StoryEditor

Tlak na odklad zákazu rastie: ACEA chce posunúť emisné ciele, Stellantis to odmieta

18.09.2024, 11:00
Autor:
ČTKČTKrperpe
  • Od roku 2035 má dôjsť k fakticky zákazu predaja vozidiel so spaľovacím motorom, tento plán sa však v roku 2026 ešte môže prehodnotiť.
  • Avšak už budúci rok budú musieť značky plniť prísnejšie emisné limity. Na úrovni 95 gramov CO2 na kilometer.
  • Pre mnohých výrobcov to bude predstavovať veľké pokuty. ACEA chce plán odložiť, Stellantis je však rázne proti. 

Európska únia by mala pomocou mimoriadnych predpisov o dva roky odložiť zavedenie prísnejších emisných cieľov pre výrobcov automobilov, ktoré je naplánované na rok 2025. Podľa agentúry Bloomberg to vo svojom návrhu uvádza Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Predpisy stanovujú, že priemerné emisie oxidu uhličitého – CO2 – v rámci flotily vozidiel automobilky určené pre európsky trh by mali byť najviac 95 gramov na kilometer. Hrubý priemer emisií flotíl jednotlivých značiek, ktoré sú na európskych cestách k dispozícii, sa pritom dnes pohybuje na cifre 115,1 gramov na kilometer.

Podľa ACEA by splnenie týchto pravidiel vyžadovalo, aby automobilky buď zastavili výrobu približne dvoch miliónov vozidiel, alebo budú platiť mimoriadne vysoké pokuty, ktoré môžu dosiahnuť výšku až 13 miliárd eur pri osobných automobiloch a ďalšie tri miliardy eur pri dodávkach.

image

Mnohí tomu neuniknú. Pokuty za prekročené emisie budú pre automobilky likvidačné

„EÚ sa nachádza v kríze spôsobenej nízkym dopytom spotrebiteľov po elektromobiloch a nekalou konkurenciou od výrobcov elektromobilov z tretích krajín, čo znamená, že priemysel EÚ nebude schopný tieto ciele zníženia emisií splniť,“ uvádza sa v neoficiálnom návrhu, do ktorého mal Bloomberg možnosť nahliadnuť.

„Priemysel EÚ nebude mať inú možnosť ako výrazne obmedziť výrobu, čo ohrozuje milióny pracovných miest v EÚ, poškodzuje spotrebiteľov a negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť a ekonomickú bezpečnosť EÚ.“ Hovorca ACEA uviedol, že združenie zatiaľ nevydalo žiadne stanovisko, ani k tejto záležitosti nezaujalo oficiálny postoj.

Generálny riaditeľ automobilky Renault Luca de Meo, ktorý je aj prezidentom združenia ACEA, však už začal upozorňovať na možné miliardové pokuty. Sankcie podľa neho automobilovému priemyslu hrozia, pretože kvôli spomaleniu dopytu po elektromobiloch väčšina výrobcov nebude od nasledujúceho roka schopná splniť prísnejšie pravidlá emisií CO2.

image
FOTO: Mercedes-benz

Európsky automobilový sektor sa dostal do krízy kvôli lacnej konkurencii z Číny, vysokým nákladom na energie a zníženiu dopytu spotrebiteľov po elektromobiloch. Výrobcovia sa zároveň musia pripraviť na to, že od roku 2035 bude v Európe fakticky zakázaný predaj áut so spaľovacími motormi. Tento cieľ však má byť v roku 2026 ešte podrobne preskúmaný.

Aby bol automobilový trh EÚ v súlade s prísnejšími emisnými pravidlami pre rok 2025, mal by podiel elektrických vozidiel na osobných vozidlách a dodávkach predstavovať 20 až 22 percent. V súčasnosti táto úroveň stagnuje na menej ako 15 percentách pri osobných automobiloch a pri dodávkach je dokonca ešte nižšia, uvádza návrh ACEA.

Carlos Tavares, generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis, sa do tejto diskusie zapojil a kritizoval postoj združenia ACEA, ktoré automobilová skupina opustila v roku 2022. Stellantis je podľa Tavaresa proti akémukoľvek pokusu Európskej únie odložiť emisné ciele, ktoré majú nadobudnúť účinnosť budúci rok: „Bolo by neskutočné zmeniť pravidlá teraz,“ uviedol Tavares podľa portálu Automotive News.

image

Taliansko smeruje do boja proti zákazu spaľovacích motorov v Európe od roku 2035

„Všetci už dlho vedia o pravidlách a mali čas sa pripraviť, takže teraz je čas na preteky,“ povedal Tavares v rozhovore zverejnenom 12. septembra. Tavares povedal, že Stellantis pripravil elektromobily a zaviedol prostriedky na ich predaj. Vyhlásenie spoločnosti Stellantis vyzýva na pokračovanie vládnych dotácií pre spotrebiteľov na nákup elektrických vozidiel.

