Svoje meno dostal podľa najväčšieho diamantu, ktorý našli v Južnej Afrike. Prvé športovo-úžitkové vozidlo (SUV) od výrobcu luxusných automobilov Rolls-Royce Cullinan bolo aj v susednom Rakúsku ozajstnou žiarivou ozdobou nedávneho Viedenského autosalónu. A najmä – neprehliadnuteľnou.
Kolos s dĺžkou 5,3 metra s nádhernou červenou farbou by ste napokon asi i tak neobišli bez povšimnutia.
Ako ste reagovali na správu, že luxusný Rolls-Royce chystá svoje prvé SUV?
Popravde, nebolo to nečakané. Mali sme na to veľa podnetov od zákazníkov. Doslova sa vypytovali, kedy konečne predstavíme aj SUV. Veľmi seriózne sme premýšľali o tom, ako by naše SUV malo vyzerať. Tiež sme sa však pýtali zákazníkov, ako si ho predstavujú a čo by malo obsahovať.
Potom sme dlho debatovali o dizajne a o tom, ako poňať „luxus“ pri SUV. Takže si vravíme: keď ideme na trh, tak už to musí byť precízne a presne podľa toho, čo si myslíme, že sa bude klientom páčiť. Preto to trvalo aj dlhšie.
Nový Cullinan musel zažiariť viac ako iné SUV. Čo bola hlavná výzva?
V prvom rade sme museli spojiť gény SUV s typickým génmi značky Rolls-Royce. SUV sú automobily so zvýšenými telami, off-roady. My sme však chceli zachovať náš známy extrémny komfort.
Chceli sme zapracovať tradičný luxus, odhlučnenie, prednú mriežku, sošku Spirit of Ecstasy, špeciálny spôsob otvárania zadných dverí (tzv. coach doors), komfort pri nástupe a výstupe.
Obrovskou výzvou bolo udržať v rámci SUV náš tzv. čarovný lietajúci koberec, teda maximálny komfort podvozka v každom teréne. Bola to výzva najmä pre nás inžinierov.
Popasovali sme sa aj s tým, že zákazníci chcú bez zbytočných starostí prejsť z režimu klasickej jazdy do „off-road“ jazdy. Vyriešili sme to tak, že o všetko sa postará auto stlačením jediného tlačidla.
Ako prebiehajú testy takéhoto auta?
Testovali sme auto viackrát v rôznych oblastiach sveta. Vo Švédsku sme ho napríklad vystavovali extrémnym zimným podmienkam. Bolo úžasné, ako bezpečne sme sa cítili pri šoférovaní na ľade. Auto má 2,7 tony a keď šoférujete, ani o tom neviete. Máte pocit, že je to ľahké a cítite sa kompaktní.
V Dubaji sme jazdili hore-dolu po testovacej dráhe Diablove duny, počas obeda, keď bolo aj 50 stupňov. Najskôr sme mali obavy, ako si bude Cullinan počínať na dunách, čo sa týka rýchlosti, výkonu a teploty.
Nesmierne nás prekvapilo, keď sme prešli testovacím terénom päťkrát za sebou bez akéhokoľvek teplotného problému s motorom. Iné autá to zvládnu trikrát a musia ísť „odpočívať“.
Pozrite si aj najzaujímavejšie detaily tohto auta:
Aké boli prvé reakcie okolia na skúšobné jazdy?
Arabi, ktorí boli s nami pri testoch, len krútili hlavami a vraveli: „Tento motor je vaším predajným tromfom. Nikto iný tu nemal takú masívnu motorovú silu ako vy.“ A to sme len začínali testovať. Dokázali sme, že náš dvanásťcylindrový Rolls-Royce motor s objemom 6,75 litra má neskutočnú silu.
Celé auto je však vizitkou päťročného projektu a práce celého 280-členného tímu mužov a žien, ktorí boli trpezliví a boli súčasťou vývoja prvého SUV v histórii Rolls-Royce.
Na čo ste obzvlášť pyšná?
Že je také jednoduché šoférovať ho. Počas testovacích jázd ste v aute veľa hodín. Je to komfortné, aj keď ste pasažier. Vždy, keď sme jazdili po Švédsku a Dubaji, kolegovia – pasažieri driemali (smiech). Keď zažijete takúto jazdu, pochopíte o čom hovorím.
Na koho ste toto auto presnejšie cielili?
Chceme zaujať klientov, ktorí už majú Rolls Royce, no chceme pritiahnuť aj nových, mladších, ktorí chcú mať luxusné SUV. Sú totiž i klienti, ktorí chcú Rolls Royce na každý deň. Cullinan je totiž veľmi praktický a podľa nás sa mimoriadne hodí pre ženy.
