Dve desiatky štátov sa plánujú proti chystaným krokom brániť súdnou cestou, píše iDnes.cz. S cieľom zabezpečiť väčšiu úspornosť automobilov a ochrániť ovzdušie skoršia vláda rozhodla, že od roku 2020 osobné autá a ľahšie nákladné vozidlá budú musieť spĺňať požiadavku dlhšej priemernej vzdialenosti, ktorú prejdú na jeden galón paliva (približne 3,79 litra). V roku 2020 to malo byť okolo 60 kilometrov a do roku 2025 dokonca 80 kilometrov.
V prepočte na európske parametre by priemerná spotreba automobilov v USA mala byť v roku 2020 na úrovni šiestich litrov paliva na 100 kilometrov, do roku 2025 potom na úrovni zhruba 4,7 litra na sto kilometrov.
Zrušenie týchto pravidiel podľa vyhlásení Agentúry pre ochranu životného prostredia (EPA) "uľahčí Američanom získavať bezpečnejšie a lacnejšie autá".
Ďalšia vládna agentúra Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) uviedla, že rozhodnutie Bieleho domu podporuje, ale bude sledovať reakcie verejnosti i hlasy volajúce po zachovaní prísnejších pravidiel stanovených skoršou vládou.
Verejná debata má trvať dva mesiace, konečné rozhodnutie o zrušení Obamovho dekrétu a zmrazenie emisných štandardov po roku 2020 má podľa portálu denníka USA Today padnúť v zime.
Kritici vládneho zámeru tvrdia, že automobilky začnú vyrábať autá, ktoré viac zaťažujú ovzdušie a násobia negatívne prejavy klimatických zmien. Výrobcovia automobilov na druhej strane namietajú, že zavedenie Obamových pravidiel by zvýšilo cenu áut pre spotrebiteľov a poškodilo biznis.
Vláda chce tiež podľa vyhlásenia EPA zamedziť jednotlivým americkým štátom, aby vydávali vlastné, prísnejšie pravidlá obmedzujúce spotrebu automobilov a znečisťovanie ovzdušia.
Podľa serveru Politico ide predovšetkým o Kaliforniu, ktorú už nasledovalo 12 ďalších štátov. Dohromady tvorí 40 percent amerického automobilového trhu.
Generálny prokurátori 19 amerických štátov a oblasti metropoly Washingtonu včera oznámili, že v prípade zrušenia štandardov zavedených Obamom budú vládu žalovať.
Podľa prokurátorky štátu Massachusetts Maury Healeyové by zrušenie požiadavky na vyššiu úspornosť automobilov stálo Američanov na palivách až stovky miliárd dolárov a zvýšilo znečistenie vzduchu uhlíkovými emisiami rovnako, ako keby zrazu pribudlo 400 miliónov nových áut.