Švédi považujú losí test za rovnako dôležitý, ako napríklad čelný nárazový test. Najmä pri núdzovej situácii a krízovom manévrovaní (napríklad pred nečakanou prekážkou) môže byť stabilita vozidla, podložená takýmto testom, rozhodujúca. Kanál Teknikens Värld vo svojom videu už v minulosti odhalil niekoľko priam škandalóznych nepodarkov v podobe modelov rôznych značiek.
Napríklad taká Toyota Hilux, ktorá sa pri absolvovaní tohto manévra takmer prevrátila, alebo Jeep Grand Cherokee, ktorému dokonca praskla predná pneumatika. Najnovšie losí test zdá sa vôbec nezvládajú novinky českej Škody a to konkrétne Octavia a plug-in hybridný Superb iV.
Škodia Superbu iV batérie?
Začnime hneď väčším a ťažším Superbom. Iba pripomenieme, že podmienkou pre úspešné absolvovanie skúšky je rýchlosť 72 kilometrov za hodinu. Test pritom vykonávajú s plne naloženým autom, čiže na maximálnej váhe stanovenej výrobcom.
Superb iV pri rýchlosti 65 kilometrov za hodinu ešte vyhybací manéver zvládol obstojne, no už bolo vidieť, že zadná časť je veľmi neposlušná. Vplyv na to môže mať aj batéria plug-in hybridnej verzie, ktorá je umiestnená pod zadnými sedadlami.
Pri rýchlostiach nad 70 kilometrov za hodinu sa však už zadok odtrhne úplne a auto je prakticky mimo akejkoľvek kontroly, čo môže byť v určitých situáciách nebezpečné.
Superb odborníci porovnali s Peugeotom 508 SW Plug-in hybrid a Mercedesom C300de kombi, ktoré majú vo svojich útrobách rovnako ukrytú batériu. Tie test zvládli bez výrazného zaváhania. Rovnako zle ako Škoda Superb iV však následne dopadol aj jej koncernový brat s batériou, Passat GTE.
Octavia má slabý ESP systém
To však nie je všetko. Testom sa, ako sme uvádzali v úvode, podrobila aj nová generácia obľúbenej Škody Octavia. Tá má ešte väčší problém. Jej systém ESP nie je dostatočne účinný na to, aby udržal auto v pokoji.
Na videu je vidieť, že pri prvom zatočení volantu takmer nezasiahne a následná kinetická energia už auto vynesie úplne mimo vyznačenej trasy a teda v praxi i prípadne mimo cesty.
Pri testovanej rýchlosti 72 kilometrov za hodinu sa už auto iba hrnie cez predok a šofér má problém vôbec manéver ukončiť. Pre porovnanie nám kanál ukázal aj Toyotu Corollu. Autori videa pritom neuvádzajú, či ide o hybridnú verziu, alebo jej konvenčný variant.
Treba však povedať, že aj Toyota skúšku nezvládla úplne optimálne a jej zadná časť podobne ako Superbu iV uletela. No stabilizačný systém ju nakoniec ustrážil, čo sa vo Volkswagen Group nepodarilo dosiahnuť pri naladení vozidla.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.