Za nezastavením auta na príkaz polície môžu stáť rôzne dôvody – kradnuté vozidlo, drogová trestná činnosť, zákaz vedenia automobilu a mnoho iného. Na svete sa na takéto situácie vyvinuli mnohé viac i menej účinné spôsoby pre donútenie vodiča k zastaveniu. Za veľkou mlákou sa čoraz viac využívajú aj „vystreľovacie sieťe“, ktoré sa zamotajú do kolesa páchateľa a znemožnia či sťažia jeho ďalší únik.
U nás sú však spôsoby pre zastavenia unikajúceho auta pomerne obmedzené, čo sa ukazuje aj na mnohých videách zo zásahov polície. V krajných prípadoch potom nastupuje „na scénu“ varovný výstrel či ostrý výstrel na unikajúci automobil.
V akčných filmoch série Rýchlo a Zbesilo však už pred niekoľkými rokmi mohli fanúšikovia pretekov áut vidieť unikátny „náboj“, ktorý polícia na unikajúce auto vystrelila a ten prakticky vyskratoval celú elektroniku auta a zastavil ho. Niečo podobné, hoci umiernené a reálnejšie, teraz prinášajú vedci z Česka.
Tamojší odborníci totiž predstavili systém Eloryks, ktorý policajtom umožní elektronicky obmedziť rýchlosť alebo dokonca aj úplne zastaviť unikajúce vozidlo. Dosah systému je okolo 300 metrov. Článok o tom priniesol spravodajský web Novinky.cz, informuje TASR.
Vývoj systému financuje české ministerstvo vnútra a spolupracuje na ňom priamo tiež České vysoké učení technické v Prahe a Vysoké učení technické v Brně. Systém vyvíjajú tri roky a práve vďaka tejto novinke by polícia nemusela používať rôzne donucovacie prostriedky, v dôsledku ktorých môže dôjsť k ublíženiu na zdraví či k škode na majetku.
„Modernou technológiou, na ktorú sa zameriavame, je bezdrôtová komunikácia medzi vozidlami známa pod skratkou V2X (Vehicle-to-X) alebo kooperatívne systémy. Tieto technológie sa už aj dnes dostávajú do komerčne vyrábaných vozidiel,“ uviedol Zdeněk Lokaj z laboratória CertiLab, ktorý predstavoval novinárom prototyp.
Spomínanými technológiami v súčasnosti disponujú napríklad nové elektrické modely značky Volkswagen a posledná generácia modelu Volkswagen Golf. Vďaka technológiám môžu vozidlá komunikovať s vozidlami s podobnou výbavou, ktoré sa nachádzajú v okolí, či s „inteligentnou“ dopravnou infraštruktúrou, ktorá ich upozorní napríklad na práce na cestách, kolóny, alebo blížiacu sa sanitku či iné nebezpečenstvá.
„A nám umožňuje bezpečným a autorizovaným spôsobom vydať rozkaz prenasledovanému vozidlu, aby sa zastavilo,“ povedal Lokaj. Pri mimoriadnej bezpečnostnej situácii policajné vozidlo zo svojej komunikačnej jednotky vyšle signál a v priebehu niekoľkých sekúnd dôjde k vypnutiu prívodu paliva do motora v páchateľovom vozidle.
V prípade elektrického automobilu sa obmedzí prísun energie z batérie. Na základe vzdialenosti, rýchlosti či smeru pohybu auta by policajti v špeciálnej aplikácii mohli vybrať vozidlo, ktoré pomocou tlačidla „blokovať“ zastavia.
V budúcnosti by sa systém mohol využívať aj v prípade krádeží, obmedzenia pohybu v blízkosti chránených budov alebo pri plánovaných policajných akciách. Potrebné je ešte vyriešiť, za akých okolností bude možné systém použiť a ako zabrániť jeho prípadnému zneužitiu.
Zatiaľ nie je jasné či a kedy by sa táto nádejná novinka mohla dostať do bežnej praxe. Nutné je okrem samotnej bezpečnosti systému a ochrany pred zneužitím, zamerať sa aj na právne hľadisko a legislatívu. Bez toho systém do prevádzky nebude môcť ísť.