StoryEditor

Stál dva ročné platy. Legendárny „maluch“ má už 50 rokov​, pôvodom siaha do Talianska

06.06.2023, 11:21
Autor:
ČTKČTKrperpe
  • Fiat 126, respektíve v poľskom závode vyrábaný variant 126p, stál za motorizáciou Poľska. Aktuálne oslavuje 50 rokov od štartu výroby.
  • Do pamäti sa zapísal mnohým vďaka typickému zvuku motora a taktiež vďaka mimoriadne kompaktným rozmerom.
  • Aj napriek zdanlivo skromnej ponuke priestoru poslúžil v rokoch minulých ako rodinné auto. A nielen to.

Legendárny zvuk, mimoriadne kompaktné rozmery a dnes sa dokonca toto vozidlo radí k vyhľadávaným kúskom pre množstvo automobilových zberateľov. No vráťme sa v čase. Cesty socialistického Poľska si jednoducho nemožno predstaviť bez „malucha“ (doslovne „malé dieťa“ alebo „niečo malé, pozn. red.), teda aktuálne už ikonického malého Fiatu 126p, ktorého prvé kusy opustili výrobnú linku presne pred 50 rokmi – 6. júna 1973.

Autíčko je talianskeho pôvodu a prežilo aj pád komunistického režimu, pričom v továrni v juhopoľskom meste Bielsko-Biala sa vyrábalo až do septembra roku 2000. Z viac ako 3,3 milióna predaných miniautomobilov opustila výrobný pás aj zvláštna séria 500 červených a 500 žltých exemplárov s názvom Happy End.

image

Legendy, ktoré jazdili aj po našich cestách. Spoznáte v kvíze ikonické autá 90. rokov?

Vozidlám patrí okrem iného zásluha za úspešnú motorizáciu Poľska, podobne ako sa to podarilo o dve dekády predtým Fiatu 500 Nuova v Taliansku. Na talianske autíčko, ktoré sa v polovici 50. rokov zrodilo ako alternatíva skútra Vespa na štyroch kolesách, napokon Fiat 126 priamo nadviazal, a to nielen samotnými miniatúrnymi rozmermi, ale aj technickým poňatím.

Podobne ako „päťstovka“ dostal o osem centimetrov dlhší a podstatne hranatejší automobil vzduchom chladený dvojvalec, umiestnený vzadu a roztáčajúci zadné kolesá. Jeho zvuk je doteraz balzamom na dušu fanúšikov veteránov a rokov minulých.

Na auto, ktoré aj napriek miniatúrnym rozmerom často suplovalo funkciu rodinného vozidla, dodnes spomína rad Poliakov s istou nostalgiou. A určite sa nájdu aj ďalší. Objem batožinového priestoru dosahoval sto litrov a zrýchlenie na stovku ste spolu so štvorstupňovým manuálom zvládli za 48 sekúnd.

image

Fiat 126

FOTO: Wikimedia.org/Xabi Rome-Hérault

Kolujú napríklad viac či menej uveriteľné historky o tom, koľko cestujúcich a aké množstvo nákladu dokázala malá fiatka prepraviť. Dnes si už zrejme len málokto dokáže predstaviť, že maluch zvládol odviezť na dovolenku päťčlennú rodinu. Autíčko však slúžilo aj ako sťahovacie auto, na jeho streche sa prevážali chladničky, televízory alebo bicykle.

Pôvodný Fiat 126 (malé písmeno „p“ v názve niesol len variant vyrábaný v Poľsku) sa prvýkrát predstavil verejnosti na autosalóne v Turíne v novembri 1972. Už o rok a mesiac skôr pritom zástupcovia poľskej komunistickej vlády podpísali licenčnú dohodu, ktorá rozhodne nebola krokom do prázdna. Vyplatilo sa to.

image

Dopyt po rodinných autách rastie. Tieto jazdenky si tento rok Slováci obľúbili najviac​

Fiaty sa licenčne v Poľsku (podobne ako v mnohých iných krajinách, vrátane Československa) vyrábali už medzi svetovými vojnami a od 60. rokov minulého storočia potom v krajine vznikal väčší Fiat 125p. Varšava o licenciu na vozidlo prejavila záujem s cieľom pozdvihnúť priemyselnú produkciu krajiny a zvýšiť životný štandard obyvateľov.

