Automobily čínskych výrobcov prenikajú v čoraz väčšom počte na európske trhy, aj na Slovensku sa nedávno dostali novinky z dielne britsko-čínskej značky MG – ide o dvojicu modelových radov a to plug-in hybridné SUV eHS a kompaktný spaľovací crossover ZS, pričom obe vozidlá sme už v redakcii HN stihli podrobiť testom. Medzičasom sa do ponuky dostal už aj konvenčný variant HS.
MG však nebude a nie je jediné, ktoré sa rozhodlo podmaniť si európskych zákazníkov. Očakáva sa, že čínskych vozidiel sa do Európy dostane v budúcich rokoch oveľa viac a pre tunajší automobilový priemysel môžu predstavovať nemalú hrozbu. Dokážu totiž ponúkať konkurencieschopné autá za nižšiu cenu, než je tomu u tých európskych.
Svoje o rozrastaní sa zástupu čínskych modelov vie Rusko, každé tretie auto tam teraz pochádza z Číny. Značky Toyota alebo Volkswagen sa totiž z krajiny po ruskej vojenskej invázii na Ukrajinu sťahujú a ich miesto obsadzujú práve čínski výrobcovia ako napríklad Geely, Chery a Great Wall, uviedla agentúra Bloomberg.
V Rusku sa pritom vlani zaregistrovalo o 60 percent menej áut ako o rok skôr. Čínskym výrobcom sa však i napriek tomu podarilo podiel na ruskom trhu zvýšiť a to na 17 percent. Odvtedy si čínske firmy upevnili postavenie na trhu ešte oveľa viac. Čísla za minulý rok totiž ešte zahŕňali mesiace január a február pred začiatkom ruskej invázie.
Čínske automobilky tiež vývoz do Ruska zvyšovali len postupne. Aké silné ich pozície medzitým sú, ukazujú predajné čísla za január, kedy už mali dokonca 38-percentný podiel na trhu. Zapĺňajú tak medzeru, ktorú po sebe zanechávajú značky ako Volkswagen, ktorého áut sa zaregistrovalo o 94 percent menej, a ďalej Hyundai (mínus 98 percent) a Toyota (mínus 99 percent).
Zároveň sa Rusku a Číne ešte úplne nepodarilo nahradiť značky zo západných krajín, Kórey a Japonska. Napriek rastúcemu predaju čínskych značiek sa počet registrácií nových automobilov v Rusku v januári medziročne znížil o 63 percent. Aj ruský výrobca vozidiel Lada, automobilka AvtoVAZ, sa v januári zatiaľ nedostal na objem výroby z januára minulého roka.
Jeho odbyt bol o tri percentá nižší. Aj to je však úspech, píše na svojom webe nemecký týždenník Der Spiegel, pretože po odchode mnohých západných dodávateľov musela firma výrobu vo svojich závodoch na niekoľko týždňov úplne prerušiť. Predaj ruských áut v poslednom desaťročí prudko kolísal a v roku 2015 sa prepadol o 36 percent, keď časť krajín zaviedla proti Rusku sankcie za jeho anexiu Krymu.
Podľa združenia AEB sa objemy predaných áut nevrátili na maximum, ktoré predstavovalo približne 2,9 milióna zaznamenaných v rokoch 2008 a 2012. Čínsky trh s novými autami vlani predstavoval len päť percent veľkosti toho ruského, píše Bloomberg. Čínsky automobilový trh je najväčší na svete.