StoryEditor

Automobilové patenty, ktoré sa nikdy neujali: chodcolapka alebo oddeľovač neposlušných detí

27.12.2021, 10:41
Vzbudia úsmev na tvári, ale praktické využitie v realite nenašli. Pozrite si výber šialených patentov automobiliek.

Jazdiaci pás v kufri, zabudovaný skúter alebo dokonca lepivá kapota, ktorá zachytí zrazeného chodca. Každý deň sa po svete registrujú desiatky patentov vrátane tých automobilových. Niektoré sú skutočne bláznivé, výber z nich vám teraz prinášame.

A hoci tieto patenty budia skutočne úsmev na tvári, automobilky berú ochranu svojich nápadov veľmi vážne. V mladoboleslavskej Škodovke sa najviac prihlášok patentov týka vývoja karosérie a taktiež prvkov elektroniky, píše iDNES.cz.

„Maximálna doba ochrany patentu je 20 rokov. My v priemere udržujeme patenty v platnosti osem až 12 rokov podľa rýchlosti vývoja, stavu techniky a podľa významnosti chránených riešení,“ hovorí Miroslav Černý, vedúci oddelenia Duševné vlastníctvo Škoda Auto.

Pýtate sa, koľko vlastne taká patentová ochrana stojí? „Za podanie prihlášky v Českej republike sa platí úradný poplatok 1 200 korún. Vydanie patentovej listiny stojí 1 600 korún,“ informuje odborník. V prepočte to teda vychádza na približne 47 eur za úradný poplatok a necelých 64 eur za vydanie patentovej listiny.

„Udržiavacie poplatky začínajú na 1 000 korunách (za prvý rok platnosti, v prepočte bezmála 40 eur). Zaistenie ochrany v medzinárodnom meradle je podstatne drahšie a závisí od počtu krajín, kde sa patent chráni, a od toho, ako dlho sa udržuje v platnosti,“ dodáva Miroslav Černý.

​Nižšie si pozrite tie najbizarnejšie a úsmevné patenty, ktoré skutočne dostali ochrannú nálepku, no do reality sa nikdy nepretavili. Niektoré sú zachytené aj na snímkach v galérii.

Vertikálne parkovanie (r. 1923)

Až z prvej štvrtiny 20. storočia pochádza náš najstarší „divoký“ patent, ktorý sa neujal. Parkovanie áut na výšku malo priniesť úsporu miesta. Ani po takmer sto rokoch sa však nenašiel nikto, kto by zdanlivo geniálny nápad dotiahol do konca – hlavne preto, že z áut by takto vytiekla väčšina prevádzkových kvapalín.

Delič medzi deti (r. 1999)

Vynálezca Christian von der Heyde musel mať zrejme veľmi neposlušné deti, keď si nechal patentovať zábranu, ktorá od seba deti na zadných sedadlách nepriedušne oddelí. Dával si však pozor na to, aby deliaca zábrana nebránila vodičovi vo výhľade dozadu, pritom však bola dostatočne robustná.

Asymetrické auto (r. 2011)

Vedec Hangoo Kang predstavil v roku 2011 asymetrické auto. Podľa svojich slov dal automobilu dve zreteľne odlišné osobnosti, ktoré majú „požičať fantáziu a vitalitu automobilovému dizajnu“. Nápad sa neujal, s jedinou výnimkou: konceptu DSX-Tense z roku 2018.

Veterná turbína (r. 2012)

S netradičným nápadom, ako nabíjať batérie vozidla, prišiel Američan Peter Ripley. Na strechu vozidla totiž umiestnil veternú turbínu, ktorá mala počas jazdy produkovať elektrický prúd. Zdá sa, že až tak geniálny nápad to nebol.

Jednokolka od Fordu (r. 2014)

Veľa automobiliek dnes ukazuje, že vedia vyrábať rôzne kolobežky, bicykle a ďalšie približovadlá, ktoré majú iný počet kolies ako klasické autá. Ich primárnym účelom je dnes poskytnúť mobilitu na takzvanú poslednú míľu, napríklad v centrách veľkomiest alebo nízkoemisných zónach.

Extravaganciu v tomto smere si však nechal patentovať Ford. Vodič by podľa jeho nápadu v kufri prevážal kostru akejsi jednokolky, ku ktorej by sa v prípade potreby pripojilo jedno odmontované koleso automobilu.

Lepivá kapota (r. 2014)

Spoločnosť Waymo spolupracuje s Googlom na vývoji samojazdiacich áut, zároveň s tým sa však venuje aj otázke bezpečnosti. V roku 2017 navrhla kapotu zo zvláštneho materiálu, ktorý by sa zmäkčil, keď by auto pri havárii „nabralo“ chodcov.

Problém ale je v tom, že konštrukcia auta má zároveň absorbovať energiu nárazu, takže by použitie takto zmäkčeného materiálu vystavilo riziku samotnú posádku vozidla.

Tomuto nápadu predchádzalo v roku 2014 ešte iné riešenie, kedy by kapota bola potiahnutá akousi lepivou vrstvou, na ktorú by sa chodec pri náraze prilepil, aby nenarazil na predné sklo auta.

Integrovaný motocykel (r. 2016)

Fantomas alebo James Bond by najskôr ocenili nápad Fordu integrovať do prednej časti automobilu elektrický skúter. Už menej by ich ale tešilo, že zadná časť dvojkolesového stroja by zasahovala až do priestoru medzi vodičom a spolujazdcom.

Chýbala aj informácia o pohone vozidla, tradičné miesto pre motor totiž zaujal práve motocykel. Zrejme by to teda musel byť elektromobil s batériami v podlahe a motorom vzadu.

Teleskopická zadná časť (r. 2016)

Toyota pred pár rokmi experimentovala s teleskopickým pohyblivým zadkom, ktorý sa rozširoval či zmenšoval podľa aktuálnej rýchlosti, čo zlepšovalo aerodynamiku. Vyzerá to užitočne, ale také auto „s chvostom“ by asi chcel len málokto.

Jazdiaci pás v kufri (r. 2017)

Ford je, zdá sa, expertom na zvláštne patenty. Okrem spomínanej jednokolky a integrovaného motocykla si nechal patentovať ešte napríklad jazdiaci pás v batožinovom priestore.

Mal by za úlohu uľahčiť život majiteľom áut s veľkým kufrom. Nákup by ste posadili na pás a šup s ním do hlbín vozidla… No, nie je divu, že sa nápad neujal. Ford však chrlí ďalšie zlepšováky. Napríklad filmový projektor v piatych dverách alebo vyhrievaný bezpečnostný pás.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 05 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 03:24