Nemecká prémiová automobilka BMW má s automobilmi na vodík už dlhoročné skúsenosti. Nie je to tak, že si nedávno povedali „poďme spraviť auto na vodík“ a zrazu tu bolo niečo ako BMW i Hydrogen NEXT, pravdou je opak.
Už pri luxusnom BMW 7 generácie E38 v 90. rokoch sme mohli vidieť koncept s označením 750hL, ktorý poháňal práve spomínaný vodík. Ďalšia generácia s označením E66 v predĺženej verzii mala názov Hydrogen 7 a tiež tu ako palivo do spaľovacieho motora slúžil vodík. Teda úplne iný systém, ako používali iní výrobcovia, kde vodík vytváral elektrinu pre pohon samotného elektromotora.
Novinka, ktorá sa ukázala pri príležitosti IAA autosalónu vo Frankfurte a nesie názov BMW i Hydrogen NEXT, však už nemá používať spaľovací motor a preňho ako palivo vodík, ale vodík by mal v palivových článkoch priamo generovať elektrinu. BMW svoj prototyp predstavilo na báze modelu X5 aktuálnej generácie G05, jeho sériové nasadenie je však stále pomerne ďaleko.
Problémom je totiž najskôr slabá infraštruktúra a tiež problémy s vodíkom, ktorý je vysoko nebezpečný pre svoje okolie pri styku s kyslíkom. Ak sa tieto prvky do budúcnosti nezlepšia a nevyriešia, vodík ako alternatívny pohon nebude rozšírený. No späť k i Hydrogen NEXT. BMW by totiž chcelo vytvoriť malú sériu pojazdných áut na tento pohon a to už okolo roku 2022. Do sériovej výroby by chceli tento typ pohonu ponúknuť zhruba v roku 2025.
Na prednej časti pribudli modré linky BMW i Blue na kapote i na otvoroch pre nasávanie vzduchu. Tvar a farba liniek dynamicky plynie po prednej časti a po blatníkoch karosérie lakovanej bielou farbou Mineral White.
Že vozidlo pochádza z divízie BMW i sa prejavilo aj na detailoch diskov kolies a na prvkoch zadného difúzora v modrej farbe BMW i Blue. Jednoliaty vzhľad bez otvorov na koncovky výfukového potrubia potom prezrádza, že pohon vozidla nevytvára lokálne emisie.
Ani to však neznamená, že by BMW zanevrelo na výrobu čistých elektromobilov alebo plug-in hybridov. Veď nedávno doplnil portfólio model BMW X5 s hybridnou technikou. Jednoducho len chcú ponúknuť čo najširšiu ponuku na trhu, z ktorej si vyberie skutočne každý zákazník. Nie všetci chcú totiž taký alebo onaký pohon a nútiť niekomu niečo, čo nechce a nepotrebuje, je skôr či neskôr cesta do záhuby.
Elektrické vozidlá s vodíkovými palivovými článkami (FCEV) poskytujú podľa značky neobmedzenú bezemisnú mobilitu s podobnými užívateľskými vlastnosťami ako majú bežné vozidlá: tankovanie trvajúce menej ako štyri minúty, dlhý dojazd, žiadne kompromisy v komforte, možnosť ťahať prívesy a veľmi nízku závislosť od poveternostných podmienok.
To znamená, že ponúkajú zákazníkom rovnako dlhý dojazd v lete ako aj v zime. Na to však treba vytvoriť dostatočnú vodíkovú infraštruktúru. Vo väčšine krajín je takáto podporná infraštruktúra ešte v raných fázach vývoja.
Bližšie informácie o novom vodíkovom pohone od BMW bohužiaľ nemáme, to si nechali v automobilke zatiaľ pre seba. BMW i Hydrogen NEXT bude zatiaľ slúžiť ako pojazdné laboratórium, z ktorého budú konštruktéri zbierať údaje potrebné pre sériovú prevádzku a ďalší vývoj.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.