K tým, ktorí pravdepodobne nesplnia naplánované ciele, bude patriť najväčšia európska automobilka Volkswagen. Tá minulý týždeň varovala, že bude prvýkrát vo svojej histórii možno musieť zavrieť niektoré zo svojich závodov v Nemecku. Tento týždeň potom zrušila ochranu pracovných miest pre nemeckých zamestnancov.

Volkswagen má medzi európskymi výrobcami áut najhoršiu pozíciu na splnenie prísnejších emisných pravidiel na budúci rok, upozornil tento mesiac analytik spoločnosti Jefferies Philippe Houchois. Niektorým sa samozrejme darí viac, iným horšie, písal nedávno portál iDNES.cz.

image
FOTO: Reuters

Súčasný emisný priemer – v gramoch na kilometer – je v prípade značky Toyota 105; koncern Stellantis má 113; BMW 106. Najhoršie je na tom asi automobilka Ford so 125 a spomínaný Volkswagen, s hodnotou 123. Víťazmi sú automobilky Tesla a tiež Geely, ktoré so splnením emisného limitu – pretože produkujú takmer výhradne elektromobily alebo hybridy – problémy mať nemajú. Ostatné automobilky však s veľkou pravdepodobnosťou problém majú, a to takpovediac na neuplatnenie.

Za každý gram nad stanoveným limitom totiž budú musieť platiť pokutu 95 eur. To neznie zle, pokiaľ to neroznásobíte počtom vozidiel, ktoré boli za kritické obdobie predané (a registrované) a do bilancie flotily vozidiel daného výrobcu sa započítavajú. V roku 2025 by len Volkswagen mohol platiť pokutu za nesplnené emisné ciele vo výške 8,5 miliardy eur. To je viac ako tretina ich čistých ziskov. Nie je to síce nesplatiteľné, ale už je to potenciálne likvidačné.

image

Boli by na odpis. Európsky súd môže vyhnať z ciest milióny naftových áut, varujú Nemci

01 - Modified: 2024-09-04 10:18:38 - Feat.: 1 - Title: Mnohí tomu neuniknú. Pokuty za prekročené emisie budú pre automobilky likvidačné 02 - Modified: 2024-09-11 10:07:06 - Feat.: 1 - Title: Taliansko smeruje do boja proti zákazu spaľovacích motorov v Európe od roku 2035 03 - Modified: 2024-09-05 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Palivo, ktoré má vo svete obrovský potenciál. Problémom však je, že ho nikto nechce 04 - Modified: 2024-08-07 09:05:54 - Feat.: 1 - Title: Boli by na odpis. Európsky súd môže vyhnať z ciest milióny naftových áut, varujú Nemci 05 - Modified: 2024-07-19 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Veľké sľuby zostali nenaplnené. Vodíková budúcnosť Toyoty končí hanbou a žalobou 06 - Modified: 2024-08-02 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Spoliehajú sa výhradne na elektromobily. Policajnú flotilu so spaľovákmi vymenili za Tesly
01 - Modified: 2024-09-19 15:11:05 - Feat.: - Title: Európa aj Amerika sú silnejšie a bezpečnejšie, keď sú spolu, povedal šéf NATO počas svojej rozlúčky 02 - Modified: 2024-09-19 13:05:28 - Feat.: - Title: Tieto značky by mal ovládať každý vodič. Preverte svoje znalosti zo základov autoškoly 03 - Modified: 2024-09-19 10:19:06 - Feat.: - Title: Maďarsko sa pridáva k Holandsku, bude žiadať o výnimku z novej migračnej politiky 04 - Modified: 2024-09-19 09:58:55 - Feat.: - Title: Kde sa oplatí žiť? Pozreli sme sa na priemerné platy, ceny nájmov aj bytov v európskych hlavných mestách 05 - Modified: 2024-09-19 09:28:49 - Feat.: - Title: Koniec dieselu, sci-fi Hyundai sa k nám vracia ako hybrid. Poznáme slovenskú cenu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. september 2024 19:55