Rýchla a precízna identifikácia potreby servisnej údržby auta pomocou umelej inteligencie. Takéto predpoklady má nová aplikácia českej značky Škoda a Škoda Digilab, ktorá dostala názov Sound Analyser. Funguje na princípe nahrávania zvuku auta, ktorý následne program porovná s už dostupnými akustickými vzormi.
Ak pritom aplikácia nájde nezrovnalosti, pomocou algoritmu zistí, čím by tieto odchýlky mohli byť spôsobené a ako je možné ich odstrániť. Sound Analyser prispieva k zvyšovaniu efektivity v oblasti servisu, ku skracovaniu doby, ktorú vozidlo strávi v dielni a k vyššej spokojnosti zákazníkov.
Program k analýze využíva rôzne špecifické parametre vozidla a pozornosť prikladá i profilu využitia príslušného osobného auta. Technológia rozpozná 10 vzorov s presnosťou cez 90 percent. Ide pritom o konštrukčné celky ako systém riadenia, kompresor klimatizácie alebo dvojspojkovú prevodovku (DSG). V súčasnosti sa aplikácia "trénuje" na rozpoznanie aj mnohých ďalších akustických vzorov.
"Sound Analyzer názorne ukazuje, aké možnosti otvára digitalizácia značky Škoda aj v oblasti After Sales. V budúcnosti budeme dôsledne využívať technológie umelej inteligencie, aby sme našim zákazníkom mohli ponúknuť ešte individuálnejšie služby a sprostredkovať ešte lepšiu zákaznícku skúsenosť," informuje Stanislav Pekár, vedúci Škoda Auto After Sales.
Technickým základom aplikácie je algoritmus neurónových sietí. Aplikácia najprv prevedie audiozáznam na spektrogram, ktorý zobrazí akustické signály graficky. Umelá inteligencia toto zobrazenie porovná s uloženými hodnotami a odhalí pritom akékoľvek odchýlky. Na tomto základe potom aplikácia podľa preddefinovaných modelov klasifikuje potrebu údržby alebo opravy.
"V spoločnosti Škoda Auto v celom reťazci vytvárania hodnôt dôsledne vsádzame na rozsiahlu digitalizáciu procesov, produktov a služieb pre našich zákazníkov. Aby sme potenciál pre inovácie aj v budúcnosti včas identifikovali, rýchlo spracovali a šikovne využívali, priebežne sa s oddeleniami v Škoda Auto dohovárame na spoločnej realizácii nových projektov digitalizácie," hovorí Klaus Blüm, vedúci Škoda IT.
Od júna minulého roka už beží aplikácia pre smartfóny v skúšobnej prevádzke v 14 krajinách, medzi ktorými sú aj dôležité trhy značku - napríklad Nemecko, Rusko, Rakúsko či Francúzsko. Na pilotnom projekte sa zúčastňuje celkom 245 dílerov Škody, a to najmä poskytovaním audiozáznamov, ktoré sú nutné pre proces učenia softvéru, čím pomáhajú pri ďalšom vývoji programu.
Postupné zavádzanie technológií pre zisťovanie akustických odchýlok od normálneho stavu otvorí podľa slov automobilky celý rad nových možností v oblasti senzoricky podporovanej prediktívnej údržby, okrem toho je možné využiť aj online-pripojenie vozidla na to, aby bol v prípade potreby priamo rezervovaný termín v príslušnej servisnej dielni.
Ako jeden z pilierov Stratégie 2025 hrá umelá inteligencia pre spoločnosť Škoda Auto kľúčovú úlohu pri ďalšej digitalizácii. V prípade českej automobilky zahŕňa okrem produktov a procesov tiež oblasť služieb. Tu technológie na báze umelej inteligencie prispievajú napríklad k umožneniu personalizovaných zákazníckych zážitkov.