VW v roku 1998 kúpil Bugatti a Francúzka v nemeckom područí dlho nespala, takmer vôbec. Hneď predstavili niekoľko štúdií, medzi nimi aj supercar 18/3 Chiron, ktorý môžeme považovať za úplný zárodok Veyronu s motorom W18, kde každá banka mala mať 6 valcov. Neskôr prišiel Jozef Kabaň so štúdiou, ktorú dnes poznáme ako Veyron, vtedy je označovali ako EB 18/4. Veyron však neostal pri 18-valcovom motore, inžinieri uprednostnili 8,0 l 16-valec s usporiadaním W (tentokrát 4 banky o 4 valce) a štvoricou turbodúchadiel. Veyron nebol výnimočný len motorom s výkonom 1001 k, s ktorým ako prvé produkčné auto prekonal magickú hranicu 400 km/h, ale aj množstvom technológií, ktoré museli špeciálne pre neho vyvinúť. Napríklad 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku ovládanú počítačom, permanentný pohon všetkých kolies, ktorý využíval systém Haldex na distribúciu sily, alebo špeciálne pneumatiky Michelin PAX. Unikátny supercar niesol meno Pierra Veyrona, inžiniera, testovacieho jazda a zároveň pretekára Bugatti, ktorý v roku 1939 vyhral 24-hodinvku v Le Mans.topspeed
StoryEditor

Najdrahšie autá sveta bude navrhovať úspešný Slovák. Tieto modely nesú jeho rukopis

01.04.2019, 14:02
Najnovší prestup slovenského dizajnéra Jozefa Kabaňa mnohých šokoval. Na prvé produkty "z jeho rúk" si však ešte niekoľko rokov počkáme.

Koncom minulého týždňa svet obletela správa, že úspešný slovenský dizajnér Jozef Kabaň bude navrhovať modely pre luxusnú britskú značku Rolls-Royce. Nečakaný prestup šokoval verejnosť, avšak Kabaň aj po prestupe stále zostáva v koncerne BMW, kam prestúpil v roku 2017.

Jeho kariéra sa však začala dávno predtým. Po strednej Škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici pokračoval od roku 1991 štúdiom produktového a priemyselného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v hlavnom meste.

​Pritom sa už ako študent zúčastnil dizajnérskej súťaže pre mladoboleslavskú značku Škoda Auto, v ktorej získal 2. miesto a okrem toho tiež možnosť pracovať pre nemeckého giganta menom Volkswagen. Jeho pozícia bola najskôr ako praktikant a neskôr sa vypracoval na dizajnéra exteriéru automobilov.

Automobilka Volkswagen sa ho rozhodla finančne podporovať v ďalšom štúdiu na prestížnej londýnskej Royal College of Art v odbore „dizajn vozidiel“. Stal sa tak dokonca prvým Slovákom, ktorý túto školu úspešne absolvoval.

V roku 1999 sa dostal do tímu dizajnu luxusného superšportu Bugatti Veyron vedeného šéfdizajnérom Volkswagenu Hartmutom Warkussom, v ktorom bol zodpovedný za návrh exteriéru. V roku 2003 odišiel Warkuss do dôchodku a tak bol Kabaň prezentovaný ako dizajnér Veyronu, napriek tomu, že vtedy už od Volkswagenu prešiel k Audi, ktorá je súčasťou koncernu.

Tu sa za tri roky vypracoval na vedúceho Centra pre dizajn exteriéru. Od februára 2008 zastával funkciu vedúceho oddelenia designu českej značky Škoda. V roku 2014 predstavil štúdiu s označením Škoda Vision C, z ktorej vychádzajú súčasné modely tretej generácie Octavia, Fabia a Superb.

Podieľal sa však aj na prvých SUV modeloch ako Kodiaq či facelifte obľúbenej Octavie. Tu si zmiešané ohlasy získali najmä delené predné svetlomety.

​Začiatkom roku 2017 odišiel Jozef Kabaň do automobilky BMW group kde sa podieľal na vývoji všetkých nových BMW okrem elektrických (BMW i) a športových (BMW M), za ktoré bol zodpovedný Domagoj Dukec.

Posledná doterajšia zmena je dnes, nakoľko práve o 1. apríla 2019 prestupuje zo značky BMW k superluxusnej tradičnej značke Rolls-Royce. Už teraz sa tešíme na jeho prvé modely - tie by sa na verejnosť mali však dostať až za niekoľko rokov (vývoj automobilu trvá zvyčajne zhruba štyri roky).

Miesto slovenského dizajnéra nahradí Domagoj Dukec, ktorý bol hlavným dizajnérom pre modely BMW i a BMW M. Šéf dizajnérom celej nemeckej skupiny BMW však naďalej zostáva Adrian van Hooydonk. 

01 - Modified: 2024-11-05 10:17:45 - Feat.: - Title: Kvíz, ktorý vyškolí nejedného motoristu. Ak ho nezvládnete, radšej odovzdajte vodičák 02 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 03 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 04 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 05 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 13:34