StoryEditor

Škoda odhalila svoje vôbec najmenšie SUV. Je však až nečakane veľké

Veľkým prevratom je dizajn. Najvýraznejšie na škodováckej novinke je stvárnenie "ňufáku".

Všetko je inak. Kto si myslel, že najmenšie SUV Škody bude malinké auto, taká štýlovejšia Fabia, dočká sa obrovského prekvapenia. Najnovšia škodovka je totiž nielen krásna, ale aj nečakane veľká.

V niektorých parametroch interiéru sa dokonca vyrovná Octavii a rázvorom pokorí aj Škodu Karoq, ktorá patrí v hierarchii SUV modelov značky vyššie, píše iDNES.cz.

Takže vlastne nie je náhoda, že sa Kamiq v podstate predstavuje spoločne s ďalšou tohtoročnou novinkou značky, hatchbackom Scala. Oni sú totiž vlastne dvojvaječné dvojčatá. Stoja na rovnakej mechanike, majú rovnaké motory a v kabíne napríklad aj prístrojovú dosku so sedačkami.

​Kamiq je tak viac, než by kto čakal, v podstate Scala s o niečo menším kufrom, vyššou svetlou výškou (podvozok je o 37 milimetrov vyššie ako v prípade Scaly), väčšími kolesami (16 a 18-palcové ráfiky, priemer kolesa je vždy 665 milimetrov) a odviazanejším dizajnom.

Jaroslav Krejča, ktorý mal vývoj áut na starosti, hovorí, že obe vznikali súčasne, pracovali na nich však nezávisle na sebe dva tímy. Mechanika sa rovnako ako dizajn alebo aerodynamika musela ladiť zvlášť. Opustite predstavu, že karosériu Scaly len posadili na vyššie pružiny a tlmiče, kinematika náprav je úplne iná a musí sa všetko ladiť od začiatku.

Najväčšie dvojčatá

Kamiq aj Scala sú mimochodom najväčšie autá postavené na tomto mechanickom základe, platforma MQB vo variante A0 je určená pre malé modely koncernu Volkswagen (využíva ju napríklad Seat Ibiza, nové Audi A1 a budúca Fabia).

To znamená, že Kamiq bude k dispozícii výhradne s pohonom predných kolies. A aspoň spočiatku len s konvenčným pohonom so spaľovacím motorom, o hybridnom alebo elektrickom prevedení zatiaľ pre Kamiq v Mladej Boleslavi neuvažujú.

S veľkorysým rázvorom 2 651 milimetrov sa otvára nečakaný priestor vnútri: keď nastavíte v aktuálnej Octavii a Kamiqu predné sedadlo rovnako, nameriate pred zadným sedákom na milimeter rovnaký priestor pre nohy. Kabína je do šírky rovnaká so Scalou a je aj o kúsok vyššia.

Za chrbtom je potom pre cestujúcich vzadu 400-litrový kufor. Príjemná je jeho nízka nakladacia hrana a veľké veko (môže dostať elektrické ovládanie). Za príplatok bude tiež sklopné operadlo sedadla spolujazdca, vďaka čomu je možné odviezť i predmety s dĺžkou až 2 447 milimetrov.

Škoda

​Pri osobnom stretnutí je Kamiq až priam "neesúvečkovatý", auto na veľkých kolesách (priemer kolies je rovnaký ako pri Octavii Scout) a zvýšenom podvozku je nečakane nízke s nízkou kapotou. Proporcie sa podarili, pôsobí skôr ako štýlovejší hatchback s "terénnou" siluetou.

Nastupovanie je SUV-čkovo ľahké: sedí sa vyššie, ale nie vysoko, tak akurát. Predné sedadlá budú aj v športovom prevedení s opierkou hlavy spojenou s operadlom. Vzadu je veľa miesta do všetkých smerov, sedák je však celkom nízko, takže nepodoprie stehná dospelého, to je dnes v tejto kategórii klasika.

Nová doba

Veľkým prevratom je však dizajn. Oliver Stefani, ktorý pred rokom a pol prevzal šéfdizajnérsku ceruzku od Slováka Jozefa Kabaňa, prezrádza, že Kamiq je prvý projekt Škody, do ktorého zasiahol.

Pred nábehom výroby je to veľmi krátka doba na zásadné zmeny, jemné tvarovanie plastových dielov, grafika svetiel a detaily sa však za tú dobu ešte upravovať (nie významne meniť) dajú. Zo Stefaniho hlavy je podľa všetkého potrebný veľký nápis Škoda, ktorý po Kamiqu a Scale dostanú na veko kufra postupne všetky nové škodovky.

Najvýraznejšie na škodováckej novinke je stvárnenie "ňufáku". Veľkú kapotu pretiahnutú do bokov už majú aj ďalšie škodovky, Kamiq má však úplne poprehadzovanú grafiku predku: svetlá pre denné svietenie a smerovky v jednom sú úplne hore a dávajú autu ostrý pohľad. Hlavné svetlomety (môžu byť full-LED) sú až pod nimi.

Mohutnú masku chladiča ešte dopĺňa veľký doširoka pretiahnutý úsmev mriežky v nárazníku. Pri bočnom pohľade vynikne okrem skvele vyvážených proporcií tiež na pomery SUV nezvyčajne nízka linka pontónu karosérie, takže bočné okná sú celkom vysoké.

Škoda

​Práve to dáva autu hatchbackový, subtílny vzhľad. Všimnite si krátky zadný previs, tenký zadný stĺpik a kruhový výrez pre kolesá, dnes dostávajú SUV skôr hranaté, majú to tak aj Karoq s Kodiaqom. Zadok je veľmi členitý, najvýraznejšie sú potom bumerangy svetiel s prepracovanou grafikou.

Za príplatky dostane Kamiq vyhrievanie čelného skla, všetkých sedadiel a volantu, adaptívny tempomat, asistent sledovania mŕtveho uhla, internet na palube, online služby alebo tlmiče s tuhosťou meniteľnou v dvoch stupňoch.

Ako u modelov Kodiaq a Karoq pochádza meno novej škodovky z eskymáčtiny. "Slovo Kamiq znamená v jazyku Inuitov niečo, čo je úplne prirodzené a má svoj vlastný charakter," vysvetľuje Alain Favea, člen predstavenstva Škody. Taktiež to znamená jednoducho "topánka".

Crossover Kamiq bude tretím škodováckým SUV predávaným v Európe. Model Kamiq už ponúka od vlaňajška Škodovka aj v Číne, to je však mechanicky úplne iné auto, malé SUV stojí na jednoduchšej a staršej mechanike.

Premiéru bude mať Kamiq presne o týždeň 5. marca na autosalóne v Ženeve, rok po odhalení konceptu Vision X, z ktorého novinka vychádza. České ceny dostane nové SUV v máji, na trh dorazí prvý Kamiq zhruba v septembri.

01 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 02 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 03 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch 04 - Modified: 2024-11-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Toto sú najlacnejšie autá na slovenskom trhu. Na hranicu 10-tisíc eur rovno zabudnite 05 - Modified: 2024-11-15 11:51:25 - Feat.: - Title: HVO nafta môže zachrániť naftové motory. Dostupná je aj na Slovensku, pomôže na STK
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. november 2024 22:44