O tom, že komunisti vedení Edwardom Gierkom mali s malým autom veľké plány, svedčí aj skutočnosť, že rozšírenie výrobnej linky v južnom Poľsku (Bielsko-Biala) a výstavba továrne v meste Tychy boli v 70. rokoch jednou z najväčších investícií v krajine. Prvý Fiat 126p však zostavili v závode ešte z talianskych dielov. Od talianskeho originálu sa poľský maluch líšil vyšším podvozkom, inou mriežkou chladiča a oranžovými smerovkami (taliansky model ich mal biele), no taktiež napríklad inou roztečou matíc kolies.

image

Fiat 126 

FOTO: Fiat

Fabryka Samochodów Malolitražowych (čiže v preklade Továreň maloobjemových automobilov) dlho vyrábala iba základný variant, hoci postupne vylepšovaný – napríklad o trochu silnejší motor. Až v druhej polovici 80. rokov prišla verzia Bis, ktorá mala výklopné tretie dvere a kvapalinou chladený motor, vzácny bol i kabriolet, vyrobený iba v piatich stovkách exemplárov.

Ďalšie modifikácie, ako dodávka či kombi, zostali len v prototypovej fáze, rovnako dopadol aj pokus vedieť si zaobstarať malucha s pohonom predných kolies. Podobne ako v ostatných krajinách východného bloku aj v Poľsku dopyt prevyšoval ponuku, a preto sa na automobily niekedy aj dosť dlho čakalo.

image

Fiat 126 

FOTO: Fiat

"Bolo to niečo neuveriteľné. Vypĺňali sa poradovníky. Systém fungoval tak, že človek musel najprv vozidlo zaplatiť, a potom niekoľko mesiacov a niekedy aj rokov čakať na tajomnú obálku s pozvaním na jeho odber," spomínal pred pár rokmi na svojho prvého malucha redaktor poľského automobilového magazínu Stanislaw Uklanski.

Fiat 126p navyše nebol práve lacný, v roku 1973 jeho cena v Poľsku zodpovedala dvom priemerným ročným platom – a ak ho chcel človek hneď, musel na burze siahnuť do vrecka ešte o polovicu hlbšie. Auto sa pritom pomerne úspešne vyvážalo, a to nielen do socialistických krajín, ale aj do západnej Európy.

image

Fiat 126 

FOTO: Wikimedia.org/Marc Breuer

Okrem Talianska (kde posledné kusy vyrobili v roku 1980) sa Fiat 126 krátko vyrábal aj v rakúskom Steyre, výraznejšia bola produkcia v Juhoslávii, kam sa rozložené vozidlá vyvážali výmenou za Zastavu 1100. Po páde komunistického režimu v roku 1989 síce Poliaci dostali vozidlá, v krajine tiež vyrástli továrne západných automobiliek, legendárny Fiat však svojho komunistického otca prežil o viac ako 10 rokov.

Posledné roky vznikal už v réžii Fiatu, ktorý kúpil továrne v Bielsku-Biala i v Tychach, kde začal vyrábať moderné Cinquecento a po ňom aj ďalšie modely. Tie sa však do sŕdc Poliakov nikdy nezapísali tak výrazne ako maluch, z ktorého sa nielen v Poľsku postupne stáva obľúbený dostupný veterán.

image

Elektromobil Škody už v 90. rokoch? Vzácna Eltra má na dnešnú dobu unikátnu vlastnosť

01 - Modified: 2023-06-05 09:45:38 - Feat.: 1 - Title: Ako bojovať s prehrievaním motora? Nejde o problém, ktorý vodičov potrápi jedine v lete 02 - Modified: 2023-05-31 10:35:00 - Feat.: 1 - Title: Peklo za volantom? Toto sú najčastejšie dôvody, prečo klimatizácia v aute nefunguje 03 - Modified: 2023-05-30 14:28:02 - Feat.: 1 - Title: Niektorí vodiči ich ignorujú alebo nepoznajú. Naozaj ovládate pravidlá jazdy na diaľnici? 04 - Modified: 2023-05-29 12:08:02 - Feat.: 1 - Title: Na slovenských cestách pribudla nová dopravná značka. Mala by prevychovať vodičov 05 - Modified: 2023-05-28 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Voľba do 20-tisíc eur. Toto je päť neprávom prehliadaných rodinných áut, tvrdí odborník 06 - Modified: 2023-05-27 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Toto je deväť najmenej spoľahlivých áut. Vieme najčastejší dôvod poruchy, tvrdí ADAC
01 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK 02 - Modified: 2024-11-15 09:10:00 - Feat.: - Title: Varšavskí povstalci heroicky vzdorovali nacistom dva mesiace. Stalin im nepomohol, chcel ich nechať vykrvácať 03 - Modified: 2024-11-14 18:23:34 - Feat.: - Title: Juhokórejský automobilový export dosiahol v októbri nový rekord 04 - Modified: 2024-11-14 14:56:45 - Feat.: - Title: Fico sa v Tatranskej Javorine neformálne stretol s poľským premiérom 05 - Modified: 2024-11-15 06:27:26 - Feat.: - Title: Keď sa od nás východniari odtrhli. Príbeh Východoslovenskej republiky, kde jazykom bola východniarčina a hlavným mestom Prešov
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
15. november 2024 15:39