Naozaj? Čo budú mať podľa vás ženy rady na tomto aute?
Po prvé, sú tu dve verzie. Zadné sedadlá môžu byť predelené stĺpikom. Keď nie sú, máte päťsedadlové rodinné auto vhodné pre ženy, ktoré vozia deti. Prah pri nastupovaní na miesto šoféra je mimoriadne úzky, takže nástup a výstup sú jednoduché.
Vzdialenosť medzi sedadlom a vonkajškom je veľmi malá. Zadné dvere sa otvárajú opačne, čo je dobré pri nakladaní detí do auta. Podvozok sa pri vystupovaní či nastupovaní zníži o pohodlné štyri centimetre.
Vzadu sú dômyselné držiaky, niektoré sú vystlané kožou aby si ženy neoškreli nechty, švy na sedačkách sú spravené tak, aby nepoškodili pančuchy. Je tu tiež veľa dizajnových prvkov a materiálov, ktoré ich môžu zaujať.
Čo si klienti najviac želali?
Zákazníci sa chcú najviac hrať s farbami. Môžeme im vyjsť v ústrety a spraviť akékoľvek kombinácie. Vieme im prešiť sedačky inou farbou, „tetovať“ kožu v interiéri, vygravírovať kožu.
Na Strednom východe máme klientov, ktorí chcú mať na rôznych častiach vyšitý svoj rodinný emblém, erb. Môžeme tiež meniť drevo aj iné materiály.
Povedzte nám o začiatku svojej kariéry. Ako sa žena dostane do čela takéhoto projektu?
Študovala som na Technickej univerzite v Grazi mechanické inžinierstvo a ekonómiu. Počas štúdia som sa však aktívne venovala praxi v rôznych technologických firmách a študentským projektom. Naučila som sa pracovať s pokročilými programami ako Catia a vďaka nadobudnutej praxi som po skončení štúdia nemala problém s prácou.
Pracovala som na známom Audi TT, neskôr som robila pre Maserati, Fiat, Alfa Romeo. Potom prišla ponuka viesť projekt Cullinan. Je to moje šieste auto a mám zaň celkovú zodpovednosť zo všetkých stránok.
Ťahalo vás to k autám odmalička?
Vyrastala som v technickej rodine, no nemalo to nič spoločné s autami. Bolo mi však jasné, že chcem ísť študovať technologický smer.
Auto-moto oblasť, v ktorej som teraz, je náhoda. Pracovala som najskôr na motorkách, až neskôr hľadali ľudí, ktorí vedia pracovať s programom Catia pre automobilový priemysel. Keď som videla, aký úžasný proces je tvorba celého automobilu, zostala som pri tom.
Keď ste mladý a študujete, na univerzite vás učia skôr všeobecné oblasti, ktoré nemajú nič spoločné so špecifickou prácou, ktorú od vás chcú neskôr. Je preto dôležité praxovať a skúšať to, čo študujete, aby ste postupne zisťovali, o čom to je. A či práve to chcete robiť.
Vyzdvihujete teda najmä skúsenosti a prax...
Samozrejme. Keď som prvýkrát robila šéfku celého vývoja, bolo to ťažké. Nemala som toľko skúseností. No časom sa učíte, ste sebavedomejší a máte iné postoje. Tu je aj úloha starších, rodičov i škôl. Mali by mladých podporovať, všeobecne povzbudzovať schopnosti bez ohľadu na to, či je to chlapec alebo dievča.
Budúca generácia bude azda na tom ešte lepšie. No už naša práca je teraz dosť nezávislá od pohlavia. Ako ženy môžeme mať rodiny a robíme aj technické roboty.
Vo vašom odbore je zrejme žien ako šafranu...
Závisí to od krajiny. V Taliansku a Španielsku je viac žien v technologickej oblasti. Každá krajina sa s tým vyrovnáva po svojom. V niektorých je dokonca presne stanovené, koľko žien a mužov má byť v odbore.
Myslím si, že je to oblasť, v ktorej by sme mali dospieť k rodovej nezávislosti. Napríklad mladým dievčatám treba ukázať aj inú cestu, nie stereotypné roly. To je však aj práca rodičov. Ja som mala tú výhodu, že moja rodina mala spomínané technické zázemie.
Heike Caroline Krismer
Narodila sa v Rakúsku a študovala na Technickej univerzite v Grazi. Skúsenosti nadobudla postupne, od práce na dvojkolesových vozidlách či strojoch na spracúvanie papiera, až sa vypracovala na dôležité technologické pozície v najžiadanejších automobilkách na svete. Pre Rolls Royce viedla vývojový tím Cullinan.
Na autosalón Vienna AutoShow 2019 nás pozval Rolls-Royce Motor Cars.