StoryEditor

Toyota strieda hybridy a autá pre zarytých motoristov. Yaris GR je najšialenejší model značky

07.02.2020, 10:55
Na podujatí Kenshiki Forum v Amsterdame preskúmala redakcia iDNES.cz dve novinky: nadupaný Yaris GR a model Supra s dvojlitrovým motorom.

V Toyote sa zrejme niekto zbláznil, a to v tom pozitívnom zmysle slova. Ako inak si vysvetliť, že ponuku často trochu anonymných hybridov, plug-in hybridov a  v budúcnosti aj elektromobilov dopĺňa automobilka v poslednej dobe jedným skvostom pre fanúšikov benzínu za druhým? Začiatkom tohto roka predstavila takéto kúsky Toyota hneď dva.

​Jedna novinka bola veľmi očakávaná a veľmi diskutovaná: nová generácia modelu Yaris v ostrom prevedení GR. Druhá je trochu prekvapivá a len čiastková: ponuku modelu Supra totiž rozšíri prevedenie s dvojlitrovým štvorvalcom, ktoré síce oproti šesťvalcu stratí na výkone, ale zase bude obratnejšie a lepšie ovládateľné. Obe tieto novinky mohla redakcia iDNES.cz aspoň staticky preskúmať na akcii Kenshiki Forum v Amsterdame.

Zrodený z WRC

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale Toyota Yaris GR je asi tým najšialenejším, čo kedy pre cestnú prevádzku v tejto značky vytvorili. Na prvý pohľad "obyčajný" hot-hatch, totiž vôbec nie je obyčajný. S novou generáciou Yarisu, ktorý sa bude vyrábať aj v Česku, nemá vlastne nič spoločné. Zvonka zostali snáď len svetlá a pod úplne novou karosériou, ktorá sa len ako bežný Yaris tvári, je veľa novej techniky.

Dôvod je v podstate jednoduchý: toto je vlastne homologizačný špeciál pre nadchádzajúci Yaris WRC a väčšina použitých riešení tak reflektuje potreby rallyového sveta. Tento rok síce ešte bude Toyota v majstrovstvách sveta bojovať s pôvodným typom Yaris, ale budúci rok sa po tratiach bude preháňať s autom, ktoré bude mať s týmto produkčným modelom prekvapivo veľa spoločného.

"Účasť vo WRC je najlepším testom našich schopností a získavame tak ohromujúcu spätnú väzbu," naznačila Jumi Ocuka, výkonná riaditeľka Gazoo Racing Company, ktorá má na starosti ako pretekárske špeciály, tak práve cestné perly Toyoty.

Všetko inak

Toyota na novom modeli Yaris GR zmenila oproti bežnému modelu snáď všetko, čo sa dalo. Na prvý pohľad zaujme trojdverová karoséria, ktorú bežný nový Yaris mať nemôže. Naopak pre Yaris GR to bude jediné vyhotovenie, praktickejšie päťdverové sa nechystá, tým nadviaže na starší Yaris GRMN. O zábavu tu ide predovšetkým, a tak má trojdverová karoséria vozidlu dodať čo najväčšiu tuhosť a tiež byť čo najľahšia.

Pre obe vlastnosti používajú okrem iného aj lepšie materiály: dvere, kapota a veko batožinového priestoru sú z hliníka, strecha je karbónová (z materiálov CFRP). Vo zvyšku vládne vysokopevnostná oceľ. Línia strechy bola oproti bežnému Yarisu brutálne znížená.

Luděk Vokáč, iDnes.cz

​Ak sa nová generácia chváli znížením výšky o 50 milimetrov na 1 470 milimetrov, diabolské prevedenie GR ide podľa technických dát na 1 460 milimetrov, ale línia strechy bola znížená až o 91 milimetrov - malý rozdiel vo výške je daný zrejme veľkými 18-palcovými kolesami a iným nastavením podvozku. Zníženie sa vnútri výrazne prejavuje, nad hlavou tu už nie je miesta nazvyš, ale 185 centimetrov vysoký vodič sa sem poskladá v pohode. Interiér pôsobí útulne a určite podporí športovú atmosféru.

Ale späť k technickým zmenám. Rozchod zadnej nápravy je výrazne väčší a celé auto je vďaka tomu o 55 milimetrov širšie ako bežný Yaris (hodnota 1 805 milimetrov). Naopak minimalistická dĺžka zostáva, konkrétne je to 3 995 milimetrov.

Zásadne prepracovaná bola predná časť vozidla s mohutnou obdĺžnikovou maskou, ktorá dodáva prevedeniu GR drsnejší výraz a podľa nás celkovo tvarom auta pristane ďaleko viac než štandardné prevedenie. Vzadu sú samozrejme spojlery a difúzor, chýbať nesmú rozšírené blatníky a ďalšie detaily. To auto jednoducho nenechá nikoho na pochybách, že je to malá splašená raketa.

Tri valce stačia

Ani potom pri tomto vzhľade nestihne nikto ohrnúť nos nad faktom, že pod kapotou pracujú len tri valce. Lenže opäť nie hocijaké: je tu úplne nová "jednašestka", ktorá je základom pre budúci vývoj vo WRC. Je to asi najsilnejší trojvalec, aký sa kedy objavil v sériovom vozidle. Že tu ale opäť o nejaké predbiehanie sa nešlo, dokazuje výkon 261 koní. Nie 260, nie 270, žiadne okrúhle číslo. Koní je jednoducho 261, kilowattov 192 - konštruktérom to tak vyšlo, tak čo. Jumi Ocuka pritom priznáva, že v Japonsku bude mať auto ešte o trochu síl navyše, tam totiž nemusí mať filter pevných častíc a to výkon posunie až na 267 koní (196 kW).

