"Voliteľný balíček SpaceX pre nový Tesla Roadster bude obsahovať zhruba desať malých raketových motorov rozmiestnených po krajoch vozidla. Tieto raketové motory razantne zlepšia zrýchlenie, maximálnu rýchlosť, brzdenie i prejazdy zákrutou. Možno dokonca umožnia Tesle lietať," uviedol na sieti Twitter v roku 2018 Elon Musk. A od tej doby sa tvári, že taký je plán, píše iDNES.cz.
V Petersenovom automobilovom múzeu v Los Angeles sa teraz otvorila nová expozícia spoločnosti Tesla a jej súčasťou je aj informácia o diabolskom zrýchlení chystanej druhej generácie modelu Roadster. Návštevníci sa na Twitteri Muska opýtali, či 1,1 sekundy z nuly na 60 míľ za hodinu (96,6 km/h) je vážne myslená hodnota.
Odpovede sa dočkali obratom. "Áno, s voliteľným balíkom raketových motorov SpaceX. Bude to bezpečné, ale veľmi intenzívne. Pravdepodobne to, rovnako ako hardcore horská dráha, nebude rozumné pre osoby so zdravotnými komplikáciami," napísal v odpovedi Elon Musk.
Yes, with the SpaceX rocket thruster option package. It will be safe, but very intense. Probably not wise for those with a medical condition – same as a hardcore roller coaster.
— Elon Musk (@elonmusk) May 20, 2021
Nie je to tak bizarné, ako by sa mohlo zdať
Poháňať automobil raketovými motormi, v origináli "thrusters", ale nie je tak šialený nápad, ako by sa mohlo na prvé počutie zdať.
Nepôjde totiž o raketové motory, ktoré s ohlušujúcim hrmením, oblakmi dymu a salvami ohňa odlepujú raketu od zemského povrchu, ale o pomocné motory, ktoré pomáhajú rakete manévrovať vo vesmíre - sú to tie otvory, ktoré urobia "pffff" a potlačia vesmírny dopravný prostriedok opačným smerom. Odborne sa im hovorí "cold gas thrusters", prípadne "cold gas propulsion system".
V praxi by to malo vyzerať tak, že namiesto zadných sedačiek bude vysokotlaková nádrž. Do tej budú čerpadlá, napájané z trakčného akumulátora vozidla, hnať vysoko stlačený vzduch. Z nádoby bude pomocou vysokotlakových armatúr rozvedený na zadné, čelné aj bočné strany vozidla.
V prípade, že systém vozidla vyhodnotí, že by požadovanej akcelerácii, brzdeniu či prejazdu zákrutou malo podať pomocnú ruku otot riešenie, otvorí sa príslušný ventil a pod vysokým tlakom hnaný vzduch bude na vozidlo pôsobiť opačnú silou - zadné trysky ho poženú vpred, predné trysky budú prudko spomaľovať, bočné trysky pomáhať v zákrutách.
Zbraň hromadného fúkania?
Asi nie je potrebné zdôrazňovať, že na takto vybavené vozidlo zatiaľ nie je legislatíva nijako pripravená a vozidlo by nemohlo byť schválené na prevádzku na verejných komunikáciách. Oprávnene. Stačí si predstaviť, aká "zábava" by nastala napríklad na parkovisku supermarketu, keby vodič takto vybaveného Roadsteru šliapol na plyn.
Na druhú stranu, Tesla využíva pomerne mohutné senzorické aj výpočtové zázemie, vrátane analytického spracovania obrazu z kamier, takže by asi nebol zásadný problém implementovať systém, ktorý rozhodne, či je použitie raketového pohonu v danom mieste bezpečné.
Jason Fenske z youtubového kanála Engineering Explained spočítal, že preťaženie pôsobiace na vodičov by dosahovalo 1,44 G (podľa iných zdrojov, napríklad Popular Mechanics, to má byť až 2,5 G). Rozjazd by tak bol rozhodne z kategórie zážitkov, na ktoré sa len tak nezabúda.
Podľa Elona Muska by sa mal nový Roadster vedieť aj vzniesť (teda plyn bude hnaný z podvozku smerom do zeme). Či bude možné pomocou trysiek zvýšiť aj prítlak pre lepší prenos krútiaceho momentu od elektromotorov na kolesá, nie je však jasné.