Nástup elektromobility do osobnej dopravy so sebou prináša aj podstatné zjednodušenie techniky áut a ústup od riešení, ktoré boli dlhé roky bežnou súčasťou áut so spaľovacími motormi. Je to v zásade aj jeden z benefitov batériových vozidiel, ktoré majú v porovnaní s konvenčnými modelmi výrazne nižšie servisné náklady - práve z dôvodu absencie mnohých technických riešení „spaľovákov“.
Jedným z príkladov je aj klasická viacstupňová prevodovka, ktorú elektrické autá nepotrebujú. Alebo že by predsa len áno? Dôvod, prečo bežné elektromobily nepotrebujú prevodovku, je zrejmý a vyplýva z charakteristiky trakčného elektromotora v batériových automobiloch.
Ten totiž podáva svoje výkony vo veľmi širokom otáčkovom spektre a hoci nie je pravda, že nástup jeho maximálneho krútiaceho momentu prichádza hneď od začiatočných otáčok, za normálnych okolností sa naozaj zaobíde s jednostupňovým prevodom.
Aj preto majú elektrické autá relatívne malé maximálne rýchlosti zodpovedajúce maximálnym otáčkam trakčných elektromotorov. S dvojstupňovými automatickými prevodovkami dnes prichádzajú len drahšie a športovo zamerané elektrické autá, od ktorých sa očakáva vyššia maximálna rýchlosť.
Chce to Toyota zmeniť? O čo presne ide v prípade patentu japonskej automobilky zatiaľ nie je známe. Podľa zverejnených informácií si nechal výrobca na patentovom úrade zapísať „ovládač elektrického vozidla“, ktorý je podľa polohy „plynového“ pedála schopný regulovať krútiaci moment motora podľa vzoru vozidla s manuálnou prevodovkou.
Má však ísť o trojpedálové ovládanie spolupracujúce s voličom manuálnej prevodovky. S veľkou pravdepodobnosťou nepôjde o manuálnu prevodovku tak, ako ju poznáme z klasických áut, nové zariadenie Toyoty by ju však malo vedieť v plnej miere simulovať.
Dokonca má pomocou servomotorov vytvárať reakčné sily na „radiacej“ páke pripomínajúce pohyby radiacej páky pri autách so silným spaľovacím motorom. Informácie zverejnené rôznymi médiami sa v detailoch rozchádzajú, na konečné riešenie Japoncov si tak musíme ešte chvíľu počkať.
Zrejmé však je, že Toyota sa v budúcnosti ani na poli elektrických áut nechce vzdať emócií zo športovej jazdy a okrem nadpriemernej dynamiky ponúkne aj nový druh zážitkov.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.