Čím je pre Nemcov Volkswagen Chrobák (Beetle) a pre Talianov legendárny Fiat "päťstovka", tým je pre britských motoristov Mini. Malé auto s veľkou charizmou sa verejnosti predstavilo pred 60 rokmi, 26. augusta 1959.
Počas nasledujúcich 41 rokov, keď bolo vo výrobe, sa stalo symbolom Británie podobne ako napríklad londýnske dvojposchodové autobusy a červené telefónne búdky. Slávu tomuto modelu nepochybne priniesol aj kultový Mr. Bean vo svojich vtipných scénkach.
Britská legenda sa vyrábala dokonca aj ako skutočne kompaktný pickup
Impulzom pre vznik úsporného mini vozidla sa stala vysoká cena benzínu spôsobená Suezskou krízou v roku 1956. Kompaktné vozidlo navrhol Alec Issigonis, ktorý mu dal do vienka modernú koncepciu s motorom uloženým vpredu naprieč a pohon prednej nápravy.
Kolesá boli umiestnené až do rohov karosérie a tak zaisťovali cestujúcim dostatok miesta, pričom vozidlu potom udeľovali prekvapivo dobré jazdné vlastnosti.
Vozidlo začala vyrábať spoločnosť British Motor Corporation pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. V roku 1969 sa potom veľmi úspešné Mini stalo samostatnou značkou a v súčasnosti patrí pod BMW. Okrem dvojdverového sedanu sa automobil vyrábal aj ako kombi, dodávka či dokonca mini pickup.
Cenovo dostupné, úsporné a prekvapivo priestranné vozidlo, hoci s dĺžkou len niečo málo cez tri metre a šírkou ani nie meter a pol, sa stal prakticky okamžite bestsellerom, ktorého sa medzi rokmi 1962 až 1977 predávalo cez 200-tisíc kusov ročne.
Parkovanie či samotná manipulácia s automobilom v úzkych uličkách a na parkoviskách bola viac než jednoduchá. Dnes patria tieto kúsky z histórie k vyhľadávaným modelom pre motoristických zberateľov.
Hranicu milióna predaných exemplárov Mini prekonalo v roku 1965, a keď bola produkcia priebežne modernizovaného vozidla po viac ako štyroch desaťročiach ukončená, mohol si výrobca na svoje konto pripísať 5,5 milióna predaných kusov.