Pripadá vám tento svet nebezpečný, alebo patríte k ľuďom, ktorí sa boja a nič nenechajú na náhodu? Možno ste ani netušili, že už vyše 35 rokov ponúka BMW v rámci svojej divízie Security Vehicles aj trošku iné modely - obrnené.
Do tohto portfólia sa teraz pridáva aj ďalší automobil a čo je vhodnejšie na úpravu, ako mohutné SUV? Výrobca sa teda zameral na najnovšiu generáciu svojho obľúbeného modelu BMW X5, ktoré po radikálnych bezpečnostných úpravách poskytne pocit prvotriednej ochrany. Podľa názvu dáva najavo, že pôjde o triedu obrnenia VR6 - čiže sa X5 môže označiť za akýsi civilný tank.
Nič nenechajú na náhodu
Vďaka špičkovému pancierovaniu je známe SUV odolné pred projektilmi zo samopalu AK-47 (7,62 × 39 milimetrov), poradí si aj s výbuchom 200 gramov trhaviny C4 či 15 kilogramov TNT vo vzdialenosti štyroch metrov, no posádke ponúkne bezpečnosť aj vďaka pancierovanej streche (bomby totiž občas nesú drony).
Samozrejme, úpravami prešli časti karosérie - dvere, rámy okien, strecha, stĺpiky karosérie a dvere batožinového priestoru - ktoré sú vyrobené z odolných materiálov a bočné okná disponujú hrúbkou až tri centimetre.
V podstate, ich masívnosť je pekne vidieť už pri prvom pohľade na vozidlo. Ochranné sklo je dokonca aj medzi zadnými cestujúcimi a batožinovým priestorom. Praktickosť modelu však nijak zvlášť neutrpela a ak nebudete práve súčasťou prestrelky, pokojne si do kufra naložíte aj poriadne veľký nákup.
Pancierovaná podlaha ponúka ochranu pred ručnými granátmi typu DM51. Voliteľne je k dispozícii aj zosilnené vystuženie spodku karosérie pozostávajúce z vláknitých kompozitných materiálov, ktoré tiež odolávajú útoku ručnými granátmi typu HG85.
Pokiaľ ide o exteriér, ten bol doplnený aj o ďalšie špecifické prvky ako napríklad o voliteľný kompletne čierny vzhľad, modré výstražné LED majáky v prednej maske, na zadnom okne a na streche či možnosť pripevniť na predný blatník držiak s vlajkou.
Takto upravený model BMW X5 ponúka v kabíne miesto len pre štyroch cestujúcich (vrátane vodiča) a vo výbave nechýba ani BMW Live Cockpit Professional systém či BMW Connected a BMW ConnectedDrive služby v špeciálnej verzii.
Pozornému oku určite neušla ani prítomnosť stredového "riadiaceho panelu", ktorý má na starosti ovládanie väčšiny dôležitých prvkov ochrany.
Remote 3D View je potom schopný obraz z kamier na aute premietať priamo do smartfónu vodiča či iného oprávneného človeka, čím sa dokáže jednoducho presvedčiť o bezpečnosti, ešte pred samotných príchodom ku autu a nastúpením. Chýbať nebudú ani kvalitné materiály či punc luxusu, ako to už pri tomto modeli od BMW poznáme.
Špičkový výkon
Všetky prvky ochrany znamenajú tiež prídavnú záťaž pre auto a to nehovoriac o samotnom pancierovaní karosérie (celkovú hmotnosť nezverejnili). Pod kapotou teda musí pracovať dostatočne silný agregát na to, aby sa z BMW X5 s prívlastkom Protection VR6 nestal len pomalý slimák.
Testovanie odolnosti modelu (certifikácia)
Na starosti má teda dynamiku 4,4-litrový osemvalec ( známy z motorizácie M50i), ktorý poskytne maximálny výkon 390 kW (530 koní) a krútiaci moment až 750 Nm. Mamutie SUV akceleruje z nuly na stovku za 5,9 sekundy, čo je vskutku pôsobivé. Maximálna rýchlosť je pritom elektronicky stanovená na 210 kilometrov za hodinu.
Cena za model, pochopiteľne, zverejnená automobilkou nebola. V takýchto prípadoch ide totiž o individuálnu záležitosť a záleží v podstate len na tom, čo všetko si zákazník bude vo svojom aute priať mať. Ľudové auto to však určite nebude, už základné prevedenie klasického BMW X5 stojí od zhruba 67-tisíc eur.