Pandémia koronavírusu spôsobila v mnohých odvetviach výrazné problémy a, pochopiteľne, nevyhlo sa tomu ani to automobilové.
Dôsledky sú pritom dramatické, výrazné obmedzenie prevádzky výrobných závodov malo dosah až na 1,1 milióna zamestnancov v Európe a pre zastavenie alebo obmedzenie produkcie automobilky nevyrobili 2,3 milióna vozidiel, teda 15 percent z celoročného objemu.
Z výrobcov, ktorých sa prísne opatrenia a zároveň i následky výrazne dotkli, je Renault. Ten začal zažívať ťažké časy už pri odchode šéfa Carlosa Ghosna a prepad výroby i predajov počas krízovej situácie to ešte zhoršil.
Škrtanie je nevyhnutné
Automobilka Renault predstavila svoj plán, v ktorom chce v nasledujúcich troch rokoch ušetriť až dve miliardy eur. A to sa bez radikálnych opatrení, čiže obmedzení či škrtaní v portfóliu, nezaobíde.
Prvým v poradí má byť podľa informácií agentúry Reuters známy MPV model, ktorý patril v minulosti k zakladateľom segmentu MPV v Európe.
Môžu za to slabé predaje, zvyšujúca sa popularita najmä športovo-úžitkových vozidiel a crossoverov, drahý vývoj nových technológií a klinec do rakvy pridali i následky pandémie koronavírusu.
Úpadok záujmu o rodinné MPV modely sa podpísal taktiež pod predajné čísla, keďže z ikony sa vlani predalo iba 9 744 kusov, zatiaľ čo v roku 2018 to bolo takmer 12-tisíc.
Hoci sa výrobca snažil jemnou zmenou zamerania model v očiach zákazníkov zvýrazniť, želané ovocie to neprinieslo. Zdá sa, že francúzska automobilka tak po rokoch definitívne opustí kedysi populárny rodinne zameraný segment a svoju pozornosť upriami na úspešnejšie vozidlá v ponuke.
Espace zrejme nebude jediný
Vedenie francúzskej automobilky sa teda rozhodlo radikálne prekopať aktuálnu modelovú ponuku a vyradiť z nej autá so slabým predajným potenciálom. Renault Espace však podľa zákulisných informácií nebude jediným modelom, ktorý doplatí na plán šetrenia.
Už dávnejšie visel otáznik nad budúcnosťou modelu Mégane a teraz sa začína hovoriť tiež o vozidlách Scénic a Talisman, ktorých predaje nezodpovedajú predstavám vedenia automobilky. Ani v prípade japonskej automobilky Nissan, patriacej do spoločného koncernu, nie sú správy pozitívne.
Neoficiálne sa hovorí o opätovnom konci značky Datsun, ale aj o tom, že sa značka čiastočne stiahne z Európy a začne sa sústreďovať na americký, čínsky a domáci japonský trh.
Rozšírenie informácie agentúry Reuters o konci MPV ikony, ale i jasné znenie či potvrdenie množiacich sa správ o opatreniach v súvislosti so šetrením sa dozvieme zhruba o dva týždne. Dovtedy by totiž mali vyrukovať s oficiálnou tlačovou správou Renault i Nissan.