Sú štýlové, luxusné a teraz aj poriadne rýchle. Mníchovská automobilka BMW totiž predstavila vrcholné verzie dvojice svojich obľúbených športovo-úžitkových automobilov. Ide o modely BMW X3 a BMW X4 s prívlastkami M, čo značí, že pôjde o skutočne poriadne ostré náradie. Postaví sa proti Mercedesu-AMG GLC 63 či Jaguaru F-Pace SVR.
Špecifické M dizajnové prvky zlepšujú privádzanie chladiaceho vzduchu k motoru modelov a takisto aj vylepšia ich aerodynamiku. BMW X3 M Competition a BMW X4 M Competition, ktoré sa predstavili spolu s dvojicou základných M verzií, zvyšujú exkluzivitu exteriéru ďalšími akcentmi ako vysoko lesklým čiernym povrchom na BMW obličkách (maske chladiča), krytoch vonkajších spätných zrkadiel a na M mriežkach ako aj na zadnom krídle verzie Sports Activity Coupé.
Vyšperkované do detailov
Súčasťou štandardného vybavenia sú mohutné 21-palcové disky kolies z ľahkých zliatin v prevedení leštenej čiernej farby a nechýba ani špičkový výfukový systém M Sport so štvoricou koncoviek výfuku. Expresívnu auru interiéru okrem iného pozdvihujú sedadlá M Sport s rozšíreným koženým čalúnením Merino, špecifické lišty na prahoch dverí a označenie modelu na stredovej konzole.
Na požiadanie sa do modelov Competition dodáva špeciálne dvojfarebné kožené čalúnenie v kombinácii s alkantarou. Športovú a zároveň luxusnú atmosféru interiéru vytvára následne i kožené čalúnenie Vernasca, špecifický M kokpit, M kožou čalúnený volant či M volič automatickej osemstupňovej prevodovky M Steptronic.
Plus, obsah zobrazovaný na head-up displeji, si vodič môže upraviť podľa svojich potrieb cez ponuku iDrive. Vodič si taktiež môže prostredníctvom menu iDrive uložiť dva druhy personalizovaného celkového nastavenia vozidla z vyššie spomínaných parametrov a následne ich vyvolať jedným z dvoch M tlačidiel opsadených na volante.
Na požiadanie dodávaný balík prvkov exteriéru M Carbon (dostupný od apríla 2019) obsahuje doplnky z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami na predných otvoroch na vstup vzduchu, na lištách na prednom nárazníku, zadnom difúzore a na vonkajších krytoch spätných zrkadiel. Na modeloch BMW X4 M a BMW X4 M s prívlastkom Competition dopĺňa tieto prvky aj karbónový zadný spojler.
Súčasťou štandardnej výbavy modelov BMW X3 M, BMW X4 M a Competition sú LED svetlomety, kvalitný hi-fi audiosystém a prepojenie ConnectedDrive vrátane navigačného systému Professional. Zoznam prvkov dodávaných na želanie poskytuje ďalšie možnosti na individualizáciu vrátane špičkových asistenčných systémov a tiež digitálnych služieb BMW Connected či BMW ConnectedDrive.
Viac než dostatok výkonu
Pod kapotou sa usadil vôbec najvýkonnejší benzínový radový šesťvalec aký sa kedy nachádzal vo vozidlách BMW M. Novo vyvinutý vysokootáčkový agregát využíva technológiu M TwinPower Turbo, vďaka čomu dodáva z objemu troch litrov maximálny výkon až 353 kW (480 koní) a krútiaci moment dosahuje úroveň 600 Nm.
Verzia pohonnej jednotky s dvoma turbami vyvinutá špeciálne pre modely BMW X3 M Competition a BMW X4 M Competition dostala výkon, ktorý narástol ešte o ďalších 22 kW (30 koní) a vo finále tak siaha až na hranicu 375 kW (510 koní). Vysoko výkonný motor spolupracuje s osemstupňovou prevodovkou M Steptronic s funkciou Drivelogic.
Taktiež využíva systém pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorý sa predstavil v modeli BMW M5 (už sme s ním jazdili). Vďaka tomu sa výkon spoľahlivo dostane pri zošliapnutí plynového pedála na vozovku. Systém M xDrive preferuje tradične pohon zadných kolies a majiteľom modelov BMW X3 M a BMW X4 M ponúka aj dva jazdné režimy pohonu všetkých kolies.
Centrálne ovládaná spolupráca medzi pohonom všetkých kolies M xDrive a Aktívnym M Diferenciálom na zadnej náprave umožňuje rozdeľovanie výkonu motora medzi všetky štyri kolesá tak, aby sa zaručila optimálna trakcia, obratnosť a smerová stabilita. Oba modely, BMW X3 M aj BMW X4 M, zvládnu šprint z nuly na stovku za 4,2 sekundy, zatiaľ čo verzie Competition stiahnu čas na 4,1 sekundy.
Úplné vypnutie stabilizácie
Radosť z jazdy majú umocniť špecifické výstuže karosérie a premyslená technológia podvozka vyladená tak, aby zvládla preniesť na vozovku vysoký výkon motora. Tri úrovne nastavenia M elektronicky riadených tlmičov sa ovládajú tlačidlom a poskytujú výnimočný komfort pri každodennom jazdení, ale aj extrémne priamy kontakt s vozovkou a zaručujú minimálne pohyby volantu aj karosérie.
Na mieru upravená kinematika a elastokinematika s dvojitým lichobežníkovým zavesením prednej nápravy a viacprvkovým zavesením zadnej nápravy zaručuje precíznu pozíciu kolesa voči vozovke a stará sa taktiež o ideálnu smerovú stabilitu. Pri jazde na hrane pomáha podvozku aj M špecifické riadenie (vrátane posilňovača riadenia M Servotronic s variabilným prevodom) a výkonné M kompozitné brzdy.
Rovnako ako tlmiče či systém M xDrive, stlačením ovládača možno meniť i prejavy motora, prevodovky a riadenia. Stabilizačný systém DSC dovoľuje v režime M Dynamic kontrolovaný preklz kolies a treba tiež podotknúť, že ho možno úplne vypnúť.
Na slovenský trh by sa mali novinky BMW X3 M a BMW X4 M dostať zhruba v septembri tohto roka. Cena zatiaľ nie je známa, no značka prinesie ostré modely SUV aj na marcový autosalón v Ženeve. Tu zažijú svoju výstavnú premiéru.