„Vyzerá ako Volvo.“ „Ale lepšie,“ bavia sa nemecky dvaja päťdesiatnici u SUV značky Xpeng. Skoro neznáma elektromobilka z Číny sa so svojim skromným stánkom schovala za expozíciu Tesly na námestí Königsplatz v centre Mníchova. Tým jej skromnosť končí, ešte pred začatím autosalónu o sebe dala vedieť vyhlásením, že chystá expanziu do Európy.
Aj so žiarivo zeleným a veľmi nadupane pôsobiacim sedanom s nožnicovými dverami. V Mníchove budil pozornosť napríklad aj príťažlivý, agresívne prikrčený fastback čínskej značky AVATR (majú v nej „prsty“ – a hlavne peniaze – Changan, CATL a Huawei). Očakávateľne obsypaná ľuďmi bola na mníchovskom veľtrhu IAA Mobility aj expozícia Tesly len o pár krokov vedľa.
K tomu nechýbali ani autá značiek Zeekr (patrí čínskemu koncernu Geely, rovnako ako napríklad Volvo) alebo Vinfast (Vietnam) a k tomu Forthing (patrí Dongfengu) či Leapmotor. V uliciach mesta sa potom potuloval napríklad Voyah (tiež Dongfeng) alebo Aiways. Že ani jedno z tých mien výraznejšie nepoznáte? Zvykajte si.
Koniec veľkej párty
Doby, kedy sa o autopriemysle rozhodovalo na osi Detroit – Paríž – Berlín – Turín – Tokio, sú preč. Hlavne európske automobilové „bašty“ sú dnes v útlme. Po roku si to všetci opäť prišli potvrdiť na autosalón do Mníchova. Lenže z toho nie je ľahký priateľský súboj, je to čínska rana na solar. Doby, kedy čínski špióni na európskych autosalónoch zvedavo dopodrobna študovali autá zavedených značiek, sú taktiež minulosťou. Karta sa totiž obrátila, píše portál iDNES.cz.
Tá scénka z roku 2011 je pamätná. Vtedajší šéf koncernu VW Martin Winterkorn so svojou suitou obchádza autosalón vo Frankfurte. Zastaví sa pri Hyundaii a čuduje sa. Sú prekvapení kvalitou. Generál sa pýta dizajnérov a vývojárov, ako je možné, že kórejský model má to, o čom mu oni tvrdia, že to nejde.
Zostáva vám 87% na dočítanie.