Pandémia koronavírusu nezahýbala len samotným automobilovým priemyslom, ale aj odvetviami, ktoré s ním úzko súvisia. Jedným z nich je aj výstavníctvo, konkrétne veľké medzinárodné autosalóny. Väčšina z nich sa tento rok nekoná, ako sa však ukazuje, ich „odstávka“ nakoniec môže trvať podstatne dlhšie.
Medzinárodné autosalóny totiž bojujú s obrovskou krízou. Mnohé z nich už ohlásili dvoj definitívny koniec, iné ohlásili zámer pretransformovať sa do výstav so širším záberom a niektoré zvolili vyčkávaciu taktiku, pričom by mali v roku 2021 znova otvoriť svoje brány pre širokú verejnosť.
Kvôli pandémii a bezpečnostným opatreniam sa odložil tiež bratislavský autosalón, ktorý pôvodne víta návštevníkov v apríli na pôde bratislavskej Incheby. Pôvodne sa hovorilo o jeho presune na september, teraz však organizátor oficiálne potvrdil tento ročník za zrušený, pričom sa na automobilové novinky môžeme tešiť v roku 2021. Teda, ak tieto plány nič ďalšie nepokazí.
"Po dôkladnej úvahe a vyhodnotení všetkých dostupných informácií a faktov, ako i po intenzívnej komunikácii s našimi vystavovateľmi a partnermi, sme sa rozhodli zorganizovať výstavy Motocykel a Boat Show, veľtrhy Coneco a Racioenergia, rovnako ako bratislavský Autosalon, až v roku 2021," píše sa na oficiálnom webe Incheby.
Ako to bude tento rok s autosalónom v Nitre sa zatiaľ nevie, na webe Agrokomplex (organizátor) zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že by sa udalosť konať mala v pôvodnom termíne a teda začiatkom októbra.
Tento rok však budú automobiloví fanúšikovia nepochybne poriadne sklamaní. A niektoré zrušené autosalóny nemusia otvoriť svoje brány ani budúci rok, ako sa pôvodne predpokladalo. Ako sa ukazuje, nič nie je isté, pretože sa do hry vložili aj samotné automobilky, z ktorých niektoré už dlhodobo zvažujú účasť na veľkých výstavách. Náklady s tým spojené neustále rastú a prínos účasti býva údajne často sporný.
Pandémia koronavírusu navyše veci urýchlila a k online taktike nakoniec donútila aj výrobcov, ktorí si účasť na autosalónoch neplánovali nijako obmedziť. Práve uplynulé obdobie ukázalo, že svetové premiéry dokážu automobilky zorganizovať za zlomok nákladov aj svojpomocne a žiadnych organizátorov veľkých výstav k tomu vlastne nepotrebujú.
Posledný klinec do rakvy
Ženevský autosalón patril svojím neutrálnym umiestnením (Švajčiarsko nie je materskou krajinou žiadnej globálnej značky), kompaktnosťou výstavných plôch a v neposlednom rade aj bohatou históriou k najprestížnejším svetovým autosalónom a taktiež k tým vôbec najdôležitejším. Tradične sa organizoval v marci a tak dokázal skvele poslúžiť automobilkám k odprezentovaniu noviniek na nadchádzajúce mesiace v roku.
Tento ročník bol z pochopiteľných dôvodov zrušený (hoci na poslednú chvíľu, čo automobilkám spôsobilo nemalé finančné škody), no obrovské finančné straty s tým spojené spôsobili, že pre usporiadanie ročníka 2021 by organizátori museli požiadať o dotáciu.
Finančná pomoc bola pritom podmienená zorganizovaním autosalónu 2021, čo pri súčasnej situácii a neistote nie je zaručené. Ak by sa musel ročník 2021 nakoniec zrušiť, organizátor by musel všetky peniaze vrátiť.
K ročníku 2021 sa navyše rezervovane postavilo aj niekoľko svetových automobiliek, ktoré odporúčali presunutie autosalóna až na rok 2022. Ako sa však zdá, nakoniec sa zrejme neuskutoční ani ten. V hre je totiž ten najčernejší scenár a definitívny koniec marcovej tradície v podobe ženevského autosalónu.
Bankrot
Generálny riaditeľ autosalónu, Sandro Mesquita, naznačil, že pokiaľ sa situácia s dotáciami do septembra 2020 nezmení, bude musieť vyhlásiť definitívny bankrot. Organizačný tím nemá peniaze a akciu už neudrží ani v núdzovom režime.
Ak nájde organizácia Palexpo nového investora (organizuje viacero výstav, nie len autosalón), je možné, že autosalón v Ženeve prežije, zatiaľ však všetko nasvedčuje skôr scenáru s definitívnym bankrotom. A aj keby sa salón nakoniec v roku 2022 konal, otázne je, koľko automobiliek na účasť na ňom nakoniec „zlomia“.
Mnohé totiž zistili, že virtuálne prezentácie noviniek ich v konečnom dôsledku stoja podstatne menej peňazí, než osobná účasť v Ženeve. Pritom si dokážu odkrojiť z "koláča pozornosti" podstatne väčší kus, než keby sa o priazeň verejnosti museli deliť na obrovskom výstavisku.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.