StoryEditor

Hrozí po Dieselgate kauza Elektrogate? Vedci kritizujú zlé výpočty emisií elektromobilov

02.07.2021, 11:27
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Viac než 170 vedcov tvrdo kritizuje Európsky parlament. Zle vypočítali reálne emisie elektrických áut. Pri výpočtoch vraj došlo k fatálnej chybe, ktorá reálnu produkciu emisií CO2 značne skresľuje.

Európa sa má, ako líder v smerovaní k uhlíkovej neutralite, v čo najkratšom čase zbaviť klasických spaľovacích motorov. To na základe výpočtov, ktoré postupne takmer dve stovky vedcov spochybnili. Doslova uvádzajú, že emisie boli vyrátané nesprávne. Správne hodnoty, s ktorými súhlasí regiment vedcov sú zásadne iné. Ako veľmi? Viac než dvojnásobne.

Vzniká ďalšia automobilová kauza? S odhalením prišiel minulý týždeň rešpektovaný nemecký magazín Focus Online opierajúc sa o zistenia združenia IASTEC (Medzinárodná asociácia pre výskum udržateľného hnacieho ústrojenstva a technológií vozidiel).

Pred zhruba dekádou politici naordinovali autám predávaným v Európskej únii elektrickú budúcnosť. Aj keď to priamo z dokumentov nevyplýva a mohli by sa tváriť, že len postupne až extrémne sprísnili emisné normy. Že autá musia jazdiť na elektrinu nikdy priamo netvrdili.

No dlho je zrejmé, že kritériám nízkoemisných áut vyhovejú len vozidlá s čiastočným, alebo plným pohonom na elektrickú enegiu. Každé auto, ktoré sa má v EÚ predávať (teda nie len európske, ale aj ázijské či americké značky) musia tieto normy splniť. Inak sú za neekologický mix, ktorý ponúkajú pokutované extrémne veľkými sumami.

Viaceré značky nabrali elektrokurz a sú za bodom návratu

Viaceré automobilky vo svetle tohto vývoja za ostatné roky pripravovali plány prerodu biznis modelu. Boli to veľmi ťažké a často bolestivé rozhodnutia. Niekoľko automobiliek v priebehu minulého a tohto roka oznámilo, že skončia nie len vývoj, ale čoskoro aj samotný predaj spaľovacích motorov vo svojich autách.

Potvrdili to už okrem iných i veľké značky ako Audi, Jaguar, Mini, Fiat a Volkswagen. V hre je nie len priveľa peňazí, ale aj rozbehnutá mašinéria, ktorú je už takmer nemožné zastaviť. Preto správa združenia IASTEC je doslova katastrofou, pod ktorou je podpísaných 171 vedcov, matematikov a konštruktérov.

Zhodne pritom tvrdia, že hlavný argument Európskej komisie - výpočet emisií elektrických áut určený do roku 2030 neuplatnili elementárne zákony integrácie a diferenciálneho počtu podľa Leibniza. A oprava v podstate nebude možná.

Podľa profesorov Thomasa Kocha a Thomas Böhlkeho z Technologického inštitútu v Karlsruhe budú v skutočnosti emisie CO2 elektrických áut v roku 2030 viac než dvakrát väčšie, ako vypočítali odborníci Európskej komisie. Základný problém je v tom, že ani v roku 2030 nebude všetka elektrina vyrábaná z obnoviteľných zdrojov.

Stále tu bude teda veľmi veľký podiel uhlia a plynu. A nie len to. Po elektrine, pochopiteľne, navyše túto dekádu zásadne vrastie dopyt. To samotnú produkciu CO2 zvýši tiež. Európska komisia tento fakt zohľadňuje nedostatočne, respektíve ho ignoruje.

​To zvyšuje chybu v prognóze, pretože vstupy boli formulované nesprávne. Nie je to však nová myšlienka. Na problém upozornil fyzik Christoph Buchal práve pre magazín Focus Online už pred dvoma rokmi nasledovne: „Na ďalšie elektromobily sa v skutočnosti treba pozerať ako na ďalších, nových spotrebiteľov elektriny na trhu. Výpočty sa preto nemajú robiť úradne. Musia sa použiť priemerné hodnoty.“

Pochopiteľne, aj tieto zistenia majú neprajníkov a odporcov. Zástancovia súčasného stavu spochybňujú profesora Kocha a obviňujú ho z lobizmu. Pracoval ako vývojár v spoločnosti Daimler-Benz, je totiž špičkový odborník na dieselové motory.

Ako konkrétne sa Európska komisia mýli?

Vedci vyrátali, že model Volkswagen ID.3 vyprodukuje za 15 rokov svojej aktívnej existencie a 220-tisíc najazdených kilometroch za daný čas 30 ton CO2. Brusel má podľa nepresných výpočtov pre rovnaký čas a nájazd údaj 14 ton CO2. Navyše vo výpočte EÚ nie sú započítané emisie potrebné pre výrobu akumulátorov, samotného auta a jeho distribúcie.

Elektromobily sú čoraz rozšírenejšie Pixabay/Marilyn Murphy

​A tieto hodnoty sú primárne pre jeho zásadne väčšiu priemernú hmotnosť vyššie ako v prípade konvenčného spaľovacieho auta. Sú to len hodnoty emisií spotrebovanej pre výrobu potrebného množstva elektrickej energie pre dané auto. Podľa tejto optiky je z hľadiska emisií vhodnejší aj dieselový hybrid, než plný elektromobil.

Vedci podpísaní pod správou s presnejšími výpočtami svorne tvrdia, že elektromobilitu považujú za dôležitý pilier prechodu k čistejšej mobilite, no odporúčajú aj konvenčné hybridné vozidlá. Tie by bolo najlepšie poháňať syntetickými a biologickými palivami.

Ak by sa hybridné technológie skombinovali s ekopalivami, dali by sa emisie reálne znížiť až o 25 percent. Akoby tých problémov Európa nemala dosť. Zdá sa, že za rohom je ďalšia kauza - tentokrát s možným označením Elektrogate.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-11-19 19:37:48 - Feat.: - Title: Európska únia splnila cieľ dodať Ukrajine milión delostreleckých granátov. Skôr, ako sa čakalo, hlási Borrell 02 - Modified: 2024-11-19 12:57:10 - Feat.: - Title: Veľké štáty Únie sú pripravené prevziať od USA bremeno podpory Ukrajine, povedal poľský minister 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-19 10:03:28 - Feat.: - Title: Európe chýba odvážna hospodárska politika. Mala by spojiť svoje sily a zdroje, vyhlásila Lagardová 05 - Modified: 2024-11-19 09:21:40 - Feat.: - Title: EÚ chce prinútiť čínske firmy, aby zdieľali technológie s európskymi partnermi, píše Financial Times
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. november 2024 10:27