V novembri 2018 započalo Porsche s najúspešnejším a základným typom ponuky ôsmu generáciu. Nové Porsche 911 typ 992 malo svetovú premiéru večer pred autosalónom v Los Angeles. Následne o necelých 24 hodín prebehla priamo na výstave ďalšia premiéra. Oboch bola redakcia TopSpeed.sk vďaka spolupráci s Porsche Centrum Bratislava osobne prítomná.
Jemná evolúcia sa dotkla všetkého
Porsche tvrdí, že 95 percent vecí na novej generácii typu 911 je nových. V zásade z predošlej generácie ostali v novinke moderné prepĺňané trojlitrové turbomotory. Podobnosť s modernizovanou verziou 991.2 je však náramná. Avšak ak tu niekto čakal revolúciu, čakal ju zbytočne a nemiestne. Porsche 911 je totiž nadčasový stroj, a presne tak ho celej planéte uvádzajú, ako Timeless Machine.
Samozrejme, motory nie sú úplne pôvodné, no ide o drobné zmeny. Prvé dva modely, ktoré začali v Zuffenhausene koncom roka produkovať, boli Carrera S a Carrera 4S. Majú tradične širokú karosériu, doposiaľ vyhradenú len modelom S. To znamená, že aj modely Carrera a Carrera 4 ju dostanú tiež. Zjednodušilo to výrobný proces, nepochybne ušetrilo nemalé peniaze a novej 911-ke to dáva svaly aj pre tie základné verzie. Ale prečo nie. Ostatné dve generácie Porsche 911 v ktorejkoľvek verzii sú tie najvýkonnejšie.
Predaj novej generácie teda začína s modelmi, ktoré majú 331 kW (450 koní). To je o 30 koní viac ako mala predošlá končiaca generácia. Vďaka ešte väčšiemu výkonu a lepšej trakcii väčšími pneumatikami dokáže vypáliť na stovku len za 3,7 sekundy. To sa týka verzie s pohonom zadných kolies. Carrera 4S dá stovku za 3,6 sekundy a s balíkom Sports Chrono to bude dokonca len 3,4 sekundy.
Na stovku je teda novinka rýchlejšia o zaujímavých 0,4 sekundy. Zaujímavé sú aj maximálky. Obe verzie prekročia tempo 300 kilometrov za hodinu, Carrera S dokáže uháňať 308 a Carrera 4S zanedbateľne menej 306 kilometrov za hodinu.
Aké časy asi ponúknu top verzie, keď takmer základný model dokáže toto? Novinkou je však osemstupňový automat s dvoma spojkami. Nové Porsche 911 má nových asistentov vodiča, aké doposiaľ neponúka žiadne auto na svete.
Unikátnym medzi nimi je takzvaný Wet mode, do ktorého môže vodič prepnúť auto kedykoľvek, alebo pri jazde po naozaj veľmi mokrom povrchu ho na túto možnosť vyzve auto samo. Zďaleka nejde o systém, ktorý celé auto otupí, lebo reaguje na zapnuté stierače. V blatníkoch predných kolies sú umiestnené špeciálne ultrazvukové snímače, ktoré sú schopné vypočítať, na akej vrstve vody auto jazdí a či je Wet mode skutočne potrebný.
Porsche 911 992 má k dispozícii mnohé asistenčné systémy vodiča, ktoré doposiaľ najznámejšie Porsche nemalo. Nočné videnie s termokamerou, komplexnú konektivitu, adaptívny tempomat, sledovanie slepého uhla a podobne.
Prvýkrát zmiešané obutie 20“ disky vpredu a 21“ vzadu
Nové Porsche 911 je opäť ešte väčšie a širšie ako predchodca. Voči originálu 911 z roku 1963 už môžeme smelo hovoriť o celkom inej triede auta. No stále je to tvarovo nezameniteľný model, ktoré si nik s ničím nepomýli. Novinka je len vpredu širšia až o 45 milimetrov. Zadnej časti dominuje ešte väčší výsuvný spojler a opäť prepojené zadné skupinové svetlá. Až na pár sekcií vpredu a vzadu je celá karoséria novej generácie vyrobená z hliníka.
Video z premiéry Porsche 911 (typ 992):
Zaujímavosťou, ktorú Porsche 911 doposiaľ nepoužilo, je zmiešané obutie pre prednú a zadnú nápravu, čo sa priemeru disku týka. Už doteraz boli na týchto autách použité rôzne rozmery pneumatík, čo je mimoriadne citlivá téma práve pre autá s pohonom oboch náprav. Teraz šli pre zabezpečenie dramatickosti už aj v statickom stave ešte ďalej.
Úplne nový interiér
Ak sa pri novej generácii Porsche 911 dá hovoriť o revolúcii, dá sa to jedine pri interiéri. Má nové štíhlejšie a jednoduchšie tvary, celkom nový malý volič automatu, plne grafické LCD displeje po dva na každej strane od analógového otáčkomera uprostred. Uprostred palubnej dosky je teraz takmer 11-palcový plne dotykový LCD displej pre systém PCM novej generácie.
Nie všetky funkcie sa však v tomto aute ovládajú len dotykom obrazovky. Pod LCD je päť dôležitých hardvérových tlačidiel, ktoré dajú rýchlu možnosť ovládať tie najdôležitejšie funkcie. Porsche 911 992 je už neustále pripojené na internet a ponúka tak s tým súvisiace služby v rámci Porsche Connect Plus.
Jedinečné asistenčné systémy
Svetovú premiéru v tomto aute má unikátny jazdný režim Wet Mode. Pre stále väčší výkon motorov a skutočne široké zadné pneumatiky môže byť ovládanie tak výkonných áut v istých situáciách náročné, až nebezpečné. Preto vznikol systém, ktorý má menej citlivým vodičom pomôcť a ešte viac podčiarknuť fakt, že slová supercar a denné použitie sa nemusia vylučovať.
Ďalšou pomocou aj pre rýchlu jazdu v tme je Night Vision Assist. Ten vďaka termokamere premieta na obrazovku prípadnú zver, alebo ľudí pri ceste. Pohodlnejšiu jazdu diaľnicou zabezpečí adaptívny tempomat s funkciou dodržiavania nastaveného odstupu a funkciou Stop and Go. Ceny pre náš trh ešte stanovené neboli, no v Nemecku budú tieto dve verzie bez príplatkov k dispozícii za 120 125 eur pre Carrera S a 127 979 eur pre model Carrera 4S. Každopádne, objednávky je možné urobiť už teraz.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk - Maroš Čabák.