bez toho aby sme si to uvedomovali, prenikajú k nám cez sluch podnety, ktoré nás dokážu veľmi rýchlo rozčúliť," vysvetľuje psychologička.
Pritom pre bezpečnosť posádky a úspešnosť cesty je absolútne kľúčové, aby bol vodič v kľude. Buďte preto pripravení aj na také vypäté okamihy. Ideálne je zabaviť potomkov a koniec koncov aj dospelých pasažierov nejakou slovnou hrou, ktorá v nich nebude vzbudzovať nevraživosť a súťaživosť.
A aby bol váš komfort aj v kolóne čo najväčší, vypočujte tiež odporúčania ÚAMK: v horúcom lete si určite pribaľte slnečné okuliare, ľahké pohodlné oblečenie (avšak nie bikiny!) a obujte pevnú, ale priedušnú obuv.
Rada odborníka
Rakúsky autoklub ÖAMTC spočítal, že ak šoféri vytvoria v diaľničnej kolóne koridor pre prejazd záchranárov, pomôžu tým zrýchliť dojazd pomoci na miesto nešťastia až o štyri minúty. Že to z hľadiska ľudskej existencie nič nie je? Omyl, vďaka ušetreným minútam sa údajne zvýši šanca zranených na prežitie až o 40 percent.
Prejazd pre záchranárov musia vodiči vytvoriť ešte predtým, než bezmocne uviaznu v kolóne.
"Kvôli tomu, že sa šoféri „lepia na zadok“ vozidiel, chýba im potom priestor, aby mohli vybočiť, akonáhle sa vozidlo s právom prednostnej jazdy priblíži," poukazuje na chybu vedúci oddelenia BESIP Martin Farář. A pripomína ďalší častý zlozvyk: keď už prejazd vznikne a záchranári úspešne prejdú, vracajú sa vodiči späť do pruhu. Lenže kde berú tú istotu, že sa vzápätí neprirúti ďalšia sanitka alebo hasiči? "Akonáhle pruh pre integrovaný záchranný systém raz vytvoríme, necháme ho tak do doby, než sa kolóna rozbehne," nabáda vodičov Martin Farář.