Španielske zastúpenie automobilky Hyundai usporiadalo šialený pokus, ako dokázať, že ich vodíkový model Nexo je skutočne ekologický a dokonca zdraviu "prospešný".
Do vzduchotesnej kapsule totiž uzavreli športovkyňu a jediné, čo mohla pri simulovanom behu dýchať, boli výfukové „plyny“ vozidla Hyundai Nexo využívajúceho na pohon elektrickú energiu produkovanú reakciou vodíka.
Pri pokuse bol pochopiteľne k dispozícii aj lekársky tím, ktorý celú akciu odborne kontroloval. Podľa automobilky jej však nič nehrozilo. Značka Hyundai patrí medzi výrobcov s najširším modelovým portfóliom na alternatívne palivá.
Okrem tradičných áut so spaľovacími motormi produkuje tiež bežné hybridy, plug-in hybridy do zásuvky, elektromobily a autá na vodíkový pohon. A práve tie sa rozhodla spropagovať týmto veľmi nevšedným spôsobom.
Zavrime ju tam
Španielske zastúpenie automobilky, ktoré sa pod celý pokus oficiálne podpísalo, povolalo miestnu plavkyňu a olympijskú víťazku Mireia Belmonte. Následne ju s jej súhlasom zavreli do vzduchotesnej gule či lepšie povedané kapsule.
Mireia pri pokuse bežala na bežiacom páse, pričom vdychovala „emisie“ vodíkového modelu Nexo. Aby sa nič nestalo, celý pokus sledovali spomenutí lekári a dbali tiež na to, aby skutočne nedošlo k poškodeniu zdravia špičkovej plavkyne. Tá je zároveň miestnou ambasádorkou značky Hyundai.
Ako to celé dopadlo môžete sledovať na oficiálnom videu nižšie:
Čistí vzduch
Odborníci automobilky mali všetko pod kontrolou. Podľa ich vyjadrení Nexo vzduch neznečistuje, ale dokonca čistí - okrem čistej vodnej pary vznikajúcej pri výrobe elektrickej energie z vodíka v nádržiach auta nasávaný vzduch aj filtruje.
Jeho filtračný systém je údajne schopný zachytiť až 99,9 percent prachu obsiahnutého v nasávanom vzduchu, čím sa jeho kvalita podstatne zvyšuje.
Na pohon auta slúži elektromotor s maximálnym výkonom 120 kW (163 koní) a krútiacim momentom dosahuje hodnotu 395 Nm, ktorý dokáže 1 950 kilogramov vážiace auto rozbehnúť až na 178 kilometrov za hodinu. Disciplínu v zrýchlení z nuly na stovku zvláda za 9,5 sekundy.
Elektrickú energiu si vyrába zo 6,33 kilogramov vodíka (156,6 litrov) uloženého v troch tlakových nádržiach pod tlakom 700 barov. Hyundai pri modeli Nexo uvádza kombinovanú spotrebu kilogram vodíka na sto kilometrov, čo znamená normalizovaný dojazd 633 kilometrov.
Problémom, najmä v našich končinách, je chýbajúca infraštruktúra týchto čerpacích staníc a tiež nutnosť zabezpečenia distribúcie samotného vodíka.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.