StoryEditor

Slovenská armáda má značné medzery. Riešením môže byť spolupráca s domácim obranným priemyslom

22.02.2022, 23:00
Autor:
redred
Moderné ozbrojené sily potrebujú okrem moderných zbraňových systémov aj modernú podpornú techniku.

Modernizácii Ozbrojených síl Slovenskej republiky sa v súčasnosti dostáva veľa pozornosti. Ministerstvo obrany SR plánuje v nasledujúcich niekoľkých rokoch nakúpiť veľké množstvo pásových bojových vozidiel pechoty a kolesových bojových obrnených vozidiel na podvozku 8x8.

Aj keď je nákup nových pásových a kolesových bojových vozidiel pre Ozbrojené sily SR dôležitý, armáda nestojí len na týchto druhoch techniky. Dôležitú výzbroj armády tvorí aj technika, ktorej primárnou úlohou je zabezpečiť logistiku a prepravu vojenského materiálu, alebo je využívaná k podpore bojovej techniky. V oblasti podpornej techniky a prepravných kapacít majú OS SR žiaľ medzery.

Nedostatky v oblasti prepravných a logistických kapacít konštatuje aj Komplexné hodnotenie obrany SR za rok 2020. Podľa Komplexného hodnotenia je 78 percent zabezpečovacej a prepravnej logistickej techniky po dobe životnosti.

Zároveň rovnaké hodnotenie z roku 2020 upozorňuje, že v kategórii kľúčovej výzbroje ozbrojeným silá chýbajú, okrem iného nosiče a nakladače kontajnerov, mobilné dielenské prostriedky, technika na prepravu pitnej vody, ako aj špeciálna kolesová technika.

Z konštatovania Komplexného hodnotenia obrany SR za rok 2020 je jasné, že tieto druhy techniky momentálne nie sú v dostatočnom počte v OS SR zastúpené a je potrebné uskutočniť kroky k zlepšeniu.

Ozbrojené sily Slovenskej republiky stále používajú napríklad nákladné automobily Praga V3S Adam Hauner, CC BY-SA 4.0, prostredníctvom Wikimedia Commons

​Jedným z riešení, ako situáciu s chýbajúcou prepravnou a podpornou technikou zlepšiť, a zároveň podporiť domácu ekonomiku, je spolupráca s domácim obranným priemyslom. Ako modelový príklad môže pre Slovensko slúžiť susedné Česko a tamojšia spolupráca Ministerstva obrany s firmou Tatra Trucks.

Vozidlá Tatra tvoria kostru prepravných kapacít Armády Českej republiky a spoločne s ďalšími českými spoločnosťami dodávajú českej armáde rôzne druhy prepravných a logistických vozidiel podľa potreby vojsk.

Z poslednej doby stojí za zmienku zákazka na výrobu 18 vozidiel pre palivové cisterny na podvozku Tatra Force 8x8, ktoré spoločne vyrobia automobilka Tatra Trucks a VOP CZ, alebo nákup 31 ťažkých terénnych automobilov Tatra určených pre prepravu kontajnerov a manipuláciu s nimi pre potreby českej armády.

Podvozky Tatra tvoria základ aj dielenských vozidiel a celkovo Armáda ČR využíva niekoľko tisíc automobilov Tatra v rôznych verziách a prevedeniach. Nesporným prínosom širokého využitia podvozkov českej výroby je aj prínos do domácej ekonomiky.

Podobne ako Česko si môže počínať aj Slovensko, a to vďaka tomu, že automobilka Tatra má na Slovensku svoju pobočku. Spoločnosť Tatra Defence Slovakia bola slávnostne predstavená v Trenčíne 1. júla 2021.

Stredné nákladné vozidlo Tatra Tactic na podvozku 6x6, ktoré spoločnosť Tatra Defence Slovakia plánuje vo svojom závode vyrábať Tatra Trucks

​Vďaka návratu automobilky Tatra na Slovensko má rezort obrany vynikajúcu možnosť, ako nedostatky v logistickej a prepravnej technike odstrániť a zároveň investovať prostriedky do kapacít domáceho obranného priemyslu a tak prispieť aj k rozvoju regionálnej a celoštátnej ekonomiky.

Súčasne spolupráca s domácim obranným priemyslom dáva rezortu obrany možnosť objednať si vojenskú techniku podľa aktuálnej potreby a bez spoliehania sa na zahraničných dodávateľov.

„Našim cieľom je maximalizovať výrobu pre silové zložky SR tak, aby sme boli pre štát najlepšou voľbou – či už technikou, podielom výroby na území SR, ale aj ponukou služieb,“ uviedol generálny riaditeľ Tatra Defence Slovakia Michal Baláž.

Ministerstvo obrany SR plánuje nakúpiť 1500 nákladných vozidiel rôznych druhov a voľbou vozidiel Tatra môže rezort obrany prispieť k riešeniu problémov s prepravnými kapacitami OS SR a vďaka spolupráci s domácim obranným priemyslom podporiť domácu ekonomiku, zamestnanosť a strategickú sebestačnosť.

01 - Modified: 2024-11-20 09:27:28 - Feat.: - Title: Keď Fico povedal, že Žiga môže parlament riadiť až do volieb, nemuselo to byť len tak 02 - Modified: 2024-11-19 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako dobrá môže byť pre Slovensko tá „zlá“ Zelená dohoda 03 - Modified: 2024-11-19 18:02:40 - Feat.: - Title: Vzťahy medzi Slovákmi a Čechmi nenarušia žiadne vládne nedorozumenia, zhodli sa Pellegrini s Klausom 04 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 05 - Modified: 2024-11-19 12:52:06 - Feat.: - Title: Podnikanie je hlavný rozdielový faktor ekonomických systémov pred a po roku 1989
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. november 2024 14:55