Ešte 3. marca 2023 malo byť nariadenie o emisných normách CO2 pre osobné vozidlá a vany (dodávky) ako nediskusný bod na rokovaní CRP 1 v Bruseli. Avšak ešte pred samotným rokovaním SE PRES stiahlo tento bod z dôvodu avizovaného odporu zo strany členských štátov Európskej únie, išlo predovšetkým o Taliansko, Poľsko (plánovali hlasovať proti), Bulharsko (plánovali sa zdržať) a v posledných dňoch aj Nemecko, ktoré požadovalo od Európskej komisie konkrétne kroky smerom k záväzku z návrhu ohľadom alternatívnych syntetických palív e-fuels.
Nateraz nie je známe, kedy bude bod opäť zaradený na program CRP 1, v každom prípade po jeho schválení by mal byť posunutý ešte na úroveň rady ministrov. Hospodárske noviny sa stretli s Michalom Kičom, štátnym tajomníkom ministerstva životného prostredia, aby sa k téme návrhu konca predaja áut s iným než bezemisným pohonom od roku 2035 vyjadril. Išlo však aj o ďalšie témy, ktoré aktuálne výrazne rezonujú v automobilovom priemysle.
Európsky parlament schválil nariadenie, podľa ktorého sa má po roku 2035 zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Čo presadzovalo Slovensko a ako hodnotíte výsledok?
Slovensko ako členský štát sa dosiaľ vyjadrovalo v rámci rady ministrov za jednotlivé členské štáty v zmysle prijatého riadneho predbežného stanoviska, ktoré sa opieralo o diskusiu medzi relevantnými rezortmi a zástupcami automobilového sektora. Naša pozícia sa prezentovala na veľkom rokovaní v júni, kde sa prijala dohoda o všeobecnom smerovaní rady. Vnímame, a teraz nehovorím o elektromobilite, ale o probléme emisií v rámci dopravy ako problematickom nielen pre Slovensko, ale aj pre Európsku úniu. U nás tvoria emisie z dopravy približne 20 percent z celkových emisií a trend je vzrastajúci, čo je nežiaduce. Čiže predpokladáme, že v tejto oblasti budeme mať najväčší problém.
Na druhej strane sa však debata zužuje len na elektromobilitu. Veľmi nás potešilo, že Slovenská republika spolu s krajinami ako Nemecko, Taliansko, ale aj s inými, ktoré mali rovnaké zmýšľanie, presadili, že v roku 2026 by Komisia mala predstaviť správu o pokroku (report), ktorá posúdi progres v dosahovaní stanovených cieľov, prípadne ich prehodnotí v možnej revízii. Komisia tiež zohľadní potenciál inovatívnych technológií a udržateľných alternatívnych palív vrátane syntetických palív. Môže sa ukázať, že na dosiahnutie stanovených cieľov sme nepripravení.
Zostáva vám 91% na dočítanie.