Automobilové preteky sú obľúbený divácky špor a radíme sem rôzne kategórie či druhy. Neodmysliteľnou súčasťou je aj rely, ktorá sa vyznačuje vysokou rýchlosťou, často nespevnenými povrchmi a revúcimi výkonnými motormi.
Postupom rokov sa však aj toto odvetvie mení a s príchodom nových-prísnejších noriem nastupuje aj nový druh pretekov.
Po vzore elektrickej F1 sa už budúci rok odštartuje prvý ročník elektrickej rely pod názvom ADAC Opel e-Rally Cup. Tú organizuje, už podľa názvu, automobilka Opel v spolupráci s organizáciou ADAC. Značka pre tieto preteky dokonca ohlásila prípravu špeciálneho modelu Corsa-e.
Opel prišiel s prvotnou informáciou o príprave vozidla na elektrickú rely ešte v lete tohto roka, avšak aktuálne už naplno beží vývoj a rovnako ukázal rely model Corsa-e v akcii vo svojom novom videu. Dva prototypy akumulátorových elektrických vozidiel sa teraz podrobujú skúškam v testovacom stredisku Dudenhofen.
„Máme dva ciele. Obidve vozidlá musia najazdiť čo najviac kilometrov, aby sme čo najskôr zhromaždili čo najväčšie množstvo údajov,“ uviedol Jörg Schrott, riaditeľ divízie Opel Motorsport. Vývoj je pomerne náročný, nakoľko s výrobou podobného elektro-rely auta nemá skúsenosti tento, ani žiadny iný výrobca.
„Neexistujú žiadne skúsenosti s elektromobilom pre rely, ktoré by sme mohli využiť, a tak sme sa spočiatku museli spoliehať na výpočty a simulácie. Tieto údaje postupne nahrádzame reálnymi údajmi. Ďalej sa sústredíme na reguláciu záťaže a teploty akumulátora, ako aj ladeniu softvéru. S potešením môžem oznámiť, že vývoj prebieha podľa plánu a nie sme v sklze,“ dopĺňa Schrott.
Konštruktéri v divízii Opel Motorsport sa v druhej fáze vývoja zamerajú na rýchlosť elektromobilu, ktorý využíva elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní).
„Musíme mať istotu, že výkonové parametre súťažného vozidla budú konštantné za všetkých podmienok. Iba tak bude možné zaručiť zrovnateľné podmienky pre všetkých účastníkov značkového šampionátu,“ uvádza Schrott. Rovnako riaditeľ divízie Opel Motorsport informoval o tom, že Corsa-e Rally by mala zodpovedať alebo dokonca prekračovať vysoké štandardy svojho predchodcu so zážihovým motorom pre Opel ADAM Cup.
I napriek tomu, že výkon je takmer rovnaký, krútiaci moment na úrovni 260 Nm je oveľa vyšší ako v prípade vozidla pre ADAM Cup. Vďaka akumulátoru umiestnenému pod podlahou má potom novinka nízke ťažisko a rozloženie hmotnosti je taktiež veľmi dobré, čo je pre dynamické súťažné vozidlo mimoriadne dôležité.
„Teraz musíme nájsť optimálne naladenie podvozku, pretože už v januári budeme testovať na reálnych rýchlostných skúškach,“ uzatvára Schrott. Hneď po dokončení vývoja modelu Corsa-e Rally sa vyrobí referenčné vozidlo, ktoré bude slúžiť ako vzor pre závodné vozidlá zákazníckych tímov.
Očakáva sa, že pre sezónu 2020 a 2021 sa vyrobí okolo 20 exemplárov, a v lete si zákazníci prevezmú až 15 z nich – včas pred prvým testovacím podujatím konajúcim sa v júli. Prihlášky do ADAC Opel e-Rally Cup 2020/2021 možno podávať od 15. decembra 2019.
Corsa-e Rally využíva rovnaký akumulátor ako sériové vozidlo. Kapacita 50 kWh zaisťuje dojazd 337 kilometrov podľa nového testovacieho cyklu WLTP. Aby bolo možné optimalizovať dojazd pre rely, akumulátor má tri režimy - v „závodnom režime“ potom garantuje maximálny výkon a dynamiku vozidla v rýchlostných sekciách.
Elektromobily majú mimoriadne vysoký krútiaci moment, takže v „dažďovom režime“ je priebeh krútiaceho momentu prispôsobený klzkým povrchom. Medzi etapami a pri jazde do servisu tímy využijú energeticky úsporný „eko režim“ pre šetrenie dôležitej elektrickej energie.