Trojvalec má samozrejme preplňovanie, priame a nepriame vstrekovanie paliva, štyri ventily na valec s časovaním VVTi a dáva kompresný pomer 10,5: 1. To značí, že tu išlo aj o efektivitu, mnohé športové motory majú aj nižší kompresný pomer, vďaka čomu môžu ešte posunúť výkonovú špičku. Aj krútiaci moment vzbudí úžas: 360 Nm z trojvalca je naozaj veľa.

Toyota

​Tým zo seba však dramatická technika pod karosériou nevydala všetko. Yaris GR má totiž pohon všetkých kolies nazvaný GR-Four. Medzinápravová spojka vie distribuovať silu medzi prednou a zadnou časťou takmer ľubovoľne, štandardne budú dostupné štyri možnosti s prednastavenou váhou: Normal s rozdelením 60:40 v prospech predku, Sport s 30:70 pre hravosť a Track s rozdelením 50:50 pre čo najväčšiu precíznosť .

K tomu príplatkový Circuit-Pack prinesie aj samosvorné diferenciály Torsen na každej z náprav a ľahšie kované 18-palcové kolesá (v pneumatikách Michelin Pilot Sport 4S namiesto Dunlop SP Sport MAXX 050). Mimochodom, zadná náprava je preto úplne iná ako u štandardného Yarisu: je tu lichobežník a aj predná náprava MacPherson sa dočkala značných úprav.

Že bude dynamika tohto celého balíka parádna, o tom niet pochýb. Toyota sľubuje hmotnosť 1 280 kilogramov bez vodiča a v praxi zrýchlenie z nuly na stovku za menej ako 5,5 sekundy. Maximálna rýchlosť bude (múdro) obmedzená na 230 kilometrov za hodinu. Samozrejmosťou je manuálna šesťstupňová prevodovka.

​Tí, kto sa už zviezli s prototypom Yarisu GR, spievajú len samú chválu na ovládateľnosť a zároveň i poddajnosť podvozku. Že pôjde o drahé náčinie, o tom niet pochýb. Lenže na pomery tak ostrých a dynamických áut by mal byť Yaris GR vlastne lacný.

Keď sa operovalo s čiastkou 40-tisíc eur, zástupcovia Toyoty síce konkrétni byť nechceli, ale vraj to má byť výrazne menej. Nuž, v čase, keď 35-tisíc eur stojí takmer akýkoľvek naozaj ostrý hatchback, ktorý pritom nie je tak detailne doladený pre športové využitie, to bude nesmierne zaujímavá ponuka.

A štyri tiež

Okrem Yarisu GR, ktorý v reále skutočne pôsobí ako špeciál na rallye, je potom nové prevedenie modelu Supra s dvojlitrovým štvorvalcom takou druhoradou novinkou. Ale aj toto auto určite zaujme. Jednak je dôkazom toho, že Supra vzbudila záujem, a tak príde aj ďalšia verzia, ktorá zacieli na trochu iných zákazníkov.

Na prvý pohľad sa slabšie prevedenie od Supry so šesťvalcom nijako nelíšia, hoci automobilka predaj tejto varianty zo začiatku podporí špeciálnou edíciou Fuji Speedway Limited Edition, ktoré vznikne pre Európu iba v počte 200 kusov. Táto verzia má exkluzívnu bielu metalízu s červenými krytmi zrkadiel a matné čierne 19-palcové zliatinové kolesá.

Luděk Vokáč, iDnes.cz

​Samotný názov limitovanej edície potom naznačuje, čo si Toyota od dvojlitrovej verzie svojho športiaku sľubuje: lepšia ovládateľnosť a teda precíznejšie správanie na pretekárskych tratiach. Bude to podobný prípad ako u Fordu s jeho Mustangom: osemvalec je charakternější a silnejší, ale štvorvalec sa chová na kľukatých tratiach oveľa lepšie.

Oproti verzii so šesťvalcom sa podarilo štvorvalcovému prevedeniu Supreme usporiť rovných sto kilogramov a to už je poznať. Vďaka tomu je teraz rozloženie hmotnosti presne 50:50, čo práve prispieva ku skvelej ovládateľnosti. Dvojliter, rovnako ako ostatná mechanika Supreme, pochádza od BMW, má TwinScroll preplňovanie a výkon 258 koní (190 kW). Krútiaci moment je solídnych 400 Nm a zrýchlenie na stovku trvá slabšiemu typu Supra 5,2 sekundy.

Je to teda v šprinte stále druhá najrýchlejšia Toyota, aj keď je otázkou, kam sa nakoniec dostane Yaris GR. V praxi potom kombinácia poklesu výkonu o 82 koní a zníženie hmotnosti o 100 kilogramov prináša zhoršenie akcelerácie o prijateľných 0,9 sekundy. Maximálka 250 kilometrov za hodinu zostáva, oveľa príjemnejšia by potom však mala byť cena. Kým bežná nová Supra stojí približne 70-tisíc, tu by mohlo dôjsť k až tretinovému prepadu. A to môže byť veľmi zaujímavé.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 05 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 04:04