Tmavomodrá Lancia Kappa patrila poslednému československému prezidentovi Václavovi Havlovi deväť rokov, pričom na nej stihol najazdiť zhruba 30-tisíc kilometrov. Zakúpil si ju pritom deň pred svadbou s herečkou Dagmar Veškrnovou.
V roku 2006 ju predal vtedajšiemu majiteľovi medzinárodnej siete autocentier AAA Auto, kde sa vozidlo prakticky vôbec nepoužívalo. Zakladateľ tejto siete a taktiež posledný majiteľ slávnej Lancie Anthony Denny už pred časom ukončil svoje aktivity v oblasti strednej Európy.
Aj napriek vlastníctvu obrovského automobilového múzea klasických áut v Austrálii sa rozhodol, že vozidlo po poslednom československom prezidentovi Havlovi by malo ostať v jeho domovskom regióne. Pre ten má totiž ako historický artefakt oveľa väčší význam.
Kappa si "zahrala" aj vo filme Občan Havel:
„Sme veľmi radi, že pán Denny dal dôveru našej značke Mototechna Classic, pod ktorej hlavičkou sa tento unikátny kúsok v nedeľu predal v prepočte za 15 600 eur (400-tisíc korún českých),“ hovorí súčasný prevádzkový riaditeľ medzinárodnej siete autocentier AAA Auto Petr Vaneček.
Postaršia priestranná "limuzína" disponuje preplňovaným benzínovým motorom s objemom dvoch litrov a výkonom 151 kW. Spojený je s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a na sto kilometrov za hodinu dokáže šprintovať za 7,3 sekundy. Tieto parametre sú na vtedajšie 90. roky veľmi slušné.
„V priebehu prvých dní od zverejnenia inzerátu nás kontaktovalo deväť vážnych záujemcov. Od chvíle, kedy sa Lancia po prezidentovi Havlovi objavila v našej internetovej inzercii, si vozidlo prezrelo cez dvetisíc ľudí. Automobil pochopiteľne vzbudzoval veľkú pozornosť aj na samotnej pobočke v Prahe, kde bol vystavený,“ doplňuje Jindřich Topol, regionálny manažér výkupu medzinárodnej siete autocentier AAA Auto.
Automobil Lancia Kappa sa dá bez zaujímavej histórie dnes zohnať za cenu radovo v niekoľkých tisíckach eur. Avšak pekné a zachovalé kúsky sa ponúkajú od štyroch tisíc eur.
„Cena vozidiel po slávnych osobnostiach, hlavne tých s celosvetovým presahom, ktorým bol aj spomínaný prezident Václav Havel, sa určuje relatívne ťažko. Spravidla si aktuálny majiteľ zvolí sumu, ktorú by chcel za vozidlo dostať a čaká, kým sa nájde potenciálny kupujúci, pre ktorého je vlastníctvo vozidla zaujímavé. Pri určení ceny sme zároveň vychádzali aj z predaja prvej prezidentskej Lancie, ktorú pred niekoľkými rokmi získal nový majiteľ za podobnú sumu,“ uzatvára Jindřich Topol.