Svet dnešných áut už taký je. Výrobcovia sa musí púšťať do nových disciplín a ponúkať publiku komplexné riešenie mobility, píše iDNES.cz. Doprava od dverí domu k sústruhu, pokladni alebo pracovnému stolu totiž nepredstavuje len jazdu autom, ale aj dopravu ďalšími prostriedkami.
Giuda Haak, vedúci manažmentu produktu spoločnosti, vysvetľuje, že Klement má byť moderný, dynamický, ľahko ovládateľný dopravný prostriedok, ktorým chce Škoda osloviť cieľovú skupinu mladých a aktívnych ľudí, ktorí berú ohľad na životné prostredie.
"Koncept skvele ladí s našimi zákazníkmi a našou stratégiou-mobilitou. Skúšame preto, ako by mohol doplniť naše portfólio," opisuje Haak.
"Zdieľané dopravné prostriedky ako Klement budú v husto zaľudnených mestách uľahčovať napríklad denné dochádzanie do práce a stanú sa nenahraditeľnými. Jednostopový koncept bol vyvinutý pre mladých, ktorí hľadajú udržateľnú alternatívu k autu a očakávajú viac ako klasický bicykel, niečo, čo bude rýchlejšie, pohodlnejšie, zábavnejšie a jednoducho ovládateľné."
Záznam z oficiálnej konferencie na ženevskom autosalóne 5. marca 2019 si môžete pozrieť nižšie - (6:27) príchod šéfa Škody na koncepte Klement:
Škoda tak svojho dvojkolesového Klementa pomenovaného po jednom zo svojich dvoch zakladateľov prezentuje ako "zhmotnenie predstavy o budúcnosti individuálne mikromobility". Takých elektrobicyklov už za posledné roky predstavili automobilky hneď niekoľko. Škoda však odkazuje, že Václav Klement s Laurinom pred 124 rokmi s výrobou bicyklov svoju firmu rozbiehali.
Elektrický jednostopový koncept Škody má mať puristický dizajn, modernú techniku a jednoduché ovládanie; je úplne online. Má čistý futuristický hliníkový rám bez páčok, káblov alebo bowdenov. Namiesto pedálov sú tu potom len stúpačky.
Zrýchľovanie a brzdenie rieši koncept ako pri populárnych hoverboardoch. Prenesením váhy na prednú časť stúpačky začne koncept Klement s motorom v náboji kolesa akcelerovať. Ak sa prenesie váha nôh dozadu, koncept aktivuje hydraulickú kotúčovú brzdu s ABS vpredu a motorovú brzdu v zadnom kolese.
Motor v náboji zadného kolesa poskytuje výkon 4 kW a umožňuje konceptu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 45 kilometrov za hodinu. Dve 52 článkové lítium-iónové batérie majú celkovú kapacitu 1 250 Wh a ponúkajú dojazd 62 kilometrov. Batérie možno jednoducho vybrať a nabiť zo zásuvky, dobíjajú sa tiež rekuperáciou počas brzdenia. Hmotnosť kolesa má byť okolo 25 kilogramov.
Integrované LED osvetlenie ponúka predné a zadné svetlo, brzdové svetlo, v stúpačkách integrované LED smerové svetlá a svetlá pre denné svietenie. Na rámovom nosníku kúsok za riadidlami je umiestnený držiak na smartfón s indukčným nabíjaním.
"Chytrý telefón je kľúčom k mnohým funkciám a umožňuje pripojenie k celej škále online produktov: napríklad k tiesňovému volaniu alebo vzdialenej diagnostike a údržbe konceptu. Vďaka zónovému monitorovaniu umožňuje koncept tiež nastavenie obmedzenia oblasti pohybu," opisuje hovorca značky Hermann Prax.
"Pre nasadenie do prevádzky môže v budúcnosti pribudnúť mnoho ďalších vylepšení ako asistenčné systémy, služby na požiadanie alebo špeciálne pneumatiky, vyrobené z tlmiacej peny používané na výrobu bežeckých topánok, zaručujúce tichú a bezstarostnú jazdu bez defektu," uzatvára Prax.