Od roku 2035 by sa na automobilovom trhu, minimálne v Európe, už viac nemali predávať vozilá so spaľovacím motorom. Hoci kompletný prechod výhradne na elektrické vozdlá, prípadne alternatívy v podobe vodíkových modelov, zatiaľ nie je podrobne jasný a schváliť by sa možno mohli isté výnimky, jedno je jasné – už teraz sa na elektrické autá kladie veľký dôraz a ich zástup v ponukách výrobcov sa každým rokom zväčšuje.
I keď popularita tohto druhu vozidiel rastie, stále mnohým potencionálnym záujemcom „nedá spávať“ hneď niekoľko otázok a možných problematík. Postačí dojazd niekoľkých stoviek kilometrov u bežných e-áut na klasické denné využívanie? Je sieť nabíjacích staníc dostatočná? A čo s batériami elektromobilov, ktoré sú „po smrti“ alebo ich kapacita už napríklad výrazne poklesla? Dajú sa vymeniť, no čo s nimi?
Aj touto stránkou elektromobility sa výrobcovia zaoberajú a mnohí z nich už začali s rôznymi riešeniami. A nemusíte chodiť ani ďaleko, s dobíjaním elektrických vozidiel totiž novo pomôže špeciálne úložisko, ktoré je zostavené z použitých batérií z elektrovozidiel Škoda Enyaq v Prahe na Chodove. Tento unikátny, takzvaný dobíjací hub, otvorila v spolupráci so Škoda Auto Pražská energetika (PRE).
Využitie takéhoto batériového úložiska má znižovať nároky na elektrickú distribučnú sústavu, informuje PRE v tlačovej správe. Energetické úložisko je usporiadané z batériových modulov, ktoré predtým slúžili v bežných vozidlách Škoda Enyaq iV s čisto elektrickým pohonom. Toto takzvané sekundárne využitie batérií je najúčinnejšou formou recyklácie, kedy je efektívne využitá zvyšková kapacita batérie, a tým je predĺžený jej celkový životný cyklus.
V rámci energetického úložiska sú batérie menej namáhané, a môžu tak bez problémov slúžiť ďalších aj 10 a viac rokov. Benefitov je však viac, energetické úložiská totiž napríklad umožnia rozvoj nabíjacej infraštruktúry aj v miestach, kde by inak nebolo technicky možné veľké množstvo dobíjacích staníc postaviť.
Novú technológiu testuje PRE pri plaveckom bazéne na Prahe 11. Dobíjacia stanica dokáže zaistiť nabíjanie pre 12 rôznych elektromobilov zároveň a hoci takto nastavené parametre dobíjacieho miesta sa u našich susedov v Prahe stávajú štandardom, samotná forma riešenia spôsobu pripojenia na tomto mieste je nateraz úplne unikátna.
Vďaka tomu, že je príslušné dobíjacie miesto vybavené batériovým úložiskom s kapacitou 300 kWh, bolo možné realizovať náročnú inštaláciu vo veľmi krátkom čase a s výrazne nižšími nárokmi na elektrickú distribučnú sústavu.
„Pražská energetika si vďaka tomuto projektu na Prahe 11 otestuje použitie batériového úložiska ako alternatívneho spôsobu posilnenia distribučnej siete, kedy nemusí riešiť nutné navýšenie výkonu pomocou zdĺhavej výstavby úplne novej káblovej siete,“ povedal Vojtech Fried z oddelenia Rozvoj elektromobility v PRE.
Samozrejme, nejde len o samotný prenos akumulátorov z vozidiel. Batérie musia byť pred nasadením v úložisku podrobené dôkladnému kapacitnému testu, ktorý spočíva v prevedení úplného nabitia a vybitia, vizuálnom teste a teste komunikácie.
„Na účely energetických úložísk sú vhodné opotrebované batérie s takzvanou state-of-health (zjednodušene kondícia batérie) aj pod 70 percent. My sa u našich batérií z testovacích či vývojových vozidiel na tieto čísla zatiaľ nedostávame,“ povedal Jan Špatný zo Škoda Auto.
Ultrarýchla dobíjacia stanica, ktorá umožní dobíjanie elektromobilu výkonom až 150 kW, je doplnená ďalšími piatimi nabíjačkami s výkonom dvakrát 22 kW. Nový mestský húb na pražskom Chodove je súčasťou verejnej dobíjacej siete PREpoint, tú tvorí cez 440 verejných dobíjacích staníc, pri ktorých sa môže naraz dobíjať viac ako 900 elektromobilov.
Problematika dodatočného využitia už používaných, a pre elektromobily už nevhodných batérií, sa pritom rieši aj na Slovensku. Napríklad sločnosť ZTS – VÝSKUM A VÝVOJ chce u nás v spolupráci s vedcami z pražskej univerzity České vysoké učení technické vybudovať unikátnu továreň na regeneráciu použitých batérií z e-vozidiel. V Dubnici nad Váhom by mala preto vyrásť robotizovaná demontážna linka, na ktorej sa staré batérie z elektromobilov rozoberú a využijú pre energeticky menej náročné projekty.