Nástupca známej Škody Rapid bude parádny. Biely, agresívne ladený koncept ukazuje v podstate finálnu podobu auta, stačí si len odmyslieť športové doplnky, spojler na zadnej časti, výrazné aerodynamické prvky, obrovské 20-palcové kolesá či lišty a prelisy navyše na nárazníkoch, píše iDNES.cz.
Najlepší je bočný pohľad - silueta s klesajúcou linkou strechy dáva autu športový šmrnc. Potom sa stočí v ladnom oblúku zadného stĺpika k veku kufra s výrazným prelisom naprieč celou šírkou zadnej časti. Kapota motora je obrovská, nízka, pretiahnutá k prifúknutým blatníkom, tie bude mať sériové auto určite menej vyoblené. A tiež dostane normálne kľučky, nie tie zapustené, ktoré malé elektro-motory schovajú do liniek bokov.
"Lak sa skladá z troch vrstiev so špeciálnymi organickými zložkami, odráža teplo a znižuje tak teplotu interiéru. Výrazný kontrast k bielemu laku tvoria čierne karbónové diely karosérie. Ide o karbón vyrobený sto percent z recyklovaného polyesteru. Z tohto hi-tech materiálu, ktorý sa často používa v športových autách, je okrem iného vytvorená aj novo tvarovaná maska chladiča, predný a zadný spojler, vonkajšie zrkadlá, bočné prahy, vstupy a výstupy vzduchu i zadné difúzor," opisuje Hermann Prax, vedúci komunikácie produktu a techniky z českej Škody Auto .
Celkovo auto pôsobí mohutným dojmom, dizajn je v porovnaní s aktuálnymi vozidlami Škoda výrazne odlišný a odvážny či ostrejší; vznikal ešte pod vedením predchádzajúceho slovenského šéfdizajnéra značky Jozefa Kabaňa, ktorého pred rokom nahradil Oliver Stefani.
Štvormiestny interiér je vyslovene "autosalónový", členité a výrazne tvarované športové sedadlá a prístrojová doska vyrysovaná vodorovnými líniami a oživená skleneným dekorom, ktorý mení farbu podľa podsvietenia, sa do sériového auta určite nedostanú. Ale minimálne architektúra prístrojovky so subtílnym tabletom multimediálneho systému dáva predstavu o tom, čo sa chystá. Skvelý je osadený volant, no pozornosť si zaslúžia tiež koberčeky utkané z materiálu, ktorý sa vyrába z pomletých listov ananásovníku.
Vision RS už svojím názvom pripomína športové úspechy značky a modely, ktoré na ne odkazujú. To dáva verejnosti nádej, že by nový model mohol v budúcnosti prísť aj v ostrom variante. Verziu RS teraz Škoda vyrába pre modely Octavia a aktuálne už aj pre Kodiaq, v minulosti ponúkala tiež známu Fabiu RS.
Hybridný pohon
Škoda však musí myslieť na budúcnosť, v ktorej hrá výraznú úlohu elektromobilita. Do roku 2025 chce mať totiž vo svojom portfóliu 10 elektrifikovaných áut (plne elektrických a hybridných typu plug-in - s možnosťou dobitia akumulátora zo zásuvky).
Takže aj parížsky koncept je plug-in hybrid. Kombinuje motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní) s elektromotorom s výkonom 75 kW (102 koní). Celkový výkon hybridnej sústavy je na úrovni 180 kW (245 koní). Vision RS má zrýchliť z nuly na stovku za 7,1 sekundy, za 8,9 sekundy potom zvláda zrýchlenie z 80 na 120 kilometrov za hodinu. Kompaktné športové vozidlo emituje len 33 gramov CO2 na kilometer.
"S čisto elektrickým, lokálne bez-emisným pohonom má vozidlo dojazd až 70 kilometrov. Ion-lítiový akumulátor s kapacitou 13 kWh možno nabiť za 2,5 hodiny. Alternatívne je možné vozidlo nabíjať tiež z domácej zásuvky alebo pri jazde dobíjať batériu prostredníctvom rekuperácie," uvádza Hermann Prax. Pohonné agregáty sú pod prednou kapotou, akumulátory sú uložené pred zadnou nápravou a nádrž nad ňou.
Björn Kröll, marketingový špecialista značky, pridáva základné miery konceptu: dĺžka 4 356 milimetrov, výška 1 431 milimetrov a šírka 1 810 milimetrov. Rázvor náprav meria 2 650 milimetrov. Kufor je 430-litrový, čo je podľa Krolla o 50 viac, ako je priemer kategórie, do ktorej auto patrí. Auto potom stojí na platforme MQB v prevedení pre malé autá koncernu Volkswagen, to znamená VW Polo alebo Seat Arona.
Koncept Vision RS automobilka ukáže na autosalóne v Paríži začiatkom októbra a sériové prevedenie ešte pred koncom tohto roka. Škoda chce nového nástupcu modelu posunúť o kúsok vyššie v ponuke značky.
Nová rola
Nástupca modelu Rapid dostane iné meno a predstaví sa iba v jednej karosárskej verzii - predĺženom hatchbacku, ktorý si v Boleslavi premenovali na Spaceback. Karosárske prevedenie liftback už teda nepríde. Samotné meno Spaceback by podľa neoficiálnych správ malo byť jednou z variant označenie modelu, v hre bolo vraj aj legendárne meno Felicia. Ako sa bude nástupca Rapidu menovať, už je podľa informácií iDNES.cz rozhodnuté. Škoda názov odhalí v polovici októbra.
Alain Fave z vedenia automobilky tento rok v júli pre britský magazín Autocar naznačil, že Rapid úplne nesplnil očakávania a jeho nástupca má byť trochu inak zameraný. "Naša prítomnosť (v tomto segmente - pozn. red.) je veľmi skromná. S existujúcim Rapidom Spaceback sa nám nepodarilo presvedčiť ľudí, že sme v tomto segmente silným konkurentom," povedal Fave.
V roku 2017 predala Škoda v Európe 66,5-tisíc kúskov Rapid, v roku 2020 by mal však nástupca robiť dvojnásobné predajné čísla. Škoda by totiž rada urobila z tohto vozidla priameho konkurenta áut typu Opel Astra, Kia Ceed alebo Renault Mégane.
Rapid už teraz prišiel o dieselové prevedenie, v ponuke sú len benzínové trojvalce a podobne by to malo byť aj u jeho nástupcu. Je takmer isté, že sa pod kapotu dostane tiež štvorvalec 1,5 TSI, a to nielen v benzínovom prevedení, ale aj vo verzii upravenej na spaľovanie zemného plynu (CNG).
Prípravu prevedenia na zemný plyn potvrdil pre iDNES.cz tento rok v marci Luboš Vlček, šéf Škoda Auto Česká republika. Možné je, že auto dostane unikátnu hybridnú techniku využívajúcu motor spaľujúci CNG a elektromotor, ktorú vyvinuli v Mladej Boleslavi.
Automobilka už niekoľko mesiacov chystá pre nový model výrobnú linku v Mladej Boleslavi. "Vozidlo je konštruované inak ako jeho predchodca a zamestnanci sa teda musia učiť veľa nového," písal tento rok v máji týždenník Škodovácký odborár. Príprava výroby nového modelu vždy začína niekoľko mesiacov dopredu. Pred ostrým štartom produkcie sa na skúšku vyrobí overovacia "nultá" séria na pripravenej linke, ktorá slúži na vychytanie rôznych chýb.