Iba nedávno sme vám priniesli šialený prípad zo susedného Česka, keď po kúpe vozidla nový majiteľ zistil, že zaobstarané auto má o vyše 600-tisíc kilometrov viac, než je udávané v zmluve.
Predajca o tejto skutočnosti pritom vedel a záujemcovi tvrdil, že auto je v dobrom stave a nebolo príliš využívané. Podvodom teda prišiel k podstatne vyššej sume, než za akú by auto s reálnymi kilometrami predal. V tomto prípade mu hrozí väzenie až na päť rokov.
Nejde však o ojedinelý prípad, stáčanie kilometrov na počítadle vo vozidlách je snáď športom. Medzinárodným. Aj na Slovensku sa totiž majitelia áut nestránia siahať na odometer a prispieť tak k atraktívnejšej cenovke predávaného vozidla.
Je totiž rozdiel, keď v inzeráte ponúkate auto s 20-tisíc kilometrami a auto s 620-tisíc kilometrami. Hoci samozrejme, vo finále môže byť aj model s vyšším nájazdom spoľahlivý a funkčný.
Pred kúpou jazdeného auta určite odporúčame dôkladne preveriť jeho históriu, stav, najazdené kilometre a možné poškodenia. Údaje o najazdených kilometroch sú u nás už viac ako tri roky zaznamenávané do celoštátneho Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), ktorý zriadilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
Za uvedené obdobie dosiahli prvenstvo v stočených kilometroch najmä vozidlá značiek strednej triedy: Škoda, Volkswagen, Ford, Renault a Fiat. Rekordérom bol doteraz automobil značky Ford Transit, ktorý mal stočený odometer (počítadlo prejdenej vzdialenosti) o 541 630 kilometrov.
V počte stočených kilometrov však teraz „padol“ na Slovensku už nový a ešte poriadne šialenejší rekord. Dokonca šialenejší, než tomu bolo nedávno v Česku.
Nejedná sa pritom o osobné vozidlo, ale o ťahač návesov vyrobený v roku 2007. Až do roku 2019 počet kilometrov na odometri tohto vozidla klasicky reálne stúpal a dosiahol hodnotu 1 188 546 kilometrov.
Začiatkom roka 2020 už ale bolo na počítadle prejdenej vzdialenosti na typ tohto auta len veľmi príjemných 256 951 kilometrov. Ťahač má teda odometer stočený až o neuveriteľných 931 595 kilometrov. Cenový rozdiel pri predaji a kúpe auta so zhruba 256-tisíc kilometrami alebo vyše 930-tisíc kilometrami je skutočne obrovský.
RPZV bol zriadený za účelom zaznamenávania stavu odometra pri rôznych životných situáciách počas celej životnosti vozidla. Systém bol vytvorený ako reakcia na neustále sa zvyšujúci podiel manipulovaných odometrov na trhu s ojazdenými vozidlami.
Od 20.mája 2018 majú súkromné aj štátne subjekty, ktoré pôsobia v automobilovej oblasti povinnosť zaznamenávať údaje do RPZV. V súčasnosti zasiela do registra informácie viac ako 2 400 prispievateľov od servisov cez autobazáre až po poisťovne a leasingové spoločnosti.
Cez Register prevádzkových záznamov vozidiel sa dostanete nielen k údajom o najazdených kilometroch v ODO-Passe, ale aj k ďalším dôležitým informáciám, o ktorých by ste pred kúpou vozidla mali vedieť: exekučná blokácia vozidla, leasing, záložné právo, možné pátranie, a podobne (v Prílohe k ODO-Passu) a ku informáciám o poškodení automobilu (vo Výpise o poškodeniach vozidla).