„Na stole“ sa zdá byť novinka, ktorá by sa výrazne dotkla vodičov na Slovensku a mnohí by ju nepochybne uvítali. Ak ku nej však napokon dôjde, eko aktivisti sa zrejme príliš nepotešia. Dlhoročne u nás platí maximálna povolená rýchlosť na diaľnici 130 kilometrov za hodinu a hoci nedávno sa dospelo k úprave maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici v obci na 130 kilometrov za hodinu, vyššie limity sme tu doposiaľ nemali.
V Európe sa pritom aktuálne presadzuje skôr znižovanie maximálnych rýchlostí a to najmä v mestách pre znižovanie emisií v doprave, na ktoré čoraz viac tlačia zákonodarcovia z Bruselu, prípadne zvýšenie bezpečnosti. Zdá sa však, že na Slovensku by to mohlo byť, naopak, zvyšovanie limitov. Za vzor by sme si zobrali našich susedov.
Zmena rýchlosti na našich diaľniciach by totiž mala byť podľa ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka smerom nahor, a to aspoň na vybraných úsekoch. Prvý muž rezortu hovorí, že chce na slovenských cestách vyvažovať, respektíve kombinovať čo najvyššiu bezpečnosť spolu s plynulosťou cestnej premávky.
V tomto kontexte je otvorený aj kroku, ktorý nedávno urobila susedná Česká republika, hoci zatiaľ stále len na papieri. „Viem si predstaviť, že by sme na diaľnici na niektorých úsekoch zvýšili povolenú rýchlosť, aby sme nastavovali plynulosť cestnej premávky,“ povedal Matúš Šutaj Eštok.
V Česku začala začiatkom roka platiť novela zákona, ktorá umožňuje zvýšiť povolenú rýchlosť na diaľnici na 150 kilometrov za hodinu namiesto doterajšieho limitu 130 kilometrov za hodinu. Nejde to však urobiť paušálne, zmena sa dotýka len vybraných úsekov, keďže tieto časti diaľnic musia splniť kritériá, a to napríklad osadenie dynamického dopravného značenia.
Aj napriek tomu v Česku zaznievala voči návrhu kritika napríklad z radov expertov či dokonca dopravnej polície. Prvým úsekom so zvýšenou maximálnou povolenou rýchlosťou 150 kilometrov za hodinu sa má u našich susedov stať juhočeská časť diaľnice D3.
Zvýšenie maximálne rýchlosti o 20 kilometrov za hodinu tu má prebehnúť do konca tohto roka. Popri téme zvyšovania plynulosti premávky minister Šutaj Eštok vyzdvihol v rozhovore pre spravodajskú agentúru SITA aj projekt, ktorým by sa chcel v celoslovenskom kontexte podpísať pod menej nehôd s vážne zranenými, respektíve ideálne úplne bez úmrtí.
„V rámci bezpečnosti na cestách sa mi veľmi páči projekt predného brzdového svetla,“ povedal minister vnútra a označil to za novinku, ktorá vie byť vraj inšpiráciou aj pre ostatné krajiny. Touto cestou sa vraj chce uberať.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.